Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 140/1994

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta annetun lain muuttamisesta

Hallinnonala
Maa- ja metsätalousministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 140/1994

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta annettua lakia. Ehdotuksen mukaan tietopalvelukeskus kehittää ja ylläpitää maaseutuelinkeinorekisteriä sekä huolehtii tietoteknisistä asiantuntijatehtävistä, jotka liittyvät Euroopan unionin (EU) integroituun hallinto- ja valvontajärjestelmään. Lisäksi tietopalvelukeskukselle annetaan toimivalta hoitaa erikseen säädettäviä maatilatalouden kehittämisrahaston ja interventiorahaston tehtäviä.

Esitys liittyy hallituksen esitykseen Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti Suomen Euroopan unioniin liittymistä koskevan sopimuksen kanssa. Voimaantuloajankohdasta säädettäisiin asetuksella.

PERUSTELUT

1.Nykytila ja ehdotetut muutokset

Laissa maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta (1200/92) 1 §:n 3 kohdassa tietopalvelukeskukselle on annettu tehtäväksi pitää maataloushallinnon maatilarekisteriä, josta on säädetty laissa maataloushallinnon maatilarekisteristä (1077/89) . Euroopan unioniin liittymistä koskevassa hallituksen esityksessä laiksi maaseutuelinkeinorekisteristä (HE /1994 vp) ehdotetaan uuden rekisterijärjestelmän nimeksi maaseutuelinkeinorekisteriä. Nyt esitettävänä olevassa lakiesityksessä tietopalvelukeskuksen ehdotetaan 1 §:n 3 kohdassa ylläpitävän tätä uudistettuakin rekisteriä. Ehdotetuilla muutoksilla ei silti ole tarkoitus rajoittaa tietopalvelukeskuksen tehtäviä esimerkiksi nykyisen tietopalvelukeskuksesta annetun lain 1 §:n 1 kohdan osalta, vaan esitykseen on kirjattu uusia keskeisiä tehtäviä.

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan keskeisiä tehtäviä on varmistaa Euroopan unionin liittymissopimuksen mukaisten yhteisen maatalouspolitiikan tukiohjelmien hoito. Keskeinen väline Euroopan unionin tukien hallinnointiin ja valvontaan on integroitu hallinto- ja valvontajärjestelmä, josta säädetään Euroopan yhteisöjen neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 3508/92, (ETY) N:o 3887/92 ja (ETY) N:o 3888/92. Järjestelmän tuottamien valvontatietojen perusteella Euroopan unionissa lopullisesti päätetään, mitkä jäsenvaltioiden maksamista tuista korvataan yhteisön varoista. Puutteellinen valvontajärjestelmä on johtanut EU:n maksamien korvausten pienentämiseen ja budjetointiongelmiin EU:n nykyisissä jäsenvaltioissa. Järjestelmän teknisen toteutuksen turvaamiseksi tietopalvelukeskuksen ehdotetaan 1 §:n 4 kohdassa hoitavan Euroopan yhteisöjen lainsäädännön kulloinkin edellyttämän integroidun hallinto- ja valvontajärjestelmän informaatioteknologian asiantuntijatehtäviä maaseutuelinkeinojen osalta. Tarkoituksena on, että tietopalvelukeskus vastaisi myös järjestelmän tieto- ja tietoverkkoyhteyksistä Euroopan unioniin. Esimerkiksi tietoverkkoyhteyksiin voisi kuulua ns. kansallinen palvelin. Suomen liittymissopimuksen mukaisesti on integroidun hallinto- ja valvontajärjestelmän oltava toiminnassa tukihakemustietojen ja valvonnan osalta 1 päivänä helmikuuta 1995.

Euroopan unioniin liittymistä koskevassa hallituksen esityksessä laiksi maatilatalouden kehittämisrahastosta (HE /1994 vp) ehdotetaan tietopalvelukeskukselle toimivaltaa rahaston asioiden hoitamiseen. Siksi myös tietopalvelukeskuksesta annetun lain 2 §:n 2 momenttiin ehdotetaan, että tietopalvelukeskukselle annettaisiin toimivalta hoitaa lähinnä rahaston taloushallintoon liittyviä tehtäviä sen mukaan kuin siitä erikseen säädetään tai määrätään. Tietopalvelukeskus on jo nykyisen lain 2 §:n 2 momentin ja voimassa olevan maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain (657/66) perusteella hoitanut vastaavia tehtäviä nykyisessä rahastossa.

Euroopan unioniin liittymistä koskevassa hallituksen esityksessä laiksi interventiorahastosta (HE 147/1994 vp) ehdotetaan interventiorahaston perustamista. Siinä ehdotetaan tietopalvelukeskukselle toimivaltaa rahaston asioiden hoitamisessa. Siksi myös tietopalvelukeskuksesta annetun lain 2 §:n 3 momenttiin ehdotetaan, että tietopalvelukeskukselle annettaisiin toimivalta hoitaa lähinnä rahaston taloushallintoon ja tilastointiin liittyviä tehtäviä sen mukaan kuin siitä erikseen säädetään tai määrätään. Tietopalvelukeskus hoitaa jo nykyisin eräitä interventiorahastolle tulevia tehtäviä.

Nykyisessä laissa tietopalvelukeskus on lainsäädännössä rajattu yksinomaan maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan palveluyksiköksi. Tietopalvelukeskuksesta annettua lakia laadittaessa lähdettiin hallituksen esityksessä (HE 191/1992 vp) siitä, että tietopalvelukeskus voisi pitkällä tähtäyksellä tarjota palvelujaan myös hallinnonalan ulkopuolisille tahoille. Lain 3 §:ään ehdotetaan lisättäväksi 2 momentti, jolla varmistetaan, että tietopalvelukeskus voi tuottaa ja myydä palveluita myös hallinnonalan ulkopuolisille asiakkaille. Tietopalvelukeskus voisi esimerkiksi liiketaloudellisin perustein myydä tilasto- tai informaatioteknologiapalveluita valtion liikelaitoksille.

2.Esityksen taloudelliset vaikutukset

Integroidun hallinto- ja valvontajärjestelmän kehittämiskustannukset arvioidaan vuodesta 1995 alkaen seuraavan kolmen vuoden aikana noin 5 miljoonaksi markaksi. EU voi jälkikäteen maksaa näistä kuluista enintään puolet. Integroidun hallinto- ja valvontajärjestelmän ylläpito maksaa käyttökustannuksina vuodessa noin 1 miljoona markkaa, minkä lisäksi järjestelmän ylläpito edellyttää vuodessa 1 henkilötyövuoden panosta. Esityksen muut vaikutukset ilmenevät tässä esityksessä viitatuista muista hallituksen esityksistä.

3.Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu maa- ja metsätalousministeriössä ja maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksessa virkatyönä.

4.Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan Euroopan unionin jäsenyyden voimaantulosta.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta 4 päivänä joulukuuta 1992 annetun lain (1200/92) 1 § ja 2 §:n 2 momentti, sekä

lisätään lain 2 §:ään uusi 3 momentti ja 3 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

Toimiala ja tehtävät
1 §

Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus on maa- ja metsätalousministeriön alainen palveluyksikkö, jonka tehtävänä on:

1) tuottaa ja julkaista virallista maatilatilastoa;

2) tuottaa maaseutuelinkeinojen tilastointiin ja tietohuoltoon liittyviä palveluja;

3) ylläpitää maaseutuelinkeinorekisteriä;

4) huolehtia Euroopan unionin integroidun hallinto- ja valvontajärjestelmän tietoteknisistä asiantuntijatehtävistä maaseutuelinkeinojen osalta; sekä

5) tuottaa tietohallinnon asiantuntijapalveluja maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle.

2 §

Tietopalvelukeskus hoitaa maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain ( / ) mukaiset rahaston maksuliike-, kirjanpito- ja perintätehtävät sekä muut tehtävät sen mukaan kuin siitä on erikseen säädetty tai määrätty.

Tietopalvelukeskus hoitaa interventiorahastosta annetun lain ( / ) mukaiset rahaston maksuliike-, kirjanpito- ja tilastointitehtävät sekä muut tehtävät sen mukaan kuin siitä on erikseen säädetty tai määrätty.

3 §

Tietopalvelukeskus voi tuottaa ja myydä palveluja myös maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan ulkopuolisille asiakkaille.


Tämä laki tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.

Helsingissä 2 päivänä syyskuuta 1994

Tasavallan Presidentti MARTTI AHTISAARIMaa- ja metsätalousministeri Mikko Pesälä

Sivun alkuun