Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 100/1998

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys Eduskunnalle kansainvälisessä maantieliikenteessä toimivien ajoneuvojen miehistöjen työstä tehdyn eurooppalaisen sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä

Hallinnonala
Liikenne- ja viestintäministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 100/1998

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että Eduskunta hyväksyisi eurooppalaisen sopimuksen kansainvälisessä maantieliikenteessä toimivien ajoneuvojen miehistöjen työstä (AETR). Sopimus koskee maantieliikenteen ajo- ja lepoaikoja sekä ajopiirtureita ja niiden käyttämistä. Sopimuksen hyväksyminen ei muuttaisi voimassaolevia säädöksiä, mutta helpottaisi ajo- ja lepoaikarikkomusten selvillesaamiseksi tarvittavien tietojen vaihtoa ulkomaiden viranomaisten kanssa. Henkilötietojen vaihto kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan suostumuksen.

Sopimus tulee Suomen osalta voimaan 180 päivän kuluttua siitä päivästä, kun Suomi on tallettanut liittymiskirjansa Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin huostaan. Tarkoituksena on tallettaa sopimukseen liittymistä koskeva asiakirja eduskunnan hyväksymisen jälkeen viipymättä tallettajalle.

Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen eräiden lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten hyväksymisestä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti sopimuksen kanssa.

YLEISPERUSTELUT

1.Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Euroopan talousalueesta (ETA) tehdyn sopimuksen nojalla 1.1.1994 tulivat voimaan Euroopan yhteisöjen neuvoston säädökset ajo- ja lepoajoista sekä ajopiirturista: neuvoston asetus (ETY) N:o 3820/85 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta, neuvoston asetus (ETY) N:o 3821/85 tieliikenteen valvontalaitteista ja näiden säädösten täytäntöönpanosta annettu neuvoston direktiivi N:o 88/599/ETY.

Mainitut Euroopan yhteisöjen säädökset on rangaistusten, valvonnan ja pakkokeinojen osalta Suomessa saatettu voimaan ETA-sopimuksen voimaantulon yhteydessä mainitun sopimuksen voimaantulosta annetun lain 8 §:n ja asetuksen 7 §:ssä sekä lisäämällä tieliikennelakiin uudet 87 a, 94 a ja 94 b pykälät. ETA-sopimuksen voimaantulosta annetun lain kumoamisen yhteydessä tieliikennelakiin lisättiin uusi 47 a ja 105 a §. Lisäksi säännöksiä on ajoneuvojen käytöstä annetun asetuksen 7, 7 a ja 7 b §:ssä.

Euroopan yhteisöjen säädösten lisäksi samoista asioista on sovittu eurooppalaisessa sopimuksessa kansainvälisessä maantieliikenteessä toimivien ajoneuvojen miehistöjen työstä (AETR). Sopimus tehtiin Genevessä 1 päivänä heinäkuuta 1970 ja se tuli kansainvälisesti voimaan 5 päivänä tammikuuta 1976. Sitä on sen jälkeen muutettu kolmasti. Ensimmäinen muutos tuli voimaan 3 päivänä elokuuta 1983, toinen 24 päivänä huhtikuuta 1992 ja kolmas 28 päivänä helmikuuta 1995. Vuoden 1992 muutoksella AETR-sopimus yhdenmukaistettiin Euroopan yhteisöjen neuvoston (ETY) asetusten N:o 3820/85 ja 3821/85 kanssa.

Sopimuksen hyväksyminen ei muuttaisi ajo- ja lpoaikasäännöksiä taikka ajopiirturin käyttöä koskevia säännöksiä. Edellä mainitun neuvoston asetuksen N:o 3820/85 2 artiklan mukaan sopimuksen säännöksiä muodollisesti jo noudatetaan Suomessa sellaisissa kuljetuksissa, jotka suuntautuvat AETR-sopimukseen liittyneeseen valtioon ja joissa käytettävät ajoneuvot on rekisteröity AETR-valtioissa. Asiallisesti ei, joitakin vähäisiä yksityiskohtia lukuunottamatta, ole eroa sillä noudatetaanko AETR-sopimuksen vai viimeksimainitun neuvoston asetuksen säännöksiä, koska säännökset ovat melkein identtisiä.

Kaikki muut Euroopan yhteisön jäsenvaltiot ovat liittyneet AETR-sopimukseen. Suomen lisäksi Ukraina, Liettua, Islanti sekä eräät entisen Neuvostoliiton alueen aasialaiset valtiot ja eräät Balkanin alueen valtiot eivät ole liittyneet sopimukseen.

2.Sopimuksen merkitys

Sopimuksen hyväksyminen olisi merkitystä säännösten rikkomusten tutkinnassa. Suomen viranomaisilla olisi sopimuksen nojalla oikeus saada tietoja Suomen alueella liikennöivien muiden AETR-sopimuspuolten ajoneuvojen ajo- ja lepoaikarikkomuksista näiden valtioiden viranomaisilta. Vastaavasti Suomen viranomaisilla olisi velvollisuus antaa vastaavat tiedot muiden AETR-valtioiden viranomaisille. Edellämainitun neuvoston direktiivin nojalla tiedot on nykyisin vaihdettava Euroopan unionin jäsenvaltioiden ja ETA-valtioiden kesken. Sopimukseen liittyminen helpottaisi kansainvälisen tieliikenteen valvontaa muiden Euroopan valtioiden kanssa. Tietojen vaihto olisi Suomessa tärkeää erityisesti Venäjällä ja Baltian valtioissa rekisteröityjen ajoneuvojen osalta.

3.Esityksen vaikutukset

Sopimuksella ei ole valtion talousarvioon ulottuvia vaikutuksia eikä vaikutuksia ympäristöön tai valtion hallintoon.

Sopimukseen liittyminen tehostaisi erityisesti ulkomaisten kuorma-auton ja linja-auton kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisen valvontaa. Tämä tasaisi kilpailuedellytyksiä suomalaisten ja ulkomaisten liikenteenharjoittajien välillä.

4.Asian valmistelu

Ehdotus on valmisteltu virkatyönä liikenneministeriössä yhteistyössä ulkoasiainministeriön kanssa. Ehdotuksesta on pyydetty lausunnot sisäasiainministeriöltä, työministeriöltä, ajoneuvohallintokeskukselta, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto ― AKT:lta, Autoliikenteen työnantajaliitolta, Linja-autoliitolta ja Suomen Kuorma-autoliitolta. Lausunnot AETR-sopimukseen liittymisestä olivat puoltavia.

5.Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja

Samaan aikaan tämän esityksen kanssa on annettu hallituksen esitys tieliikennelain muuttamisesta. Sen tarkoituksena on tehostaa ajo- ja lepoaikojen valvontaa, erityisesti ulkomaisten kuljettajien osalta. Esityksellä on myös tarkoitus järjestää AETR-sopimuksen edellyttämä henkilötietojen vaihto samalla tavalla kuin edellä mainitut Euroopan yhteisöjen säädösten osaltakin on tarkoitus tehdä.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1.Sopimuksen sisältö

Seuraavassa selostetaan sopimuksen sisältö sellaisena kuin se on muutettuna voimassa.

1 artiklassa määritellään sopimuksen käsitteet. Määritelmät vastaavat asiallisesti neuvoston asetuksen N:o 3820/85 1 artiklan määritelmiä. Erilaisuudet johtuvat lähinnä siitä, että muissa EU:n säädöksissä määriteltyjä käsitteitä ei ole uudestaan määritelty po. neuvoston asetuksessa ja että säädösten rakenne on erilainen.

2 artiklassa määritellään sopimuksen soveltamisala. Sopimusta sovelletaan sopimuspuolten alueella sopimuspuolten ajoneuvoihin. Edellä mainitun neuvoston asetuksen N:o 3820/85 2 artiklan 2 momentissa on säädetty, että AETR-sopimusta noudatetaan mainitun asetuksen asemesta

- koko matkan ajan kun ajetaan mainitun sopimuksen sopimuspuolena olevaan kolmanteen maahan tai tällaisesta maasta taikka tällaisen maan kautta, jos kuljetus tapahtuu jäsenvaltiossa tai jossakin edellä tarkoitetussa kolmannessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla;

- yhteisössä tehdyn matkan osalta, kun ajetaan kolmanteen maahan, joka ei ole sopimuksen osapuolena tai tällaisesta maasta, jos kuljetus tapahtuu jossakin edellä tarkoitetussa kolmannessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla.

Artiklan 2 kohdassa on lista poikkeuskuljetuksista, joihin sopimusta ei sovelleta. Poikkeukset vastaavat mainitun neuvoston asetuksen 4 artiklan poikkeuksia.

3 artiklan mukaan sopimuspuolten on sovellettava sopimuksen ulkopuolella olevien valtioiden ajoneuvoihin yhtä ankaria ikäraja sekä ajo- ja lepoaikasäännöksiä kuin sopimuksessa on. Myöskään ajopiirturia ei näiden valtioiden ajoneuvoilta ole pakko vaatia.

4 artikla antaa mahdollisuuden soveltaa ajoneuvon rekisteröintivaltion kansallisissa kuljetuksissa tiukempia säännöksiä. Artikla vastaa em. neuvoston asetuksen 11 artiklaa.

5 artiklassa määritellään kuljettajien vähimmäisikä sekä henkilöliikenteen kuljettajien ammattitaitovaatimukset. Artikla vastaa muutoin em. neuvoston asetuksen 5 artiklaa, mutta viimeksimainitussa on määritelty myös vähimmäisikä autonapumiehelle ja lipuntarkastajalle sekä ― käytännössä harvoin sovellettava ― poikkeus pitkien reittien linja-autonkuljettajien ammattitaitovaatimuksista.

10 artiklan 1 kohdassa säädetään ajopiirturin asennuksesta ja sen levyjen ominaisuuksista ja käyttämisestä. Vastaavasta asiasta on säädetty yksityiskohtaisemmin Euroopan yhteisöjen neuvoston (ETY) tieliikenteen valvontalaitteista antamassa asetuksessa N:o 3821/85. Artiklan 2 ja 3 kohdassa säädetyistä kuljetusyrittäjän velvollisuuksista on säädetty viimeksimainitun neuvoston asetuksen 14 artiklassa.

11 artiklan 1 ja 2 kohdassa määrätään kuljetusyrityksen velvollisuudesta kuljettajien työn järjestämisessä. Kohdat ovat asiasisällöltään identtisiä neuvoston asetuksen N:o 3820/85 15 artiklan kanssa. 3 kohdan kielto eräiden liikenneturvallisuutta vaarantavien palkkioiden maksamisesta on identtinen po. asetuksen 10 artiklan kanssa.

12 artiklan 1 kohdassa on määrätty valvonnasta. 2 ― 4 kohdissa on määräykset rikkomuksista ja niistä määrätyistä rangaistuksista aiheutuneista seuraamuksista tiedottamisesta ja muusta avusta valvonnan mahdollistamiseksi. Artiklan nojalla Suomen viranomaisten tulisi lähettää ulkomaalaisten tekemistä rikkomuksista ja niistä määrätyistä seuraamuksista kaikki käytettävissä olevat tiedot toisen sopimusvaltion viranomaisille. Tietojen vaihtaminen on tarpeen ajo- ja lepoaikasäännösten rikkomusten tutkimisessa, kun kuljettaja on ajanut useamman valtion alueella. Lisäksi kuljetusyrittäjälle liikenneluvan antaneen valtion viranomainen tarvitsee tiedon toisen sopimuspuolen alueella tapahtuneista rikkomuksista mahdollisten liikennelupaseuraamusten määräämiseksi. Asiasta on Euroopan Unionin alueelle annettu tarkemmat säännökset Euroopan yhteisöjen neuvoston direktiivissä N:o 88/599/ETY.

12 artiklassa mainittujen henkilöä koskevien tietojen välittäminen kuuluu lainsäädännön alaan. Hallitusmuodon 8 § 1 momentin mukaan henkilötietojen suojasta on säädettävä lailla. Sopimuksen tiedonantovelvollisuuden täyttäminen edellyttää joko henkilörekisterissä olevien tietojen luovuttamista tai henkilötietojen keruuta ja niiden luovuttamista. Molemmissa tapauksissa on kysymys henkilötietojen suojasta.

Henkilötietojen luovuttamisesta säädettäisiin tämän esityksen kanssa samaan aikaan annetussa hallituksen esityksessä tieliikennelain muuttamiseksi. Siinä esitetään, että poliisi ja työsuojeluviranomaiset saisivat luovuttaa ulkomaan asianomaiselle viranomaiselle ajopiirturin levystä ilmenevät tiedot ja tiedot kuljettajasta, hänen ajoneuvostaan ja työantajastaan sekä rikkomuksen yksilöinnin.

13 artiklassa on siirtymäsäännös ajopiirturin asentamiselle. Artiklassa mainittu asennuspakko tuli voimaan huhtikuussa 1995. Säännöksellä ei ole merkitystä Suomelle.

14 artiklan mukaan sopimus tulee kansainvälisesti voimaan 180 päivän kuluttua siitä kun kahdeksas sopimukseen liittyvä valtio on tallettanut ratifioimis- tai liittymiskirjansa Yhdistyneiden kansakuntien pääsihteerille. Tämä tapahtui 5 päivänä tammikuuta 1976. Sopimukseen myöhemmin liittyvän valtion osalta sopimus tulee vastaavasti voimaan 180 päivän kuluttua sen jälkeen kun se on tallettanut ratifioimis- tai liittymiskirjansa.

15 ja 16 artiklassa on määräykset sopimuksen irtisanomiselle ja lakkaamiselle.

17 artiklassa on määräykset sopimuksen voimassaolosta niillä jonkin valtion alueilla, joiden kansainvälisistä suhteista se on vastuussa.

18 artiklan 2 ja 3 kohdat sisältävät määräykset välimiesmenettelystä. Ellei välimiehistä päästä yksimielisyyteen, jokainen sopimuspuoli voi pyytää Yhdistyneitä Kansakuntia nimittämään ainoan välimiehen, jonka ratkaistavaksi riita siirretään.

Artiklan 19 kohdan 1 mukaan jokainen valtio voi liittyessään ilmoittaa, ettei se katso artiklan 2 ja 3 kohdan sitovan itseään. Yksikään Euroopan yhteisön jäsenvaltio ei ole tehnyt tällaista ilmoitusta ja muistakin valtioista vain harvat. Suomenkaan ei ole tarkoitus tehdä ilmoitusta ja tämän vuoksi sopimus kuuluu eduskunnan hyväksyttäväksi.

20 artiklassa ovat määräykset sopimuksen muuttamista koskevan konferenssin koollekutsumisesta.

21 artiklassa on määräykset sopimuksen muuttamisesta koskevien esitysten tekemisestä. Artiklan 8 kohtaan sisältyvät määräykset sopimuksen liitteen muuttamisesta hallintoviranomaisten välisellä sopimuksella. Liite sisältää ajopiirturin rakenne- ja hyväksymismääräyksiä. Vastaavat suomalaisten säännökset ovat ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetussa asetuksessa, joten se ei sisällä lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä.

22 artiklassa on määräyksiä liitteeseen tehtävien muutosten voimaantulosta.

23 artiklassa on määräyksiä Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin velvollisuuksista sopimukseen liittyvien ilmoitusten tekemiseen.

24 artiklan mukaan sopimuksen allekirjoituspöytäkirjan voimaantulo ja kesto on sama kuin itse sopimuksen.

25 artiklassa on määrätty sopimuksen tallettamisesta Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerille.

Sopimuksen liitteessä on tarkemmat säännökset ajopiirturista. Liite vastaa asiasisällöltään ennen mainittua neuvoston asetusta N:o 3821/85 liitteineen.

2.Sopimukseen tehtävät varaumat

Neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 2829/77, annettu 12 päivänä joulukuuta 1977, on jäsenvaltioiden velvollisuudeksi AETR-sopimukseen liityttäessä asetettu vaatimus, että jäsenvaltiot asettavat seuraavan varauman:

"Euroopan talousyhteisön jäsenvaltioiden väliset kuljetukset katsotaan AETR-sopimuksessa tarkoitetuiksi kansallisiksi kuljetuksiksi, mikäli sellaiset kuljetukset eivät kulje AETR-sopimuksen sopijaosapuolena olevan kolmannen maan kautta."

Varauman tarkoituksena on turvata Euroopan unionin itsenäinen päätösvalta sen alueella tapahtuvissa kansainvälisissä kuljetuksissa.

3.Voimaantulo

AETR-sopimus on tullut kansainvälisesti voimaan 5 päivänä tammikuuta 1976. Suomen osalta sopimus tulisi voimaan 180 päivän kuluttua liittymisasiakirjan tallettamisesta Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerille. Liittymisasiakirjan tallettaminen on tarkoitus tehdä mahdollisimman pian sen jälkeen kun sopimus on hyväksytty.

Eduskunnan hyväksyttäväksi annettava lakiehdotus esitetään tulemaan voimaan samaan aikaan sopimuksen voimaantulon kanssa.

4.Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus

Hallitusmuodon 8 § 1 momentin mukaan henkilötietojen suojasta on säädettävä lailla. AETR-sopimuksen 12 artiklan tiedonantovelvollisuuden täyttäminen edellyttää joko henkilörekisterissä olevien tietojen luovuttamista tai henkilötietojen keruuta ja niiden luovuttamista. Molemmissa tapauksissa on kysymys henkilötietojen suojasta.

Suomen tarkoituksena on hyväksyä AETR-sopimuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohtiin sisältyvät määräykset sitovasta välimiesmenettelystä riitojen ratkaisemiseksi. Varauma tähän menettelyyn on voimassa vain Espanjalla, Tsekillä ja Venäjällä. Välimiesmenettely rajoittaa valtion toimintavapautta siinä määrin, että määräyksen hyväksyminen edellyttää eduskunnan suostumusta.

AETR-sopimuksen 21 artiklan 8 kohtaan sisältyvät määräykset sopimuksen liitteen muuttamisesta toimivaltaisten hallintoviranomaisten välisellä sopimuksella.

Koska kysymys on tasavallan presidentille Suomen lainsäädännön mukaan kuuluvan sopimuksentekovallan siirtämisestä, edellyttää määräys eduskunnan suostumusta.

Koska sopimuksen liitteen muutokset ovat teknisiä, lähinnä viranomaistoimintaan kohdistuvia seikkoja eivätkä kuulu lainsäädännön alaan tai asetuksenantovaltaan, ei menettely ole ristiriidassa hallitusmuodon 33 §:n kanssa eikä edellytä perustuslainsäätämisjärjestystä.

Edellä olevan perusteella ja hallitusmuodon 33 §:n mukaisesti esitetään,

että eduskunta hyväksyisi ne kansainvälisessä maantieliikenteessä toimivien ajoneuvojen miehistöjen työstä tehdyn eurooppalaisen sopimuksen määräykset, jotka vaativat Eduskunnan suostumuksen.

Koska sopimus sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan, annetaan samalla Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Genevessä 1 päivänä heinäkuuta 1970 kansainvälisessä maantieliikenteessä toimivien ajoneuvojen miehistöjen työstä tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (AETR) määräykset ovat, siltä osin kuin ne kuuluvat lainsäädännön alaan, voimassa niin kuin siitä on sovittu.

2 §

Liikenneministeriö voi sopia sopimuksen liitteen muutoksista sopimuspuolten toimivaltaisten hallintoviranomaisten välisellä sopimuksella.

3 §

Tarkempia säännöksiä tämän lain täytäntöönpanosta annetaan tarvittaessa asetuksella.

4 §

Tämä laki tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.

Helsingissä 21 päivänä elokuuta 1998

Tasavallan Presidentti MARTTI AHTISAARILiikenneministeri Matti Aura

Sivun alkuun