Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 116/2005

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys Eduskunnalle vuoden 2006 tuloveroasteikkolaiksi

Hallinnonala
Valtiovarainministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 116/2005

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esitys sisältää ehdotuksen vuoden 2006 verotuksessa sovellettavaksi progressiiviseksi tuloveroasteikoksi.

Esitys liittyy tulopoliittisesta sopimuksesta 29 päivänä marraskuuta 2004 saavutettuun neuvottelutulokseen ja vuoden 2006 talousarvioesitykseen.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2006 alusta.

PERUSTELUT

1.Nykytila ja ehdotetut muutokset

1.1.Muutosten tausta

Liittyen tulopoliittisesta sopimuksesta 29 päivänä marraskuuta 2004 saavutettuun neuvottelutulokseen ja sittemmin syntyneeseen tulopoliittiseen sopimukseen hallitus on kannanotossaan 30 päivänä marraskuuta 2004 ilmoittanut keventävänsä työtulojen verotusta yhteensä 1 700 miljoonalla eurolla vuosina 2005—2007. Verokevennykset muodostavat kokonaisuuden, jonka yhteydessä on tarkoitus vuonna 2007 poistaa yksi tuloluokka valtion progressiivisesta tuloveroasteikosta ja ottaa vuonna 2006 käyttöön uusi valtionverotuksen ansiotulovähennys siten, että vuosien 2006 ja 2007 kevennyksistä seuraavat verotuottomenetykset kohdistuisivat valtion rasitukseksi. Vuonna 2006 verotusta ehdotetaan kevennettäväksi 840 miljoonalla eurolla, josta osa on hallituksen edellä mainitun ilmoituksen mukaisesti sairausvakuutuksen maksujen nousun kompensaatiota.

1.2.Tuloveroasteikkolaki

Tuloverolain (1535/1992) 124 §:n 4 momentin mukaan kultakin vuodelta toimitettavassa ansiotulon verotuksessa sovellettavasta veroasteikosta säädetään erikseen. Eriytetyssä tuloverojärjestelmässä progressiivinen tuloveroasteikko koskee ainoastaan luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien saamaa ansiotuloa.

Esityksessä ehdotetaan, että verovuodelta 2006 toimitettavassa verotuksessa sovellettaisiin progressiivista tuloveroasteikkoa, jota on vuoden 2005 asteikkoon verrattuna lievennetty alentamalla ensimmäistä ja neljättä marginaaliveroprosenttia 1,5 prosenttiyksiköllä sekä muita marginaaliveroprosentteja yhdellä prosenttiyksiköllä. Lisäksi ehdotetaan edellä mainittuun asteikon yhden tuloluokan poistamiseen valmistautumiseen liittyen, että asteikon toisen tuloluokan tulorajaa korotettaisiin 1 200 eurolla ja viidettä 200 eurolla sekä kolmannen tuloluokan tulorajaa alennettaisiin 800 eurolla. Lisäksi asteikon tulorajoihin ehdotetaan tehtäväksi kahden prosentin inflaatiotarkistus.

Tuloveroasteikon neljättä marginaaliveroprosenttia alennettaisiin puoli prosenttiyksikköä enemmän kuin mitä hallitus on edellä mainitussa ilmoituksessa esittänyt. Ehdotus liittyy talousarvioesityksen yhteydessä ehdotettuun uuteen valtionverotuksen ansiotulovähennykseen. Lisämuutoksella mahdollistettaisiin ehdotetun uuden ansiotulovähennyksen rajaaminen selkeästi pieni- ja keskituloisten palkansaajien ja yrittäjien tukemiseen, kun kunnallisverotuksen vastaava vähennys ulottuu varsin suurituloisiin. Vähennystä sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2006 toimitettavassa verotuksessa.

2.Esityksen vaikutukset

Ehdotetun tuloveroasteikon lievennyksen arvioidaan vähentävän valtion tuloveron tuottoa vuodelta 2006 noin 540 miljoonaa euroa kuluvan vuoden veroperusteiden mukaiseen tuottoon verrattuna. Inflaatiotarkistuksen arvioidaan vähentävän valtion tuloveron tuottoa vuodelta 2006 150 miljoonaa euroa kuluvan vuoden veroperusteiden mukaiseen tuottoon verrattuna.

Valtionverotuksen ansiotulovähennyksen käyttöönoton arvioidaan vähentävän valtion verotuottoa vuositasolla 300 miljoonaa euroa.

Tulopoliittisesta sopimuksesta saavutettuun neuvottelutulokseen liittyvän kevennyksen arvioidaan siten alentavan verotuottoja yhteensä 840 miljoonalla eurolla ja inflaatiotarkistuksen 150 miljoonalla eurolla. Yhteensä esitysten arvioidaan alentavan tuloverojen tuottoa 990 miljoonalla eurolla. Siitä noin 200 miljoonaa euroa menee sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen sisältämien maksujen nousun kompensoimiseen.

Oheisessa taulukossa on esitetty tuloveroperusteiden muutosten vaikutukset palkkatulon veroasteeseen eri tulotasoilla. Veroasteen alenema on enimmillään runsas prosenttiyksikkö keskituloa alemmilla palkkatulotasoilla, josta se sitten pienenee noin puoleen prosenttiyksikköön tulotason ylitettyä 100 000 euroa. Taulukon luvuissa on mukana valtion tulovero, kunnallisvero, kirkollisvero, sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu ja päivärahamaksu sekä työntekijän eläkevakuutusmaksu ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu. Valtion tuloveroperusteiden edellä mainittujen muutosten lisäksi muiden veroperusteiden vuodelle 2006 kohdistuvista muutoksista laskelmassa ovat mukana ne palkkatuloa saavaa koskevat muutokset, jotka sisältyvät hallituksen esitykseen sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi (HE 68/2005) .

Palkkatulon tuloveroaste

Tuloveroaste, %

Euroa

2005

2006

Muutos,

vuodessa

perusteet

perusteet

%-yks.

5 000

12,30

12,26

-0,04

10 000

16,13

15,69

-0,44

20 000

24,69

23,66

-1,03

30 000

31,22

30,51

-0,71

40 000

35,56

34,85

-0,71

50 000

38,68

38,03

-0,65

60 000

40,75

40,15

-0,60

70 000

43,13

42,48

-0,65

80 000

44,96

44,35

-0,61

90 000

46,38

45,80

-0,58

100 000

47,52

46,96

-0,56

110 000

48,45

47,91

-0,54

120 000

49,17

48,64

-0,53

3.Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä.

4.Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy valtion vuoden 2006 talousarvioesitykseen.

5.Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2006.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Vuodelta 2006 toimitettavassa verotuksessa määrätään tuloverolain (1535/1992) perusteella valtiolle ansiotulosta suoritettava tulovero progressiivisen tuloveroasteikon mukaan seuraavasti:

Verotettava ansiotulo,

Vero alarajan

Vero alarajan

euroa

kohdalla,euroa

ylittävästä tulon osasta,%

12 200 - 17 000

8

9,0

17 000 - 20 000

440

14,0

20 000 - 32 800

860

19,5

32 800 - 58 200

3 356

25,0

58 200 -

9 706

32,5

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 .

Helsingissä 16 päivänä syyskuuta 2005

Tasavallan Presidentti TARJA HALONENValtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Sivun alkuun