Statsrådets förordning om företagsstöd för landsbygden under finansieringsperioden 2023–2027
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av lagen om stödjande av landsbygdens utveckling under finansieringsperioden 2023–2027 (1325/2022):
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning tillämpas på sådant företagsstöd för landsbygden som beviljas mikroföretag samt små och medelstora företag och som avses i 3 kap. i lagen om stödjande av landsbygdens utveckling under finansieringsperioden 2023–2027 (1325/2022), nedan lagen om utvecklingsstöd .
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
stödområdena I och II stödområden som det föreskrivs om med stöd av 43 § i lagen om utveckling av regionerna och genomförande av Europeiska unionens regional- och strukturpolitik (756/2021),
stödområde III andra områden i Finland än de som avses i 1 punkten, med undantag av landskapet Åland,
glesbygd ett geografiskt område som klassificerats som glesbygd enligt Finlands miljöcentrals klassificering av stads- och landsbygdsområden baserad på geografisk information 2020; som glesbygd anses också lokala centra på landsbygden som omges av glesbygd,
kärnlandsbygd ett geografiskt område som klassificerats som kärnlandsbygd enligt Finlands miljöcentrals klassificering av stads- och landsbygdsområden baserad på geografisk information 2020; som kärnlandsbygd anses också lokala centra på landsbygden som omges av kärnlandsbygd,
små anskaffningar sådana anskaffningar av anläggningstillgångar som avses i 33 § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968).
2 kap.Ansökan om stöd samt allmänna förutsättningar för beviljande av stöd
3 § Perioder för val av åtgärder som stöds
Stöd enligt denna förordning får sökas fortlöpande. Om de åtgärder som stöds väljs periodvis, väljs de bland ansökningar som blivit anhängiga under följande perioder med undantag för stöd som ska sökas via lokala aktionsgrupper:
från och med den 16 oktober till och med den 15 januari,
från och med den 16 januari till och med den 15 mars,
från och med den 16 mars till och med den 15 maj,
från och med den 16 maj till och med den 15 augusti,
från och med den 16 augusti till och med den 15 oktober.
4 §Projektplan
Projektplanen ska innehålla
målen för åtgärden,
behövliga åtgärder för att målen ska nås,
tid för genomförande av åtgärden.
Projektplanen ska dessutom innehålla en redogörelse för lönsamheten för den företagsverksamhet som ska stödas i den omfattning som åtgärden förutsätter samt en beskrivning av hur en hållbar utveckling beaktas vid genomförandet av åtgärden.
Utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. ska projektplanen för kostnadsbaserat stöd innehålla ett kostnadsförslag och en finansieringsplan för den planerade åtgärden.
Utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. ska projektplanen för stöd som betalas som en engångsersättning och standardiserad engångsersättning innehålla resultaten av den planerade åtgärden och kriterier för utvärdering av genomförandet.
Dessutom ska den som ansöker om stöd lämna uppgifter om annan offentlig finansiering som erhållits eller sökts för genomförande av de planerade åtgärderna samt andra uppgifter som förutsätts för beviljande av stödet för att behovet av stöd ska kunna bedömas och godkännas.
5 § Beaktande av tidigare stöd
Effekterna på stödmottagarens verksamhet av företagsstöd som beviljats tidigare med stöd av lagen om utvecklingsstöd eller lagstiftning som föregick den eller annan lagstiftning ska utvärderas när den nya stödansökan behandlas, om högst fem år har förflutit sedan det tidigare stödet beviljades.
6 §Inriktande av stödet
Stöd kan beviljas för en åtgärd om stödet bedöms ha en avsevärd inverkan på genomförandet av åtgärden så att
åtgärden kan genomföras snabbare med hjälp av det stöd som beviljas,
åtgärden kan genomföras med högre kvalitet med hjälp av det stöd som beviljas,
åtgärden kan genomföras som mer omfattande med hjälp av det stöd som beviljas, eller
åtgärden inte skulle genomföras utan att stöd beviljas.
7 §Företagets ekonomiska ställning
Vid bedömning av ett företags ekonomiska ställning beaktas företagets lönsamhet, likviditet och solvens samt att det finns en tillräckligt stor marknad för de produkter och tjänster som är föremål för den verksamhet som ska stödjas.
8 §Särskilda krav för stöd som betalas som engångsersättning och standardiserad engångsersättning
I beslutet om stöd fastställs de åtgärder som ska vidtas i projektet och anges de handlingar och utredningar som behövs för att verifiera att åtgärderna fullföljts.
9 §Bedömning av kostnadernas skälighet i fråga om kostnadsbaserat stöd
Vid beviljande av stöd ska det till den del det är möjligt säkerställas att kostnadsförslaget för åtgärden är skäligt. Om lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) inte tillämpas på en anskaffning, kan referenskostnader användas då kostnadernas skälighet bedöms. Om referenskostnader inte är tillgängliga, ska den som ansöker om stöd när det är fråga om anskaffningar till ett värde av minst 3 000 euro lämna in en utredning om den normala prisnivån samt ett tillräckligt antal anbud eller någon annan utredning utifrån vilken det är möjligt att bedöma kostnadernas skälighet. Med normal prisnivå avses de priser som tillämpas allmänt av varu- och tjänsteleverantörer. Vid anskaffningar som understiger 3 000 euro ska myndigheten försäkra sig om anskaffningskostnadernas skälighet på ett ändamålsenligt sätt, om det finns orsak att misstänka att kostnaderna inte är skäliga.
Om det inte är möjligt att följa det förfarande som avses i 1 mom. vid bedömningen av om kostnaderna är skäliga, ska myndigheten försäkra sig om kostnadernas skälighet på något annat sätt.
10 § Tillämpliga bestämmelser om statligt stöd
Vid beviljande av startstöd enligt 13–16 § tillämpas artikel 19 b i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, nedan den allmänna gruppundantagsförordningen .
Vid beviljande av stöd för försök med primär jordbruksproduktion enligt 17 § tillämpas artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer som avses i 4 § 1 mom. 2 punkten i lagen om förvaltning av den strategiska planen för den gemensamma jordbrukspolitiken (1324/2022).
Vid beviljande av startstöd enligt 11 § tillämpas kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, nedan förordningen om stöd av mindre betydelse , och artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer.
Vid beviljande av stöd enligt 22–24 § tillämpas artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Vid beviljande av utvecklingsstöd enligt 18 § tillämpas förordningen om stöd av mindre betydelse.
Vid beviljande av utvecklingsstöd enligt 20 § tillämpas artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer.
Vid beviljande av investeringsstöd enligt 25 § tillämpas artiklarna 14 och 17 i den allmänna gruppundantagsförordningen samt förordningen om stöd av mindre betydelse. Om stöd söks via en lokal aktionsgrupp för att genomföra en lokal utvecklingsstrategi på landsbygden, tillämpas artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Vid beviljande av investeringsstöd enligt 25 § för förädling och saluföring av jordbruksprodukter tillämpas artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer.
Vid beviljande av investeringsstöd enligt 36 § för produktion och distribution av förnybar energi tillämpas i fråga om nya anläggningar artikel 41 och i fråga om utvidgning och förbättring av befintliga anläggningar artikel 17 i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Vid beviljande av investeringsstöd enligt 37 § tillämpas artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Vid beviljande av stöd för genomförbarhetsstudier i fråga om investeringar enligt 30 § tillämpas förordningen om stöd av mindre betydelse och artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer.
Vid ansökan om stöd som beviljas i form av stöd av mindre betydelse ska sökanden till ansökan foga information om de stöd av mindre betydelse som denne har fått under det innevarande skatteåret och de två föregående skatteåren.
3 kap.Startstöd
11 § Startstöd för gårdsbruksenheter för företagsverksamhet utanför jord- och skogsbruket
Stödet kan beviljas en gårdsbruksenhet på landsbygden för etablering av ny företagsverksamhet inom en bransch som inte hör till jord- och skogsbruket.
Stödet kan beviljas en gårdsbruksenhet på landsbygden för att stödja etablering av företagsverksamhet också inom en bransch som avses i 1 mom., om verksamheten har bedrivits i högst ett skatteår då stödet söks.
En förutsättning för beviljande av stöd är att gårdsbruksenheten inte är större än ett mikroföretag. Inkomster från annan företagsverksamhet som bedrivs under gårdsbruksenhetens företags- och organisationsnummer ska kunna särskiljas från inkomsterna från företagsverksamheten inom jord- och skogsbruk. Den årliga omsättning som eftersträvas för den företagsverksamhet som stöds ska vara minst 15 000 euro.
Stöd kan beviljas för
anskaffning av utbildnings- och träningstjänster samt andra sakkunnigtjänster,
hyror för lokaler och utrustning,
användaravgifter,
material och förnödenheter,
resor,
andra åtgärder än de som avses i 1–5 punkten om de behövs med tanke på inledandet av den nya företagsverksamheten och direkt hänför sig till åtgärden.
I de åtgärder som stöds får små anskaffningar ingå.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 5 000 eller 10 000 euro, dock sammanlagt högst 10 000 euro till samma sökande under en finansieringsperiod.
12 § Riktande av och villkor för startstöd som söks via en lokal aktionsgrupp
För genomförande av en lokal utvecklingsstrategi på landsbygden kan stöd beviljas för
försök med ny företagsverksamhet,
etablering av företagsverksamhet med hjälp av ägarbyte,
etablering av företagsverksamhet på deltid,
etablering av företagsverksamhet på heltid, och
försök med primär jordbruksproduktion.
Startstöd som avses i 1 mom. 1–4 punkten kan beviljas för företagsverksamhet inom en bransch som inte hör till jord- och skogsbruket.
Startstöd som inte avses i 1 mom. 1 eller 5 punkten kan beviljas företag som är verksamma på den lokala marknaden endast om det kan bedömas att det finns tillräcklig efterfrågan på företagets produkter eller tjänster utanför området eller om företaget genom sina produkter eller tjänster kan bedömas ersätta produkter eller tjänster som anskaffas utanför regionen eller komplettera ortens eller regionens utbud när de verksamma företagen rimligen inte kan möta efterfrågan.
13 §Stöd för försök med ny företagsverksamhet
Stöd kan beviljas för försök med ny företagsverksamhet. Försökets längd får vara högst fyra månader.
Den som ansöker om stöd ska vara en fysisk person som inte har företags- och organisationsnummer när stödet söks eller beviljas.
Stödet får användas för hyra av lokaler och utrustning, material och förnödenheter, användaravgifter och resor samt för anskaffning av utbildning och träning, expertkompetens och information som köpta tjänster. Stödet får inte användas för små anskaffningar.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 2 500 euro till samma sökande en gång under finansieringsperioden.
14 §Stöd för etablering av företagsverksamhet genom ägarbyte
Stöd kan beviljas för etablering av företagsverksamhet genom ägarbyte. En förutsättning är att det företag som ska köpas finns i glesbygden eller kärnlandsbygden.
Den som ansöker om stöd ska vara en fysisk person som inte har ett företags- och organisationsnummer eller ett mikroföretag som har ett företags- och organisationsnummer när stödet söks.
Stödet kan beviljas köparen av ett företag för anskaffning av experttjänster som tjänster som köps i samband med förberedandet av ägarbytet.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 2 500 eller 5 000 euro, dock sammanlagt högst 5 000 euro till samma stödmottagare under finansieringsperioden.
15 § Stöd för etablering av företagsverksamhet på deltid
Stöd kan beviljas för etablering av företagsverksamhet på deltid. Stöd kan emellertid inte beviljas om sökanden har beviljats stöd enligt 16 § för etablering av företagsverksamhet på heltid.
Sökanden ska vid tidpunkten för ansökan ha ett företags- och organisationsnummer.
Stödet får användas för hyra av lokaler och utrustning, material och förnödenheter, användaravgifter och resor samt för anskaffning av utbildning och träning, expertkompetens och information som köpta tjänster. Stödet får dessutom användas för små anskaffningar.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 5 000 euro till samma sökande en gång under finansieringsperioden.
16 § Stöd för etablering av företagsverksamhet på heltid
Stöd kan beviljas för etablering av verksamhet inom företagsverksamhet på heltid. Stöd kan emellertid inte beviljas om sökanden har beviljats stöd enligt 15 § för etablering av företagsverksamhet på deltid.
Sökanden ska vid tidpunkten för ansökan ha ett företags- och organisationsnummer.
Stödet får användas för hyra av lokaler och utrustning, material och förnödenheter, användaravgifter och resor samt för anskaffning av utbildning och träning, expertkompetens och information som köpta tjänster. Stödet får dessutom användas för små anskaffningar.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 7 500 euro till samma sökande en gång under finansieringsperioden.
17 §Stöd för försök med primär jordbruksproduktion
Stöd kan beviljas för försök inom jordbrukssektorn. Försökets längd får vara högst tre år.
Stöd kan beviljas för försök med jordbruksverksamhet för första gången eller för att genom försök göra befintlig jordbruksverksamhet mångsidigare. Stödet kan dock inte beviljas för en befintlig gårdsbruksenhets vanliga och etablerade jordbruksverksamhet.
Stödet får användas för hyra av lokaler, maskiner och utrustning, material och förnödenheter, användaravgifter och resor samt för anskaffning av utbildning och träning, expertkompetens och information. Stödet får dessutom användas för små anskaffningar vars ekonomiska livslängd i huvudsak är avgränsad till tiden för genomförande av projektet. Stödet får dock inte användas till anskaffning av djur.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 2 500, 5 000 eller 7 500 euro, dock sammanlagt högst 7 500 euro till samma stödmottagare under finansieringsperioden.
4 kap.Utvecklingsstöd
18 § Stöd för att utveckla företagsverksamhet
Stödet får beviljas mikroföretag och små företag samt gårdsbruksenheter för utvecklande av företagsverksamhet som inte hör till jord- och skogsbruket. Med utvecklande av företagsverksamhet avses utvecklande av produkter, tjänster, produktionsmetoder, marknadsföring och tekniska och digitala lösningar samt annan utvecklingsverksamhet som främjar en förnyelse av företagsverksamheten. Med utvecklande av företagsverksamheten avses dock inte en utvecklingsåtgärd som krävs i fråga om en produkt som produceras som ett enskilt beställningsarbete eller anbudsbaserat till kunder.
Sökanden ska vid tidpunkten för ansökan ha ett företags- och organisationsnummer.
Den utvecklingsverksamhet som ska stödas ska tydligt kunna särskiljas från företagets kärnverksamhet som ett internt projekt inom företaget.
Stödet kan beviljas för högst 50 procent av de godtagbara kostnader på högst 100 000 euro som angetts som grund för stödet. De godtagbara kostnadernas minimibelopp är 5 000 euro.
19 § Stödberättigande kostnader för utvecklande av företagsverksamhet
Om inte något annat föreskrivs nedan, kan stöd beviljas för följande behövliga och skäliga kostnader för utvecklande av företagsverksamhet enligt 18 §:
kostnader som föranleds av utredningar och studier som är praktiska och/eller vetenskapsorienterade, samt av inhämtande och tillämpning av information,
kostnader för utvecklings- och experttjänster som anskaffas utanför företaget,
kostnader för förnödenheter och material,
resekostnader,
hyreskostnader,
lönekostnader som föranleds av genomförandet av stödmottagarens utvecklingsåtgärder,
andra kostnader än de som avses i 1–6 punkten som behövs för och direkt hänför sig till utvecklingsverksamheten.
Som lönekostnader enligt 6 punkten godkänns lön för tiden i arbete utan bikostnader och därutöver som kalkylerade kostnader 39 procent av lönen för tiden i arbete. De kalkylerade personalkostnaderna omfattar semesterlön, semesterpenning och lagstadgade lönebikostnader. Lönekostnaderna och anknytande lagstadgade kostnader kan utgöra högst 50 procent av de totala godtagbara kostnaderna för en åtgärd som genomförs med utvecklingsstöd.
20 § Stöd för utveckling av verksamheten vid små och medelstora företag som bedriver förädling och saluföring av jordbruksprodukter
Stöd kan beviljas för utveckling av företagsverksamheten vid små och medelstora företag som bedriver förädling och saluföring av jordbruksprodukter.
Stödet beviljas för kostnaderna för utvecklings- och experttjänster som företaget anskaffar.
Stödet riktas till små eller medelstora företag som bedriver förädling och saluföring av jordbruksprodukter och som är den slutliga förmånstagaren. Åtgärden administreras av tjänsteproducenten.
Stödet kan beviljas för högst 50 procent av de godtagbara kostnader på högst 100 000 euro som angetts som grund för stödet. De godtagbara kostnadernas minimibelopp är 5 000 euro.
21 § Riktande av utvecklingsstöd som söks via en lokal aktionsgrupp
För genomförande av en lokal utvecklingsstrategi på landsbygden kan det för företagsverksamhet som inte hör till jord- och skogsbruket beviljas
stöd för företagsverksamhetens planeringsfas,
stöd för förberedelsefasen för en utvecklingsåtgärd inom företagsverksamheten,
stöd för etablerad företagsverksamhet.
22 §Stöd för företagsverksamhetens planeringsfas
Den som ansöker om stöd för företagsverksamhetens planeringsfas ska vara en fysisk person som inte har företags- och organisationsnummer när stödet söks eller beviljas.
Stödet får användas för tjänster som köps för planering av inledandet av ny företagsverksamhet. Med planering avses utredning av förutsättningarna för företagsverksamheten och utvecklande av affärsidén med hjälp av en utomstående expert.
Stöd kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 1 000 euro till samma sökande en gång under finansieringsperioden.
23 §Stöd för förberedelsefasen för en utvecklingsåtgärd inom företagsverksamheten
Den som ansöker om stöd för förberedelsefasen för en utvecklingsåtgärd inom företagsverksamheten ska vara en fysisk person eller ett mikroföretag som har ett företags- och organisationsnummer när stödet söks.
Stödet får användas till tjänster som köps för förberedande åtgärder för ett företag som ska etableras eller ett verksamt företag som ska utvecklas. Med förberedelse avses utarbetande av en affärsplan och utvecklingsplan med hjälp av en utomstående expert samt utredande av förutsättningarna för att ansöka om understöd och annan finansiering.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 2 000 euro till samma sökande en gång under finansieringsperioden.
24 § Stöd för etablerad företagsverksamhet
Den som ansöker om stöd för etablerad företagsverksamhet ska vid tidpunkten för ansökan ha ett företags - och organisationsnummer.
Stödet får användas för utveckling av företagsverksamheten. Stödet får användas för utvecklings- och experttjänster som anskaffas utanför företaget, material och förnödenheter samt resor och hyror.
Stödet kan beviljas som en standardiserad engångsersättning på 3 000 euro till samma stödmottagare högst tre gånger under finansieringsperioden. En förutsättning för beviljande av stödet är att tidigare stöd enligt denna paragraf har använts innan det nya stödet beviljas.
5 kap.Investeringsstöd
25 §Verksamhet som stöds med investeringsstöd
Investeringsstöd kan beviljas företag för sådana investeringar som är av väsentlig betydelse för grundande av företag eller företagets tillväxt eller utveckling.
26 §Plan för byggande
En plan för byggandet ska innehålla följande handlingar, som ska vara tillräckligt detaljerade för att åtgärderna ska kunna genomföras:
huvudritningar,
särskilda planer som är av betydelse när de godtagbara kostnaderna bedöms,
byggnadsbeskrivning,
kostnadsförslag eller kostnadskalkyl som grundar sig på byggnadsbeskrivningen.
När det gäller planen för byggande ska utförligheten och omfattningen stå i lämplig proportion till åtgärdens omfattning och totala kostnader.
27 §Stödberättigande kostnader för materiella investeringar
Stöd kan beviljas för följande behövliga och skäliga kostnader för genomförande av en investering:
kostnader för uppförande, utvidgande eller reparation av en byggnad, konstruktion eller anläggning,
kostnader för anskaffning av en byggnad,
kostnader för anskaffning av maskiner och anordningar samt andra lösa anläggningstillgångar,
kostnader för de el-, fjärrvärme-, vatten- och avloppsanslutningar samt dataanslutningar som behövs vid investeringar enligt 1–3 punkten samt kostnader som föranleds stödmottagaren för andra anslutningar som en del av den åtgärd som stöds,
allmänna kostnader för planeringen och genomförandet av en åtgärd,
kostnader för tillstånds- och registreringsavgifter samt andra motsvarande allmänna kostnader för genomförandet av en åtgärd.
I fråga om 1 mom. 3 punkten kan stödet omfatta endast sådan egendom som förvärvats genom avbetalningsköp enligt 1 § i lagen om avbetalningsköp (91/1966) och finansieras via ett finansieringsbolag.
Anskaffningsutgiften för egendom som har förvärvats genom avbetalningsköp anses vara stödberättigande även vad gäller en finansiell skuld, om
stödmottagaren har en sådan rättsligt bindande skyldighet att betala den återstående finansiella skulden till finansieringsbolaget som baserar sig på den nämnda lagen och det finansieringsavtal som har ingåtts,
finansieringsbolaget har betalat den finansiella skulden till säljaren för stödmottagarens räkning,
egendomen har överlämnats till stödmottagaren,
de rättigheter som motsvarar äganderätten till egendomen överförs till stödmottagaren så att stödmottagaren har rätt att göra avskrivningar på egendomen samt dra av mervärdesskatten, om stödmottagaren är mervärdesskattskyldig.
28 §Stödberättigande kostnader för immateriella investeringar
Stöd kan beviljas för följande skäliga och behövliga kostnader som föranleds av en immateriell investering:
kostnader för förvärv av datorprogram, molntjänster och motsvarande lösningar,
kostnader för förvärv av patent, upphovsrätter och varumärken samt förvärv av andra immateriella rättigheter och licenser.
Den immateriella egendomen ska uppfylla följande förutsättningar:
egendomen utnyttjas uteslutande vid det verksamhetsställe som beviljats stöd,
egendomen kan skrivas av,
egendomen har förvärvats på marknadsvillkor från tredje part som inte har någon anknytning till köparen,
egendomen ingår i företagets tillgångar i minst tre år.
29 §Krav när det gäller stöd för förvärv av byggnader och fastigheter
Av anskaffningskostnaden för ett markområde är högst tio procent stödberättigande av de stödberättigande totala kostnaderna för hela fastigheten.
Vid förvärv av en byggnad utan markområde eller en byggnad med markområde förutsätts det för beviljande av stöd att
byggnaden lämpar sig för den företagsverksamhet som ska bedrivas eller till skäliga kostnader kan ändras så att den lämpar sig för verksamheten samt att den i sitt avsedda syfte uppfyller de krav som anges annanstans i lag,
byggnadens eller fastighetens köpesumma inte överstiger dess verkliga värde,
fastighetens värde i huvudsak utgörs av värdet på en byggnad som kommer att användas i företagsverksamheten.
30 §Genomförbarhetsstudier i fråga om investeringar
Stöd kan beviljas för en genomförbarhetsstudie i fråga om en materiell investering. Med genomförbarhetsstudie avses en studie som klarlägger de funktionella, ekonomiska och tekniska förutsättningarna för en investering samt förutsättningarna för ansökan om finansiering och förberedelse. Beviljandet av stöd för en genomförbarhetsstudie förutsätter inte att investeringen genomförs.
Som stödberättigande kostnader för en genomförbarhetsstudie kan sådana kostnader godkännas som föranleds av utvecklings- och experttjänster som anskaffas utanför företaget samt andra nödvändiga och behövliga kostnader.
De egentliga kostnaderna för planering av byggnader räknas inte till de stödberättigande kostnaderna för genomförbarhetsstudien.
Stöd kan beviljas till ett belopp som är högst 50 procent av de godtagbara kostnader till ett belopp av högst 50 000 euro som angetts som grund för stödet.
Minimibeloppet för godtagbara stödberättigande kostnader för en genomförbarhetsstudie är 3 000 euro.
31 § Begränsningar i fråga om investeringar
Stöd beviljas inte för följande investeringar:
anskaffning av djur,
anskaffning av en traktor eller någon annan maskin eller anordning som är avsedd för primärproduktion inom jordbruket,
investeringar inom trafikbranschen,
anskaffning av en mångfunktionell avverkningsmaskin eller en lastbärande skogstraktor samt anskaffning av någon annan motsvarande maskin eller anordning,
ersättande av en maskin eller anordning som är i bruk med en ny, förutom när företagsverksamheten utvidgas avsevärt eller företagets teknologiska nivå märkbart förbättras av investeringens inverkan eller det tas i bruk tekniker som leder till en högre miljöskyddsnivå,
investeringar i anknytning till produktion av torv som är avsedd för energianvändning,
förvärv av aktier eller andelar i ett annat företag eller förvärv av ett annat företags affärsverksamhet; stöd kan dock beviljas för förvärv av sådana aktier i ett fastighetsaktiebolag som ger rätt till besittning av en lokal som används i företagsverksamhet som enligt lagen om utvecklingsstöd är stödberättigande,
investering vars syfte endast är uthyrning av lokaler,
anskaffning av en fastighet eller byggnader hos offentligt samfund, om inte objektets värde har fastställts på marknadsvillkor av en utomstående expert och anskaffningen görs på marknadsvillkor,
produktiva investeringar i förnybar energi med en total effekt på över två megawatt,
sol- och vindkraftverk,
lastmaskiner vid maskinentreprenad.
32 § Maximibelopp för offentligt stöd för en investering
Den sammanlagda procentandelen för stöd som beviljas för en investering och annat stöd som betraktas som statligt stöd får inte överstiga de procentandelar som föreskrivs i denna förordning. När det gäller en investering som förordats av en lokal aktionsgrupp betraktas som statligt stöd även eventuell finansiering som kommunen beviljat.
33 § Beloppet av investeringsstödet för mikroföretag
Stöd kan beviljas ett mikroföretag i form av understöd så att beloppet av stödet inte överstiger följande procentandelar av de kostnader som ligger till grund för stödet:
40 procent i stödområde I inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
30 procent i stödområde I i andra stödberättigande områden än det som avses i 1 punkten,
35 procent i stödområde II inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
25 procent i stödområde II i andra stödberättigande områden än det som avses i 3 punkten,
20 procent i stödområde III i glesbygden eller 30 procent om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd, stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer eller stöd som avses i artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen,
20 procent i stödområde III på kärnlandsbygden eller 25 procent om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd, stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer eller stöd som avses i artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen,
20 procent i stödområde III i andra stödberättigande områden än det som avses i 5 och 6 punkten.
Trots vad som föreskrivs i 1 mom. får stöd på öar utan fast vägförbindelse i stödområde II och III beviljas som understöd på 40 procent av de kostnader som stödet baserar sig på, om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd, stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer eller stöd som avses i artikel 19 b i den allmänna gruppundantagsförordningen.
34 §Beloppet av investeringsstödet för små företag
Stöd kan beviljas små företag som är större än mikroföretag i form av understöd så att stödets belopp inte överstiger följande procentandelar av de kostnader som ligger till grund för stödet:
35 procent i stödområde I inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
25 procent i stödområde I i andra stödberättigande områden än det som avses i 1 punkten,
30 procent i stödområde II inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
20 procent i stödområde II i andra stödberättigande områden än det som avses i 3 punkten,
20 procent i stödområde III i glesbygden eller 30 procent om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd eller som stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer,
20 procent i stödområde III på kärnlandsbygden eller 25 procent om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd eller som stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer,
20 procent i stödområde III i andra stödberättigande områden än det som avses i 5 och 6 punkten.
Trots vad som föreskrivs i 1 mom. får stöd på öar utan fast vägförbindelse i stödområde II och III beviljas som understöd på 35 procent av de kostnader som stödet baserar sig på, om stödet beviljas som sådant stöd av mindre betydelse som avses i 5 § 9 punkten i lagen om utvecklingsstöd eller som stöd som avses i artikel 145.2 i förordningen om strategiska planer.
35 § Beloppet av investeringsstödet för medelstora företag
Medelstora företag som bedriver förädling och saluföring av jordbruksprodukter kan beviljas stöd i form av understöd så att stödets belopp inte överstiger följande procentandelar av de kostnader som ligger till grund för stödet:
25 procent i stödområde I inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
20 procent i stödområde I i andra stödberättigande områden än det som avses i 1 punkten,
25 procent i stödområde II inom glesbygden eller kärnlandsbygden,
20 procent i stödområde II i andra stödberättigande områden än det som avses i 3 punkten,
25 procent i stödområde III i glesbygden,
20 procent i stödområde III på kärnlandsbygden,
15 procent i stödområde III i andra stödberättigande områden än det som avses i 5 och 6 punkten.
36 § Beloppet av investeringsstöd som beviljas för produktion av förnybar energi
Stöd kan beviljas små företag i stödområde I, II och III för produktion och distribution av förnybar energi med avvikelse från vad som föreskrivs i 33 och 34 § så att stödets belopp inte överstiger följande procentandelar av de kostnader som ligger till grund för stödet:
20 procent av utvidgnings- och förbättringskostnaderna för befintliga anläggningar,
30 procent av kostnaderna för inrättande av en ny anläggning,
50 procent för inrättande av en ny anläggning som producerar och distribuerar biogas.
37 §Beloppet av stöd för energiinvesteringar som söks via lokala aktionsgrupper
För genomförande av en lokal utvecklingsstrategi kan mikroföretag i stödområde I, II och III inom glesbygden eller kärnlandsbygden beviljas stöd för byte av energiform till förnybar energi, för ökad användning av förnybar energi i företaget och för förbättrad energi- och materialeffektivitet i företaget. Stödets belopp får inte överstiga 30 procent av de kostnader som ligger till grund för stödet.
Stödet kan beviljas endast för företagsverksamhet på heltid. Bestämmelserna i 25 § tillämpas inte på beviljandet av stödet.
38 § Beloppet av en investerings godtagbara kostnader
Maximibeloppet för de godtagbara kostnader som ligger till grund för stödet
är 1 500 000 euro av investeringens totala kostnader. För kostnader som överstiger det beloppet beviljas inget stöd. Om stödet beviljas för förädling och saluföring av jordbruks- och naturprodukter eller för investeringar i förnybar energi eller biodrivmedel, är det ovan avsedda maximibeloppet dock 2 000 000 euro.
Minimibeloppet för investeringens godtagbara kostnader är 10 000 euro, eller 5 000 euro om stödet söks via en lokal aktionsgrupp.
Om investeringsstöd söks via en lokal aktionsgrupp är det i 1 mom. avsedda maximibeloppet godtagbara kostnader av investeringens totala kostnader 100 000 euro.
6 kap.Utbetalning av stöd
39 § Betalning av stöd utifrån avkastning
Startstöd som beviljas som en standardiserad engångsersättning enligt 11 och 13–17 § och utvecklingsstöd som beviljas som en standardiserad engångsersättning enligt 22–24 § betalas i en enda post, när de startåtgärder eller utvecklingsåtgärder som förutsätts i beslutet om stöd har genomförts.
40 § Betalning av stöd som beviljats som kostnadsbaserat stöd
Stöd betalas ut för en sådan andel av de faktiska godtagbara kostnaderna som motsvarar stödprocenten.
En förutsättning för utbetalning av stöd som grundar sig på faktiska godtagbara kostnader är att stödmottagaren till betalningsansökningen fogar en specifikation av de utgifter som åtgärden orsakat och av hur åtgärderna framskrider i enlighet med 40 § 3 mom. i lagen om utvecklingsstöd. Anskaffningar ska framgå av bokföringshandlingarna. Innan stöd kan betalas ut, ska utgiften ha betalats av stödmottagaren.
Kostnadsbaserat stöd betalas i en eller flera poster. Stödet betalas inte i förskott.
I fråga om anskaffningar för över 3 000 euro ska stödmottagaren lämna en redogörelse om kostnadernas skälighet, till den del det inte har redovisats i stödansökan att kostnaderna är skäliga.
Om det inte tydligt kan påvisas att kostnaderna hänför sig till genomförandet av åtgärderna eller kostnaderna inte står i proportion till de resultat som uppnåtts, kan man låta bli att betala kostnader som uppgetts som godtagbara.
41 §Tidsfrist för ansökan om utbetalning
Ansökan om utbetalning av den sista stödposten ska lämnas in inom fyra månader från det att den frist som utsatts för genomförande av projektet har löpt ut.
Stöd kan betalas på basis av en ansökan som lämnats in efter utsatt tid, om sökanden anger vägande skäl till att ansökan försenats, om ansökan inte har försenats väsentligt och om förseningen inte inverkar på avslutandet av finansieringsperioden.
42 §Övervakningsuppgifter i fråga om stöd
En förutsättning för att den sista posten av stödet ska betalas ut är att stödmottagaren har lämnat in de övervakningsuppgifter som behövs.
7 kap.Påföljder och avdrag
43 §Avdrag på grund av icke-stödberättigande kostnader
Vid beredningen av beslut om utbetalning ska myndigheten konstatera det stödbelopp som söks och fastställa det belopp som efter granskning av de stödberättigande utgifter som uppgetts i ansökan godkänns för utbetalning till sökanden. Om det belopp som söks efter granskning av de utgifter som fastställs vara stödberättigande är mer än 10 procent större än det stödberättigande beloppet, ska det belopp som betalas ut minskas. Minskningen ska vara lika stor som skillnaden mellan de två beloppen, men får dock inte vara större än det stöd som återtas.
Någon minskning enligt 1 mom. görs dock inte, om stödmottagaren kan visa myndigheten att meddelandet av icke-stödberättigande kostnader beror på flertydighet i stödbeslutet eller de tillämpliga författningarna. Minskningen kan också jämkas, om en minskning till fullt belopp med hänsyn till omständigheterna som helhet betraktade vore oskälig.
44 §Brister i iakttagandet av informationsskyldigheten
Om stödmottagaren har underlåtit att iaktta den informationsskyldighet som ingår i stödvillkoren, kan stödet minskas procentuellt. Minskningen ska stå i rätt proportion till hur allvarliga brister det är fråga om och uppgå till minst en procent och högst fem procent av det stöd som beviljats.
8 kap.Tillstånd, inledande och genomförande
45 §Myndighetstillstånd
För att stöd ska kunna beviljas krävs det att lagakraftvunna myndighetstillstånd som behövs för genomförandet av åtgärden läggs fram.
Med avvikelse från 1 mom. kan stödet av välgrundad anledning beviljas utan att tillståndet vunnit laga kraft förutsatt att det till stödbeslutet fogas ett villkor enligt vilket ett lagakraftvunnet tillstånd ska uppvisas i samband med den första betalningsansökan.
Undantag enligt 2 mom. tillämpas inte på miljötillstånd. Undantaget tillämpas inte heller på tillstånd enligt markanvändnings- och bygglagen (132/1999), om inte den som ansöker om stöd har fått rätt att påbörja arbeten enligt 144 § i den lagen.
46 § Inledande av åtgärd
Vid ansökan om startstöd eller utvecklingsstöd för företag betraktas som inledande av en åtgärd det att genomförandet av de stödberättigande åtgärder som anges i projektplanen har påbörjats.
Vid ansökan om investeringsstöd avses med inledande av åtgärd den av följande åtgärder som genomförs först:
ingående av avtal eller lämnande av beställning,
påbörjande av byggnadsarbete,
leverans av maskiner, anordningar, redskap eller materiel,
betalning av en anskaffning,
ingående av någon annan förbindelse än en sådan som avses i 1–4 punkten och som har till följd att investeringen inte längre kan återkallas.
Om anskaffningspriset betalas i flera än en post, betraktas tidpunkten för betalning av den första posten som tidpunkten för betalningen av anskaffningen.
Följande åtgärder i anslutning till en investering kan föranleda kostnader innan stödansökan blivit anhängig utan att de innebär inledande av en åtgärd:
ansökande av tillstånd,
planering av en åtgärd,
genomförbarhetsstudier,
anskaffningar vars värde är ringa i förhållande till den godtagbara totala kostnaden för åtgärden.
Stöd beviljas eller betalas inte för sådana investeringskostnader som har uppkommit innan åtgärden påbörjas, med undantag av de kostnader som föranleds av åtgärder enligt 4 mom. 1 och 2 punkten.
47 §Tidsfrist för genomförande av åtgärden
I stödbeslutet bestäms en tid för genomförande enligt 26 § 1 mom. i lagen om utvecklingsstöd för en åtgärd som ska stödas.
Bestämmelser om villkor för en förlängning av tiden för genomförande finns i 26 § 2 mom. i lagen om utvecklingsstöd.
9 kap. Särskilda bestämmelser
48 §Investeringens varaktighet
Egendom som är föremål för stöd ska användas samt uppges i tillgångarna inom tre år från dagen för betalningsbeslutet för den sista stödposten. Av grundad anledning kan det i stödbeslutet bestämmas att minimianvändningstiden är högst tio år.
49 §Kostnader som inte berättigar till investeringsstöd eller utvecklingsstöd
Stödberättigande kostnader i fråga om investeringsstöd eller utvecklingsstöd är inte
mervärdesskatt, om den inte kvarstår som en slutlig utgift för sökanden,
räntor, provisioner, överlåtelseskatt och andra kostnader som föranleds av finansieringen,
förvaltnings-, försäkrings-, ändrings- och underhållskostnader samt andra motsvarande kostnader i anknytning till avbetalningsköp,
kostnader för en anskaffning som gjorts hos sökanden, en person som innehar en ledande ställning eller beslutanderätt i det företag som är sökande, dennes familjemedlem eller ett företag som denne eller dennes familjemedlem har bestämmande inflytande i eller hos en närstående part till det företag som är föremål för stöd, om det inte har begärts tillräckligt med anbud för anskaffningen från andra lämpliga aktörer.
Kostnaderna för en anskaffning enligt 1 mom. 4 punkten är dock stödberättigande då ett närstående bolag säljer en ny maskin eller anordning eller byggmateriel eller byggarbete till ursprungligt pris till den som ansöker om stöd.
50 §Utredningar och övervakningsuppgifter
Stödmottagaren ska kunna påvisa de resultat som genom utvecklingsåtgärderna fåtts till stånd av stödets effekter. För övervakning och utvärdering av stödets effekter ska stödmottagaren lämna in de utredningar och övervakningsuppgifter som avses i artikel 7 i och i bilaga I till förordningen om strategiska planer och som behövs för uppföljning av stöden och utvärdering av effekterna samt andra behövliga uppgifter om resultaten och effekterna av den åtgärd som stöds.
51 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 6 april 2023.
Helsingfors den 5 april 2023
Jord- och skogsbruksministerAntti KurvinenSpecialsakkunnigLasse Saarela