Inrikesministeriets förordning om välfärdsområdets tillsyns- och bedömningsskyldighet samt om regionförvaltningsverkets expertbedömning
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med inrikesministeriets beslut föreskrivs det med stöd av 13 § 3 mom. och 14 § 3 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021):
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning tillämpas på det i lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021) föreskrivna minimiinnehåll som välfärdsområdet är skyldigt att ge information om och på välfärdsområdets skyldighet att lämna information till inrikesministeriet och regionförvaltningsverket.
2 §Tillgång till räddningsväsendets tjänster
Välfärdsområdet ska följa tillgången till och beredskapen för de tjänster inom räddningsväsendet som hör till förebyggandet och övervakningen av olyckor, jämföra denna information med behovet av sådana tjänster och med motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för tjänsterna när det gäller
den styrning, rådgivning och säkerhetskommunikation som hör till räddningsväsendet,
brandutredning,
samarbete för att förebygga olyckor,
uppföljning av utvecklingen i fråga om olyckor,
tillsyn över att de uppgifter som hör till förebyggandet och övervakningen av olyckor och som välfärdsområdena sköter i samverkan sköts på ett ändamålsenligt sätt,
tillsynsuppgifter samt
beredskapsplaner.
Välfärdsområdet ska följa tillgången till och beredskapen för de tjänster inom räddningsväsendet som hör till räddningsverksamheten, jämföra denna information med behovet av sådana tjänster och motsvarande information i fråga om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för tjänsterna när det gäller
varning av befolkningen vid tillbud och olyckor samt det larmsystem som behövs för detta,
räddningsverkets och avtalsbrandkårernas kapacitet att utan dröjsmål och effektivt vidta de åtgärder som behövs vid olyckor och tillbud,
ledningen av räddningsverksamheten,
tillsyn över att skötseln av de uppgifter som hör till räddningsverksamheten och som välfärdsområdena sköter i samverkan går ändamålsenligt till,
räddningsmyndighetens handräckning till andra myndigheter, samt
upprätthållandet av den beredskap som krävs för att vid räddningsinsatser lämna bistånd till utlandet och för att vid räddningsinsatser ta emot internationellt bistånd.
Välfärdsområdet ska följa upp omfattningen och utarbetandet av samt aktualiteten för och uppdateringen av planerna för räddningsverksamheten, jämföra denna information med behovet av sådana tjänster och motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för tjänsterna när det gäller
larmanvisningar,
räddningsverkens plan för ömsesidigt bistånd,
samarbetsplaner,
sådana planer för den räddningsverksamhet och den ledning av räddningsverksamheten som olycksriskerna i välfärdsområdet kräver, samt
externa räddningsplaner för objekt som medför särskild risk
Välfärdsområdet ska följa skötseln av de uppgifter som hänför sig till räddningsväsendets frivilligverksamhet och jämföra denna information med behovet av sådana tjänster och med motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för tjänsterna när det gäller
användningen av frivilliga vid produktionen av räddningsväsendets tjänster,
främjande av frivilligverksamhet inom räddningsväsendet,
hälsoundersökningar för dem som hör till avtalsbrandkårer och andra motsvarande sammanslutningar.,
utbildning av personal i bisyssla och avtalspersonal.
Välfärdsområdet ska följa tillgången till de uppgifter inom räddningsväsendet som hör till beredskapen för befolkningsskyddet, jämföra denna information med behovet av sådana tjänster och med motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för tjänsterna när det gäller
den planering som beredskapen för befolkningsskyddet förutsätter,
samordningen av den verksamhet och de planer som krävs för de befolkningsskyddsuppgifter som myndigheterna inom räddningsväsendet ansvarar för,
fastställande av välfärdsområdets befolkningsskyddsorganisation,
reservering av den personal som behövs för befolkningsskyddsuppgifter,
utbildning av lednings- och specialpersonal inom befolkningsskyddet,
ordnande av ledningslokaler och andra förutsättningar som möjliggör räddningsverksamhet under undantagsförhållanden, samt
samarbetet med kommunerna.
3 §Kvaliteten på räddningsväsendets tjänster
Välfärdsområdet ska följa kvaliteten på räddningsväsendets tjänster, jämföra denna information med motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för kvaliteten på tjänsterna inom räddningsväsendet enligt följande:
uppnåendet av de riksomfattande mål inom välfärdsområdet som statsrådet fastställt för ordnandet av ett högklassigt räddningsväsende,
uppnåendet av de mål inom välfärdsområdet som överenskommits vid förhandlingarna mellan inrikesministeriet och välfärdsområdet, samt
genomförandet av inrikesministeriets rekommendationer om åtgärder som gäller kvaliteten inom välfärdsområdet.
4 §Räddningsväsendets tjänsters verkningsfullhet
Välfärdsområdet ska följa verkningsfullheten av räddningsväsendets tjänster, jämföra den information som erhållits vid uppföljningen med motsvarande uppgifter om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för verkningsfullheten av räddningsväsendets uppgifter enligt följande:
uppnåendet av de riksomfattande målen för att förbättra människors säkerhet,
uppnåendet av de riksomfattande målen för att minska olyckor, samt
uppnåendet av de riksomfattande målen för räddningsverksamhetens effektivitet.
5 §Kostnader för räddningsväsendets tjänster
Välfärdsområdet ska följa kostnaderna för räddningsväsendets tjänster, jämföra den information som erhållits vid uppföljningen med motsvarande uppgifter om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en utredning om produktiviteten inom räddningsväsendets uppgifter enligt följande:
förebyggande av olyckor,
räddningsverksamheten,
beredskap för befolkningsskydd och andra undantagsförhållanden,
övervakning av farliga kemikalier och explosiva varor
bekämpning av oljeskador och lokala kemikalieolyckor, samt
övriga uppgifter.
Utredningen om kostnaderna för räddningsväsendet och det ekonomiska läget inom välfärdsområdet ska innehålla följande uppgifter:
budgetutfallet, räkenskapsperiodens resultat och en beskrivning av finansieringens tillräcklighet för lagstadgade tjänster,
belopp (i euro) och andel (i procent) av den allmänna finansieringen,
utvecklingsutsikterna för den allmänna finansieringens tillräcklighet,
kostnader,
totala kostnader,
totala kostnader per invånare,
totala kostnader för tjänsterna,
totala kostnader per invånare för tjänsterna,
kostnadsstruktur,
intäktsstruktur,
investeringar,
investeringskostnader,
investeringskostnader per invånare (brutto), samt
investeringsintäkter.
6 §Produktiviteten inom räddningsväsendets tjänster
Välfärdsområdet ska följa upp produktiviteten inom räddningsväsendets tjänster, i sin uppföljning jämföra den information som erhållits med motsvarande information om andra välfärdsområden samt årligen utarbeta en redogörelse för produktiviteten inom räddningsväsendets tjänster enligt följande:
uppnåendet av de riksomfattande målen för ökning av räddningsväsendets produktivitet och kostnadseffektivitet,
genomförandet av inrikesministeriets åtgärdsrekommendationer om kostnadsnyttoeffekten i välfärdsområdet, samt
genomförda åtgärder och investeringar som förbättrar produktiviteten samt möjligheter att utveckla produktiviteten.
7 §Inlämnande av välfärdsområdets redogörelse till inrikesministeriet och regionförvaltningsverket
Den årliga redogörelse som avses i 13 § 2 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet i välfärdsområdet ska lämnas till inrikesministeriet och regionförvaltningsverket före utgången av april följande år.
8 §Regionförvaltningsverkets expertbedömning
Regionförvaltningsverket ska i sin expertutvärdering bedöma välfärdsområdets
de i 2 § avsedda uppgiftsspecifika behov och den uppgiftsspecifika tillgång till räddningsväsendets tjänster inom välfärdsområdet och behoven av att utveckla dessa som anges i välfärdsområdets redogörelse,
kvaliteten på de i 3 § avsedda tjänster inom räddningsväsendet inom välfärdsområdet och behovet av att utveckla kvaliteten på dessa som anges i välfärdsområdets redogörelse, samt
behovet och effekterna av räddningsväsendets investeringar.
9 §Inlämnande av regionförvaltningsverkets expertbedömning till inrikesministeriet och till det regionförvaltningsverk som svarar för sammanställandet av den riksomfattande expertbedömningen
Den expertbedömning som regionförvaltningsverket bereder inom sin region som avses i 14 § 1 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet ska före utgången av juni följande år lämnas till inrikesministeriet och till det regionförvaltningsverk som ansvarar för sammanställandet av den riksomfattande expertbedömningen.
10 §Uppgifter som ska ingå i regionförvaltningsverkens riksomfattande expertbedömning
I den riksomfattande expertbedömningen ska regionförvaltningsverket bedöma huruvida servicenivån och finansieringsnivån på välfärdsområdenas räddningsväsende är tillräcklig på riksnivå
utifrån uppgiftsspecifika behov av och den uppgiftsspecifika tillgången till räddningsväsendets i 2 § avsedda tjänster och behoven att utveckla dessa som anges i välfärdsområdenas redogörelser, samt
utifrån kvaliteten på de i 3 § avsedda tjänster inom räddningsväsendet och behoven att utveckla den som anges i välfärdsområdenas redogörelser.
11 §Inlämnande av regionförvaltningsverkens riksomfattande expertbedömning till inrikes-ministeriet
Den riksomfattande expertbedömning som avses i 14 § 2 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet ska lämnas till inrikesministeriet senast den 15 september följande år.
12 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023.
Helsingfors den 21 december 2022
InrikesministerKrista MikkonenRegeringsrådIlpo Helismaa