MD:2000:008
- Ämnesord
- Otillbörlig marknadsföring, Lotteri
- År för fallet
- 2000
- Meddelats
- Diarienummer
- D:27/99
KO mot Telia Finland Oy (bolaget). I sitt beslut hade KO vid vite förbjudit bolaget att vid marknadsföringen av mobiltelefonanslutningar använda ett lotteri som säljfrämjande åtgärd på så sätt att presentationen av lotteriet är dominerande i marknadsföringsmaterialet i stället för presentationen av den erbjudna produkten och av villkoren för erbjudandet. Förbudet hade baserats på en tidningsannons i vilken bolagets mobiltelefonanslutningar hade marknadsförts genom att det marknadsföringslotteri som ingick i Teliakoncernens kampanj "sommartävlingen" hade använts som en säljfrämjande åtgärd. I den reklam som förbudet grundade sig på hade ingått en bild av en öppnad sardinburk och rubriken "Vinn en egen etta" skriven med stor stil. I reklamen hade ingått en uppmaning att delta i tävlingen hos bolagets återförsäljare, över vilka en förteckning hade funnits i nedre delen av annonsen. Priset hade utgjorts av en etta i Helsingfors, Åbo eller Tammerfors värd 300.000 mark. Enligt motiveringen i KO:s beslut kunde reklamen anses bygga nästan uteslutande på marknadsföringslotteriet. Bolaget hade inte motsatt sig förbudet, varför det hade blivit bindande för bolaget. Efter att förbudet hade trätt i kraft hade bl.a. Telias mobiltelefonanslutningar marknadsförts i en tidningsannons bakom vilken bolagets systerbolags återförsäljarkedja stod. "Sommartävlingen" i annonsen hade innehållit samma uppmaning att delta, "vinn en etta", som i "sommartävlingen" i den tidningsannons som utgjorde grunden för KO:s förbud. I reklamen hade även Telias logo använts och i reklamen hade ingått en förteckning över återförsäljarna, på samma sätt som i bolagets reklam som utgjorde föremålet för KO:s förbud. Reklamen skulle anses utgöra en del av kampanjen "sommartävlingen". Även om svarandebolaget inte formellt hade beställt reklamen, skulle bolaget anses ansvara för att marknadslotteriet användes i reklamen. I reklamen ingick en uppmaning att delta i utlottningen där man kunde vinna en etta värd 300.000 mark. Reklamens bild av en omöblerad bostad och bildens stora text "vinn en etta och inred ett hem enligt tycke och smak" dominerade reklamen. Bilden i reklamen syftade på den vinst som utlovats i lotteriet, även om bilden enligt reklamtexten inte föreställde just den etta som utgjorde vinsten i tävlingen. I fråga om den erbjudna mobiltelefonanslutningen innehöll reklamen endast namnet och ett omnämnande om gratis samtalstid. Presentationen av marknadsföringslotteriet hade till sin omfattning, sin natur och sitt framställningssätt klart haft en viktig ställning i stället för den erbjudna mobiltelefonanslutningen. Genom att ett lotteri hade använts som säljfrämjande åtgärd på så sätt att presentationen av lotteriet var dominerande i marknadsföringsmaterialet i stället för presentationen av den erbjudna produkten och villkoret för erbjudandet, hade i reklamen där mobiltelefonanslutningen marknadsförts ett brott skett mot det förbud som KO utfärdat och som förenats med vite. Eftersom svarandebolaget hade ansvarat för den reklam som ingått i bolagets kampanj, skulle vitet som förbudet förenats med utdömas till betalning. Reklamen dominerades av en bild av en omöblerad bostad och av rubriken "Vinn en etta och inred ett hem enligt tycke och smak". Även i reklamens text redogjordes nästan uteslutande för utlottningen och vinsten. I fråga om den erbjudna mobiltelefonanslutningen innehöll reklamen endast ett omnämnande om namnet och om erbjudandet om gratis samtalstid. Materialet som gällde lotteriet, priserna i det och uppmaningarna att delta hade en viktig ställning i reklamen i stället för den erbjudna produkten och erbjudandets villkor. Lotteriet, priserna i det och uppmaningarna att delta hade utgjort det huvudsakliga budskapet i reklamen. Som blickfång i en annan av bolagets reklamer fungerade en bild av en jordgubbe och rubriken "Förläng jordgubbstiden med en ljuvlig utlandsresa" och "Delta i utlottningen EgetLand och vinn ett resepresentkort på 10.000 mark!" Rubrikerna fungerade som uppmaningar att delta i utlottningen. Också vad gäller reklamtexten utgjordes den största delen av presentationen av lotteriet, av uppmaningarna att delta och av vinsterna. Presentationen av lotteriet, vinsterna i det och uppmaningarna att delta hade till sin omfattning, sin natur och sitt framställningssätt klart en viktig ställning i stället för den erbjudna produkten och erbjudandets villkor. Även om det i reklamen hade redogjorts även för den erbjudna teletjänsten, måste dock lotteriet, vinsterna i det och uppmaningarna att delta anses utgöra det huvudsakliga budskapet med beaktande av reklamen som en helhet. I båda reklamerna hade ett lotteri använts som säljfrämjande åtgärd på så sätt att lotteriet och presentationen av vinsterna i det var dominerande i marknadsföringsmaterialet i stället för presentationen av den erbjudna teletjänsten och av villkoren för erbjudandet. KSL 2 kap. 1 § och 7 §