HFD:2017:95
- Ämnesord
- Service för handikappade, Färdtjänst, Synskadad, Sätt att ordna service, Bokningscentral, Skydd för berättigade förväntningar
- År för fallet
- 2017
- Meddelats
- Diarienummer
- 4361/2/16
- Liggare
- 2716
A, som var synskadad, hade år 2008 genom ett beslut som gällde tills vidare beviljats rätt att inte behöva anlita den bokningscentral som numera heter Helsingfors Resetjänst, utan hade fått beställa sina med stöd av lagen om service och stöd på grund av handikapp som färdtjänst beviljade transporter från vilken taxiföretagare som helst som A valde att anlita. Helsingfors stad beslöt i november 2015 att A inte längre skulle beviljas rätt till färdtjänst med befrielse från skyldigheten att beställa transporterna från bokningscentralen. Förvaltningsdomstolen hade avslagit A:s besvär.
Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att färdtjänst med stöd av lagen om service och stöd på grund av handikapp var en subjektiv rättighet. Kommunen hade emellertid inte någon lagstadgad skyldighet att ordna färdtjänst på det sätt som den gravt handikappade personen själv önskade eller heller annars ordna den på något bestämt sätt, även om kommunen när servicen ordnas ska ta hänsyn till denna persons önskemål och åsikt. Det beslut med vilket A tidigare hade beviljats rätt att inte behöva anlita bokningscentralens tjänster hade inte förvärvat ett sådant bestånd att sättet att ordna färdtjänsten inte kunde ändras genom ett nytt beslut. Inte heller skyddet för berättigade förväntningar hade kränkts. Högsta förvaltningsdomstolen fastställde förvaltningsdomstolens beslut.
Lagen om service och stöd på grund av handikapp 1 § och 8 § 2 mom.
Förordningen om service och stöd på grund av handikapp 4 §
Lagen om planering av och statsunderstöd för social- och hälsovården 4 § 1 mom.
Förvaltningslagen 6 §