Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

564/2000

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter som innehåller de ändringar som gjorts i författningarna

Trafikministeriets förordning om allmänna villkor för beviljande av räntestöd för lån för fartygsanskaffning

Uppdaterad
Typ av författning
Förordning
Förvaltningsområde
Kommunikationsministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2000/564/ajantasa/2000-06-15/swe
Finlands författningssamlings ursprungliga författning
SDK 564/2000

I enlighet med trafikministeriets beslut föreskrivs med stöd av 7 c § lagen den 13 maj 1988 om statsbudgeten (423/1988), sådant detta lagrum lyder i lag 217/2000:

1 §

Trafikministeriet kan, så som anges nedan, bevilja räntestöd enligt moment 31.32.40 i statsbudgeten för 2000 för sänkande av räntekostnaderna för lån som har upptagits för anskaffning av nya lastfartyg, huvudsakligen avsedda för lasttransport, som finska sammanslutningar vilka bedriver rederiverksamhet har beställt åren 1999 eller 2000 och som skall användas för sjötransporter inom Finlands utrikeshandel.

Denna förordning tillämpas på fartyg som har beställts eller som beställs från varv inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

2 §

Vid beviljandet av räntestöd skall iakttas bestämmelserna i rådets förordning (EG) nr 1540/98 om fastställande av nya regler för stöd till varvsindustrin, nedan förordningen om räntestöd för varvindustrin.

3 §

År 2000 får nya räntestödslån som gäller fartyg beställda åren 1999 och 2000 godkännas till ett belopp av högst 400 miljoner mark. Det lånebelopp som ligger till grund för räntestödet får vara högst 50 procent av utgifterna för anskaffningen av fartyget. Byggandet av ett sådant fartyg för vars byggande beviljas stöd enligt denna förordning skall inledas före utgången av 2001. Räntestödets belopp är 3 procent per år och det betalas högst fem år efter det att av lånets första rat har lyfts, med beaktande av vad som bestäms om stödets maximibelopp i artikel 3.1 i förordningen om räntestöd för varvindustrin.

4 §

Förutsättning för att räntestödslånesystemet skall kunna tillämpas på det fartyg som skaffas är att

1)

fartygets isavgiftsklass är 1 A Super;

2)

fartyget sysselsätter medborgare i Finland eller i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet enligt lagen om en förteckning över handelsfartyg i utrikesfart (1707/1991);

3)

fartyget skrivs in i det finska fartygsregistret och seglar under finsk flagg åtminstone tre år från det att den sista räntegottgörelseposten har betalts;

4)

stödtagaren visar att fartyget har förutsättningar för en lönsam verksamhet;

5)

stödtagaren förbinder sig till att fartyget sköter transporter inom Finlands utrikeshandel, och

6)

fartyget uppfyller följande krav när det gäller säkerhets- och miljöbestämmelserna:

a)

fartyget förses med ett sådant avgasreningssystem genom vilket det är möjligt att få ett NOx-värde som är under 7 g/kWh;

b)

fartyget förses med en sådan anläggning för rengöring av spillvatten som gör att oljehalten i det spillvatten som pumpas ut i havet är under 5 ppm;

c)

fartyget konstrueras så att olja inte förvaras direkt mot fartygets botten eller bordläggning;

d)

även ett tankfartyg med en dödvikt som understiger 20 000 ton (dwt) förses med en inertgasanläggning för förhindrande av explosion.

5 §

Trafikministeriet beslutar senast den 31 december 2000 på basis av ett offentligt ansökningsförfarande om godkännande av krediten som räntestödskredit. Räntestöd kan inom ramen för den fullmakt som ingår i statsbudgeten beviljas sökande som uppfyller villkoren i 4 §.

Ansökan om räntestöd skall tillställas trafikministeriet, som skall begära ett utlåtande om ansökan av handels- och industriministeriet samt sjöfartsverket.

Av ansökan skall framgå att förutsättningarna enligt 4 § uppfylls.

Till ansökan skall fogas

1)

en utredning om de krediter som har beviljats för finansieringen av projektet eller som skall upptas enligt finansieringsplanen;

2)

en utredning om annat offentligt stöd som eventuellt har beviljats eller kommer att beviljas projektet;

3)

en utredning om kreditvillkoren, såsom räntan och dess beräkningsgrund, planen för återbetalning av krediten eller en uppskattning av dessa samt det resterande kapitalet av krediter som redan lyfts och tidpunkten för när krediten lyfts;

4)

kreditinstitutets meddelande om att den har beviljat eller kommer att bevilja kredit och att kreditinstitutet godkänner att på krediten tillämpas de allmänna villkor som avses i denna förordning;

5)

en utredning om att det beställda fartyget uppfyller kraven enligt 4 § 6 punkten; samt

6)

en utredning om andra eventuella omständigheter som är nödvändiga för behandlingen av ansökan.

6 §

Statskontoret betalar räntestödet i första hand till kreditinstitutet i enlighet med trafikministeriets beslut. Sökanden skall i sin ansökan lämna de uppgifter som statskontoret bestämmer särskilt.

Räntestödet betalas på ansökan högst två gånger per år på krediträntans förfallodag.

7 §

Om projektet har beviljats annat offentligt investeringsstöd, får det gemensamma beloppet av det här avsedda stödet och andra eventuella investeringsstöd inte vara större än vad som bestäms i förordningen om räntestöd för varvindustrin.

8 §

Sökanden är skyldig att lämna trafikministeriet även andra eventuella uppgifter i ärendet om ministeriet kräver det.

Trafikministeriet skall se till att villkoren i denna förordning uppfylls. Kreditinstitutet och trafikministeriet skall övervaka att lånemedlen används för det syfte som fastställts i beslutet om godkännande av lånet.

9 §

Räntestödstagaren skall enligt 4 § 3 punkten förbinda sig att fortsätta verksamheten på det fartyg som har beviljats räntestöd med stöd av denna förordning. Om fartygets användningssyfte under denna tid ändras, fartyget säljs, räntestödstagaren upphör med sin verksamhet eller en del av den eller ändrar den väsentligt, skall trafikministeriet vidta åtgärder för att återkräva det räntestöd som erhållits grundlöst eller besluta att betalningen av räntestödet skall upphöra eller ändras.

Trafikministeriet kan på räntestödstagarens ansökan av särskilda skäl bevilja tillstånd att använda fartyget också till andra sjötransporter inom Finlands utrikeshandel än de som avses i 4 §. Tillstånd kan beviljas för högst ett år åt gången.

Under den tid räntestöd betalas får det inte förekomma amorteringsfria år.

10 §

Räntestödstagaren skall på begäran ge trafikministeriet en utredning om att förutsättningarna för beviljandet av stödet fortfarande föreligger, och vid behov ge ministeriet en möjlighet att för granskning av de uppgifter som lämnats kontrollera stödtagarens användning av medlen i en sådan omfattning som ministeriet anser vara nödvändig. Stödtagaren är skyldig att lägga fram alla handlingar och annat material som behövs vid granskningen samt även i övrigt bistå vid granskningen.

Stödtagaren skall underrätta trafikministeriet om en sådan ändring av omständigheterna som avses i 9 § eller om en skada som åsamkats fartyget, senast en månad efter detta inträffade.

11 §

Trafikministeriet skall vidta åtgärder för att återkräva sådant stöd som erhållits grundlöst, om stödtagaren har

1)

lämnat felaktiga uppgifter på någon väsentlig punkt när stödet har sökts;

2)

hemlighållit angelägenheter som väsentligt har inverkat på beviljandet av stödet;

3)

summat att uppfylla villkor som ställts i fråga om stödet; eller

4)

vägrat lämna uppgifter, handlingar eller annat material som behövs för betalningen eller övervakningen av stödet.

Kreditinstitutet skall i ett skuldebrev enligt denna förordning ta in ett omnämnande av de angelägenheter som nämns i 1 mom.

12 §

Om inte något annat bestäms i denna förordning skall i fråga om räntestöd dessutom iakttas bestämmelserna i statsrådets beslut om allmänna föreskrifter angående statsbidrag och -understöd (490/1965).

Närmare anvisningar om tillämpningen av detta beslut meddelas vid behov av trafikministeriet.

13 §

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2000. Förordningen tillämpas första gången på nya lån enligt moment 31.32.40 i statsbudgeten för 2000.

Till början av sidan