Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi vapaakauppasopimuksissa ja muissa tullietuusjärjestelyissä sovellettavien alkuperäsääntöjen muuttamismenettelystä ja sääntöihin liittyvistä määräyksistä
- Hallinnonala
- Valtiovarainministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 279/1992
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki vapaakauppasopimuksissa ja muissa tullietuusjärjestelyissä sovellettavien alkuperäsääntöjen muuttamismenettelystä sekä niihin liittyvistä määräyksistä.
Suomea koskevien vapaakauppasopimusten ja muiden tullietuusjärjestelyjen lukumäärän kasvaessa ja uudistuessa ehdotetaan, että alkuperäsääntöjen muuttamista sekä niiden sisäistä soveltamista ja hallintoa koskevia säännöksiä uudistettaisiin. Ehdotetulla lailla annettaisiin tullihallitukselle yleisvaltuus vapaakauppasopimusten ja muiden tullietuusjärjestelyjen, lähinnä kehitysmaapreferenssien alkuperäsääntöjen muutosten sisäiseen vahvistamiseen ja täytäntöönpanomääräysten antamiseen sekä määrättäisiin tullihallitus myös toimimaan Suomessa keskuselimenä tavaroiden alkuperää koskevissa asioissa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
PERUSTELUT
1.Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset
1.1.Nykyinen tilanne
Vapaakauppasopimusten samoin kuin niin sanottujen kehitysmaaetuuksien, jäljempänä GSP-edut, alkuperäsääntöjen tarkoituksena on, muiden rajoitusten ohella, määritellä ne tavarat, joihin järjestelyissä tarkoitettua tullietu- ja muuta sovittua tai säädettyä kohtelua sovelletaan. Ensisijaisesti niissä määrätään, millaisin ehdoin ja missä määrin vapaakauppatuotteiden valmistuksessa voidaan käyttää vapaakauppa- tai muun edunsaaja-alueen ulkopuolisia raaka-aineita, puolivalmisteita tai muita ainesosia.
Alkuperäsääntöjen muutokset ovat useimmiten luonteeltaan teknisiä. Niiden verotaloudellinen merkitys on hyvin vähäinen ja kohdistuu ainoastaan tuontitulliin ja joskus tuontimaksuun, joiden kanto oli vuonna 1991 ainoastaan noin 1 % kaikista verotuloista ja noin 6 % kaikista tuonnin yhteydessä kannetuista veroista ja maksuista.
Alkuperäsääntöjen vahvistamiseen ja soveltamiseen liittyy yhtäältä sääntöjen muutosten sisäinen voimaansaattaminen sekä toisaalta hallinnollisten määräysten antaminen siitä, miten maahantuonnin ja maastaviennin yhteydessä on meneteltävä tullittomuusedun saamiseksi ja mikä viranomainen Suomessa toimii vastuuelimenä.
Suomen vapaakauppasopimuksissa ja muissa tullietuusjärjestelyissä olevien alkuperäsääntöjen sisäistä vahvistamista, voimaansaattamista ja muuttamista koskevat säännökset sekä soveltamista koskevat hallinnolliset ja menettelymääräykset ovat säädöstasoltaan varsin epäyhtenäiset.
Kehitysmaista peräisin olevien tavaroiden tulli- ja tuontimaksuetuuksista annetun lain (973/71) 3 §:n mukaan valtiovarainministeriö määrää ne tarkemmat ehdot ja edellytykset, jotka tavaroiden on täytettävä, jotta niihin voidaan soveltaa sanottuja etuuksia. Valtiovarainministeriö on antanut päätöksen eräisiin kehitysmaista peräisin oleviin tavaroihin sovellettavista alkuperäsäännöistä (595/88) .
Suomen Tasavallan ja Euroopan vapaakauppaliiton jäsenvaltioiden välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä annetussa laissa (243/73) annetaan valtiovarainministeriölle oikeus määrätä Suomen ja Euroopan vapaakauppaliiton (EFTA) jäsenmaiden välisen kaupan alkuperäsäännöistä. Ministeriö on antanut päätöksen Suomen Tasavallan ja Euroopan vapaakauppaliiton jäsenvaltioiden välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (244/73) .
Suomen Tasavallan sekä Euroopan talousyhteisön ja Euroopan hiili- ja teräsyhteisön välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä annetussa laissa (996/73) valtiovarainministeriölle annetaan oikeus määrätä sellaisista alkuperäsääntöjen muutoksista, joista Suomen ja Euroopan yhteisöjen sekakomitealla on oikeus päättää. Muista alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä säädetään Euroopan talousyhteisön kanssa tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetun lain (879/73) nojalla Suomen Tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä annetussa asetuksessa (932/73) .
Suomen vapaakauppasopimukset Bulgarian, Unkarin, Tshekkoslovakian ja Puolan kanssa on saatettu voimaan Bulgarian kanssa kaupan esteiden vastavuoroisesta poistamisesta tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetulla lailla (926/74) , Unkarin kanssa tehdyn kaupan esteiden vastavuoroisesta poistamisesta tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetulla lailla (928/74) , Tshekkoslovakian kanssa kaupan esteiden vastavuoroisesta poistamisesta tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetulla lailla (930/74) sekä Puolan kanssa kaupan esteiden vastavuoroisesta poistamisesta tehdyn sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetulla lailla (246/78) . Alkuperäsääntöjen määräämisestä ei säädetä erikseen. Laeissa olevan valtuutuksen nojalla on annettu asetus Suomen ja Bulgarian välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (1018/74) , asetus Suomen ja Unkarin välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (1019/74) , asetus Suomen ja Tshekkoslovakian välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (1020/74) sekä asetus Suomen ja Puolan välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (248/78) .
EFTA-maiden ja Turkin välinen vapaakauppasopimus sekä siihen liittyvä Suomen ja Turkin välinen maataloustuotteiden kauppaa koskeva pöytäkirja on saatettu voimaan EFTA-valtioiden ja Turkin välillä tehdyn sopimuksen sekä siihen liittyvän Suomen ja Turkin välillä tehdyn maataloustuotteiden kauppaa koskevan pöytäkirjan eräiden määräysten hyväksymisestä annetulla lailla (352/92) ja EFTA-valtioiden ja Turkin välillä tehdyn sopimuksen sekä siihen liittyvän Suomen ja Turkin välillä tehdyn maataloustuotteiden kauppaa koskevan pöytäkirjan voimaansaattamisesta sekä niiden eräiden määräysten hyväksymisestä annetun lain voimaantulosta annetulla asetuksella (353/92) . Lain 3 §:n mukaan valtiovarainministeriö antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä sopimuksen alkuperäsääntöjen osalta. Valtiovarainministeriö on antanut päätöksen EFTA-valtioiden ja Turkin väliseen sopimukseen sekä siihen liittyvään Suomen ja Turkin väliseen maataloustuotteiden kauppaa koskevaan pöytäkirjaan sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä (354/92) , jossa on määräykset hallinnollisesta menettelystä tullittomuuden saamiseksi sekä tullihallituksen tehtävistä.
Kaikkiin edellä mainittuihin samoin kuin EFTA-valtioiden ja eräiden muiden maiden välillä neuvoteltuihin tai neuvoteltavina oleviin vapaakauppasopimuksiin sisältyviä alkuperäsääntöjä voivat sopijavaltioita sitovasti muuttaa sopimuksilla perustetut yhteiselimet. Niissä ovat edustettuina kaikki sopijavaltiot, ja päätökset tehdään yksimielisesti. Sen sijaan kehitysmaaetuihin liittyvistä alkuperäsäännöistä kukin etuja myöntävä valtio voi päättää muodollisesti itse, mutta käytännössä ne sovitetaan yhteen EFTA-maiden ja EY:n soveltamien alkuperäsääntöjen kanssa.
Näin ollen tosiasiallinen valta päättää alkuperäsääntöjen muutoksista kaikissa edellä mainituissa kauppajärjestelyissä on siirtynyt yhteiselimille, joissa kaikilla tulli- ja muita etuuksia myöntävillä osapuolilla on kuitenkin mahdollisuus estää muutokset.
1.2.Ehdotetut muutokset
Alkuperäsääntöjä on tarve muuttaa huomattavasti useammin kuin muita sopimusmääräyksiä. Tämä johtuu siitä, että tullitariffin tarkistukset, sopimuskumppanien ja kolmansien maiden tuotantorakenteen muutokset, sopimuskumppanien välillä sovitut yhteiset tulkinnat sekä soveltamisohjeet ja muut seikat on otettava huomioon alkuperäsäännöissä.
Edellä esitettyjen seikkojen perusteella on tarkoituksenmukaista, että päätökset alkuperäsääntöjen muutosten voimaansaattamisesta Suomessa sekä sääntöjen hallinnollisesta soveltamisesta voitaisiin tehdä mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti.
Alkuperäsääntöjen muuttamisneuvottelut hoitaa yleensä tullihallitus, jolla myös on paras asiantuntemus. Sen vuoksi ehdotetaan, että päätökset alkuperäsääntöjen muuttamisesta ja niiden hallinnollisesta soveltamisesta tekisi tullihallitus. Nämä päätökset julkaistaisiin säädöskokoelmassa. Lisäksi tullihallitus voisi antaa tarvittaessa muitakin määräyksiä ja ohjeita, jos alkuperäsääntöjen soveltamisen yhtenäisyyden vuoksi on tarpeen.
Ehdotuksen mukaan tullihallitus myös toimisi alkuperäasioita valmistelevana, alkuperäselvityksistä ja yleensä alkuperäasioista vastaavana keskuselimenä, jollaiseksi se on määrätty jo eräissä voimassa olevissa säännöksissä.
Kun ehdotetulla lailla on tarkoitus korvata eri laeissa olevat valtuudet antaa säännöksiä tai määräyksiä alkuperäsäännöistä, kyseiset, edellä 1.1. kohdassa mainitut alkuperäsääntöjä koskevat valtuussäännökset ehdotetaan kumottaviksi. Koska jo voimassa oleviin sopimuksiin ja GSP-järjestelyyn liittyvien alkuperän osoittamista sekä sääntöjen hallintoa koskevien asetusten tai valtiovarainministeriön päätösten asialliseen sisältöön ei nyt ole tarpeen tehdä muutoksia, ehdotetaan, että niitä voidaan edelleen soveltaa, kunnes niitä tarpeen mukaan muutetaan tai ne kumotaan ehdotetussa laissa olevan valtuuden nojalla.
2.Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriön, ulkoasiainministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön sekä tullihallituksen yhteisenä virkatyönä. Koska kaikki asianomaiset viranomaiset ovat osallistuneet valmistelutyöhön, esityksestä ei ole pyydetty lausuntoja.
3.Esityksen taloudelliset ja hallinnolliset vaikutukset
Ehdotetulla lailla rationalisoitaisiin alkuperäsääntöihin liittyvää hallintoa. Muodollinen päätösvalta siirrettäisiin sille viranomaiselle, joka käytännössä hoitaa kansainväliset neuvottelut alkuperäsäännöistä ja jolla on paras asiantuntemus. Täten hallintoa kevennettäisiin ja hallintokustannuksia supistettaisiin. Muutoksen säästövaikutuksia on kuitenkin vaikea arvioida määrällisesti.
4.Säätämisjärjestys
Alkuperäsäännöt ovat, tullikohteluun vaikuttavina, osa tulliverotusta, josta on hallitusmuodon 61 §:n mukaan säädettävä lailla. Määräysvallan siirtämistä tullihallitukselle voitaisiin siten pitää poikkeamisena hallitusmuodon säännöksestä ja katsoa sen edellyttävän valtiopäiväjärjestyksen 67 §:n mukaista perustuslainsäätämisjärjestystä.
Tullittomuudesta ja sen tuotekatteesta määrätään kuitenkin itse vapaakauppasopimuksessa tai muussa tullietuussopimuksessa sekä sen liitteissä ja pöytäkirjoissa, ja valta päättää alkuperäsääntöjen muutoksista on jo sopimuksilla annettu niissä mainitun yhteiselimen tehtäväksi. Käytännössä myös kehitysmaille myönnettäviin etuihin liittyvistä alkuperäsäännöistä ja niiden muutoksista sovitaan vastaavalla tavalla monenvälisesti. Suomen solmimat vapaakauppasopimukset ja myöntämät kehitysmaapreferenssit on kaikki saatettu voimaan lailla.
Suomen Tasavallan ja Euroopan vapaakauppaliiton jäsenvaltioiden välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä annettua lakia sekä Suomen Tasavallan sekä Euroopan talousyhteisön ja Euroopan hiili- ja teräsyhteisön välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä annettua lakia ei ole säädetty perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Sitävastoin kehitysmaista peräisin olevien tavaroiden tulli- ja tuontimaksuetuuksista annettu laki, jossa muun muassa säädetään valtuus määrätä suoraan tavarakatteesta ja edunsaajamaista asetuksella, on säädetty sanotussa järjestyksessä.
Näin ollen ehdotettu laki voitaneen säätää valtiopäiväjärjestyksen 66 §:n mukaisessa säätämisjärjestyksessä.
5.Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Tullihallitus panee voimaan muutokset niihin alkuperäsääntöihin, joita sovelletaan Suomen solmimien vapaakauppasopimusten piiriin kuuluvassa kaupassa, sekä määrää muutoksista Suomen muutoin myöntämien tullietuusjärjestelyjen piiriin kuuluvassa kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin.
Tullihallitus voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun tullikohtelun saamiseksi noudatettavasta alkuperän selvitysmenettelystä ja muista ehdoista.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut tullihallituksen päätökset julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa.
Alkuperäsääntöjen soveltamisen yhtenäistämiseksi tullihallitus voi antaa muitakin määräyksiä ja ohjeita.
2 §
Tullihallitus toimii Suomessa keskuselimenä asioissa, jotka koskevat tavaroiden alkuperäkysymyksiä ja alkuperäselvitysten aitouden ja oikeellisuuden tutkimista.
3 §
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
Tällä lailla kumotaan:
1) Suomen Tasavallan ja Euroopan vapaakauppaliiton jäsenvaltioiden välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä 21 päivänä maaliskuuta 1973 annettu laki (243/73) ;
2) Suomen Tasavallan sekä Euroopan talousyhteisön ja Euroopan hiili- ja teräsyhteisön välisessä kaupassa sovellettavista alkuperäsäännöistä 29 päivänä joulukuuta 1973 annettu laki (996/73) ;
3) EFTA-valtioiden ja Turkin välillä tehdyn sopimuksen sekä siihen liittyvän Suomen ja Turkin välillä tehdyn maataloustuotteiden kauppaa koskevan pöytäkirjan eräiden määräysten hyväksymisestä 27 päivänä maaliskuuta 1992 annetun lain (352/92) 3 §;
4) kehitysmaista peräisin olevien tavaroiden tulli- ja tuontimaksuetuuksista 31 päivänä joulukuuta 1971 annetun lain (973/71) 3 §;
5) Suomen ja Bulgarian välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 31 päivänä joulukuuta 1974 annettu asetus (1018/74) ;
6) Suomen ja Unkarin välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 31 päivänä joulukuuta 1974 annettu asetus (1019/74) ;
7) Suomen ja Tshekkoslovakian välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 31 päivänä joulukuuta 1974 annettu asetus (1020/74) ; sekä
8) Suomen ja Puolan välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 30 päivänä maaliskuuta 1978 annettu asetus (248/78) .
Edellä 2 momentin 1 kohdassa mainitun lain nojalla Suomen Tasavallan ja Euroopan vapaakauppaliiton jäsenvaltioiden välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 23 päivänä maaliskuuta 1973 annettua valtiovarainministeriön päätöstä (244/73) , 2 kohdassa mainitun lain nojalla Suomen Tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välisessä kaupassa sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 21 päivänä joulukuuta 1973 annettua asetusta (932/73) , 1 ja 2 kohdassa mainittujen lakien nojalla annettuja muita määräyksiä, 3 kohdassa mainitun lainkohdan nojalla EFTA-valtioiden ja Turkin väliseen sopimukseen sekä siihen liittyvään Suomen ja Turkin väliseen maataloustuotteiden kauppaa koskevaan pöytäkirjaan sovellettaviin alkuperäsääntöihin liittyvistä määräyksistä 21 päivänä huhtikuuta 1992 annettua valtiovarainministeriön päätöstä (354/92) , 4 kohdassa mainitun lainkohdan nojalla eräisiin kehitysmaista peräisin oleviin tavaroihin sovellettavista alkuperäsäännöistä 21 päivänä kesäkuuta 1988 annettua valtiovarainministeriön päätöstä (595/88) sekä 5-8 kohdassa mainittuja asetuksia ja niiden nojalla annettuja määräyksiä sovelletaan kuitenkin edelleen sellaisina kuin ne ovat tämän lain tullessa voimaan, kunnes tullihallituksen tämän lain nojalla annettavat päätökset tulevat voimaan.
Helsingissä 6 päivänä marraskuuta 1992
Tasavallan Presidentti MAUNO KOIVISTOValtiovarainministeri Iiro Viinanen