Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi tullitariffilain 4 §:n ja tuontimaksulain 2 a §:n muuttamisesta
- Hallinnonala
- Valtiovarainministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 330/1992
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tullitariffilain ja tuontimaksulain mukaan tietyt teollisuuden käyttöön tulevat raaka-aineet ja tuotantotarvikkeet on voitu tuoda maahan tullitta ja tuontimaksutta, mikäli tullittomuuden ja tuontimaksuttomuuden ei ole katsottu vaikeuttavan kotimaista vastaavaa tuotantoa. Tavaraluettelojen sisältö on päätetty eduskunnassa. Nykyistä menettelyä ehdotetaan yksinkertaistettavaksi siten, että tullitariffilakiin ja tuontimaksulakiin sisällytetään ainoastaan yleiset säännökset, joiden mukaan etuudet voidaan myöntää. Tavaraluettelojen sisältö päätettäisiin valtiovarainministeriön päätöksellä. Muutos ehdotetaan saatettavaksi voimaan heti kun eduskunta on hyväksynyt esityksen.
PERUSTELUT
1.Nykyinen tilanne
Tullitariffilain (660/87) 4 §:n ja tuontimaksulain (1008/77) 2 a §:n mukaan kyseisten lakien liitteenä olevissa luetteloissa mainitut teollisuuden käyttöön tulevat tavarat ovat tullittomia tai tuontimaksuttomia tai niistä kannetaan alennettua tullia tai tuontimaksua. Luetteloissa on tarkemmin määritelty tuotteet ja niiden käyttötarkoitukset. Tullilaitos valvoo pistokokein, että edun saanut tavara todella käytetään luettelossa mainittuun käyttötarkoitukseen.
Tulli- ja tuontimaksuetuja koskevat hakemukset käsitellään tullihallituksen yhteydessä toimivassa tulliasiain neuvottelukunnassa. Neuvottelukunnassa ovat edustettuina keskeiset viranomaiset ja etujärjestöt. Neuvottelukunnan antaman lausunnon perusteella valmistellaan hallituksen esitykset taulukkojen muuttamisesta. Esitykset on aina hyväksytty sellaisinaan eduskunnassa. Nykyiseen etuluetteloon kuuluu kaikkiaan yli 230 nimikettä. Luetteloihin tulee vuosittain kymmeniä muutoksia.
2.Tarve lainsäädännön muuttamiseen
Nykyinen menettely on osoittautunut suhteellisen kankeaksi. Tämän vuoksi valtiovarainministeriö teki tulliasiain neuvottelukunnalle esityksen nykyisen menettelyn muuttamiseksi siten, että tullitariffilaissa ja tuontimaksulaissa säädettäisiin ainoastaan yleiset perusteet, joiden mukaan tulleja ja tuontimaksuja voidaan alentaa tai ne voidaan poistaa kokonaan. Menettely vastaisi sitä käytäntöä, jota on sovellettu tasausverolain alaisiin tuotteisiin tasausverolain 6 §:n (1163/90) nojalla. Kyseisen säännöksen mukaan teollisuuden käyttöön tulevat raaka-aineet, tuotantotarvikkeet ja investointitavarat ovat tasausverottomia, milloin tasausverottomuus ei aiheuta haittaa kotimaiselle tuotannolle. Tullihallitus vahvistaa luettelon tavaroista, joihin edellä tarkoitettua etua sovelletaan. Aikaisemmin päätöksen teki valtiovarainministeriö.
Tulliasian neuvottelukunta puolsi tehtyä ehdotusta siten, että oikeus tulli- ja tuontimaksuetuluettelon päättämisestä annettaisiin valtiovarainministeriölle ja että neuvottelukunnalta hankittaisiin lausunto ennen edun myöntämistä.
Kansainvälinen käytäntö ei estä teollisuusetujen käyttöä, vaan vastaavaa järjestelmää käytetään useissa maissa.
3.Ehdotus
Tullitariffia ja tuontimaksulakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tulli- ja tuontimaksuedun myöntämisoikeudesta ja sen rajoituksista säädettäisiin tullitariffilaissa ja tuontimaksulaissa. Päätöksen tulli- ja tuontimaksueduista tekisi valtiovarainministeriö laissa säädettyjen rajojen puitteissa. Edun piiriin tulisivat teollisessa tuotannossa käytettävät raaka-aineet, apuaineet, tuotantotarvikkeet ja investointitavarat, mikäli samaa tai vastaavaa tavaraa ei valmisteta Suomessa. Vastaava etu koskisi tuontimaksulain alaisia raaka-aineita. Edun myöntämisen edellytyksenä olisi, että etu ei haittaa kotimaista tuotantoa. Valtiovarainministeriö tekisi päätöksen hankittuaan asiasta tulliasiain neuvottelukunnan lausunnon. Lausuntoa antaessaan neuvottelukunnan tulisi kiinnittää huomiota siihen, että etua voidaan pitää kilpailukyvyn kannalta merkittävänä.
4.Esityksen taloudelliset vaikutukset
Ehdotetulla muutoksella ei arvioida olevan sanottavaa vaikutusta valtion tulli- ja tuontimaksutuloihin, sillä valtiovarainministeriön päätökseen on tarkoitus sisällyttää eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta samat tuotteet kuin nykyisin.
5.Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä yhteistyössä tullihallituksen kanssa.
6.Voimaantulo
Laki on tarkoitus saattaa voimaan välittömästi sen jälkeen, kun eduskunta on hyväksynyt esityksen. Teollisuusetuluetteloja on tarkoitus soveltaa vuoden 1993 alusta.
Edellä sanotun perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavat lakiehdotukset:
Lakiehdotukset
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 10 päivänä heinäkuuta 1987 annetun tullitariffilain (660/87) 4 § näin kuuluvaksi:
4 §
Teollisessa tuotannossa käytettävän tavaran tulli voidaan poistaa tai sitä voidaan alentaa ( teollisuusetu ), milloin teollisuusetu on kilpailukyvyn kannalta merkittävä eikä se aiheuta haittaa kotimaiselle tuotannolle.
Valtiovarainministeriö päättää tulliasiain neuvottelukuntaa kuultuaan teollisuusedun myöntämisestä ja vahvistaa luettelon teollisuusedun alaisista tavaroista.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
2Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 23 päivänä joulukuuta 1977 annetun tuontimaksulain (1008/77) 2 a §,
sellaisena kuin se on 7 päivänä heinäkuuta 1987 annetussa laissa (662/87) , näin kuuluvaksi:
2 a §
Teollisessa tuotannossa käytettävän tavaran tuontimaksu voidaan poistaa tai sitä voidaan alentaa ( teollisuusetu ), milloin teollisuusetu on kilpailukyvyn kannalta merkittävä eikä se aiheuta haittaa kotimaiselle tuotannolle.
Valtiovarainministeriö päättää tulliasiain neuvottelukuntaa kuultuaan teollisuusedun myöntämisestä ja vahvistaa luettelon teollisuusedun alaisista tavaroista.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992
Tasavallan Presidentti MAUNO KOIVISTOValtiovarainministeri Iiro Viinanen