Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

45/2014

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om nationell tilläggsdel till kompensationsbidraget för 2014

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 4 § 2 mom., 7 § 1 och 2 mom. samt 10 a § 4 mom. i lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001), av dem 4 § 2 mom. sådant det lyder i lag 457/2010 och 10 a § 4 mom. sådant det lyder i lag 1446/2006:

1 §Tillämpningsområde

Till jordbruks- och trädgårdsproducenterna betalas för 2014 i Fastlandsfinland, som tilläggsdel enligt 6 § 3 punkten i lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001) en nationell tilläggsdel till kompensationsbidraget, nedan LFA-stödets tilläggsdel , så som bestäms i denna förordning.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

stödkoefficient den andel för vilken det betalas stöd av det belopp för LFA-stödets tilläggsdel som berättigar till stöd och är föremål för stödansökan,

2)

förbindelse för kompensationsbidrag en förbindelse som gäller kompensationsbidrag som avses i statsrådets förordning om kompensationsbidrag och miljöstöd för jordbruket åren 2007–2013 (366/2007),

3)

stödberättigande åkerareal den åkerareal som under stödåret har godkänts som stödberättigande åkerareal enligt en förbindelse för kompensationsbidrag,

4)

åkerareal som berättigar till stöd den åkerareal utifrån vilken kompensationsbidrag har beviljats under stödåret,

5)

nationellt stöd för husdjursskötsel för år 2008 stöd för husdjursskötsel som avses i statsrådets förordning om nationellt stöd till södra Finland 2008 (63/2008) och statsrådets förordning om nordligt stöd 2008 (64/2008),

6)

generationsväxling överföring av besittningen av en gård till en i 2 kap. 1—3 § i ärvdabalken (40/1965) avsedd arvinge som fortsätter med produktionen.

3 §Grunderna för beviljande av LFA-stödets tilläggsdel

LFA-stödets tilläggsdel betalas enligt den indelning i stödregioner som anges i bilaga 1.

LFA-stödets tilläggsdel kan beviljas högst för den med stödkoefficienten multiplicerade andelen av det belopp för LFA-stödets tilläggsdel som i övrigt beviljas. Stödkoefficienten är 1,00.

Om det sammanlagda beloppet för LFA-stödets tilläggsdel som beviljas utifrån de godtagbara ansökningarna och det kompensationsbidrag som betalas på basis av de förbindelser som avses i 2 § 2 punkten överstiger i genomsnitt 250 euro per hektar i Fastlandsfinland, ändras stödkoefficienten.

LFA-stödets tilläggsdel kan när övriga villkor är uppfyllda betalas högst för samma areal som kompensationsbidraget, och för motsvarande åtagandeperiod.

4 §Förutsättningar för beviljande och utbetalning av LFA- stödets tilläggsdel

En förutsättning för beviljande av LFA-stödets tilläggsdel i Fastlandsfinland är att den odlare som ansöker om tilläggsdel har ingått en förbindelse för kompensationsbidrag och en i 6 § föreskriven förbindelse för tilläggsdel till kompensationsbidraget, nedan förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel , 2010, 2011, 2012 eller 2013. Om odlaren 2014 förlänger giltighetstiden för förbindelsen för kompensationsbidrag som ingåtts 2009 med ett år, kan LFA-stödets tilläggsdel beviljas om även förbindelsen för LFA-stödets tilläggsdel förlängs för motsvarande period. En ytterligare förutsättning för beviljande av LFA-stödets tilläggsdel är att en odlare som ansöker om tilläggsdel vid användningen av den areal som förbindelsen gäller iakttar förbindelsevillkoren i statsrådets förordning om kompensationsbidrag och miljöstöd för jordbruket åren 2007—2013, sådana de lyder i förbindelsen.

En förutsättning för utbetalning av LFA-stödets tilläggsdel är att odlaren ansöker om utbetalning.

5 §Beloppet för LFA-stödets tilläggsdel

LFA-stödets tilläggsdel, som avses i denna förordning, beviljas enligt stödregion och utifrån gårdens driftsinriktning till högst följande eurobelopp per hektar:

Stödregion A, B och C1

Stödregion C2-C4

Basbelopp

20

25

Tilläggsbelopp för husdjurslägenhet

80

80

Basbeloppet beviljas för den åkerareal som berättigar till stöd.

Tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet beviljas för den åkerareal som berättigar till stöd för husdjurslägenhet.

6 §Förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel

År 2014 kan en odlare inte ingå en ny förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel. En odlare som ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel 2009 kan förlänga förbindelsens giltighetstid med ett år genom att göra en anmälan om det i enlighet med Landsbygdsverkets föreskrifter. En förbindelse för tilläggsdel kan förlängas endast om odlaren för motsvarande period även förlänger giltighetstiden för förbindelsen för kompensationsbidrag.

7 §Husdjurslägenhet

Gården får ändras till en husdjurslägenhet endast i de fall som avses i 10 §, med undantag för situationer där en husdjurslägenhet som har ändrats till en växtodlingslägenhet på nytt godkänns som husdjurslägenhet i enlighet med 9 § 2 mom.

Med husdjurslägenhet avses i denna förordning en gård

1)

som har en djurtäthet på minst 0,4 djurenheter per hektar mark som är stödberättigande inom kompensationsbidragssystemet, eller

2)

som har minst tio djurenheter under hela åtagandeperioden och en djurtäthet på minst 0,2 djurenheter per hektar mark som är stödberättigande inom kompensationsbidragssystemet.

Med växtodlingslägenhet avses i denna förordning en gård som inte är en husdjurslägenhet.

Djurantalet för nötkreatur bestäms utifrån årsgenomsnittet av antalet djur som är minst sex månader gamla enligt nötkreatursregistret det år som föregår stödåret. Antalet djurenheter för svin bestäms utifrån uppgifterna i svinregistret. Antalet djurenheter för svin, höns och slaktfjäderfä bestäms utifrån antalet djurenheter som beräknas enligt de räkningstidpunkter som anges i bestämmelser som utfärdats med stöd av 10 § 7 mom. i lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen och enligt grunderna för det nationella stödet för husdjursskötsel år 2008. Antalet djurenheter för hästar, hongetter och tackor bestäms utifrån antalet djurenheter som berättigar till nationellt stöd för husdjursskötsel 2013 och för vilket stöd har sökts. På odlarens begäran kan antalet djurenheter för alla djurarter bestämmas utifrån det antal djur som har konstaterats vid en kontroll. Vid omräkning till djurenheter används de djurenhetskoefficienter som anges i bilaga 2. Vid beräkning av antalet djurenheter beaktas endast de djur som har skötts enligt det gängse produktionssättet.

Tilläggsbeloppet för husdjurslägenheter av LFA-stödets tilläggsdel beviljas inte för 2014 om det inte bedrivs husdjursskötsel på gården den 30 april 2014, och det inte är fråga om ett sådant kortvarigt avbrott i produktionen som avses i 9 § 5 mom.

8 §Företag i sammanslutningsform

Vid bedömningen av om en gård ska kvarstå som husdjurslägenhet under åtagandeperioden kan på odlarens begäran antalet djur som ägs av ett företag i sammanslutningsform som inte har ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel för husdjurslägenhet räknas med i antalet djur på en gård som har ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel, förutsatt att bestämmanderätten i detta företag i sammanslutningsform innehas av medlemmar i ett familjeföretag på så sätt att

1)

bestämmanderätten i ett öppet bolag eller ett kommanditbolag enligt bolagsavtalet tillkommer en eller flera sådana bolagsmän som har ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel i fråga om en i detta moment avsedd gård och som uppfyller de övriga förutsättningarna för att beviljas LFA-stödets tilläggsdel, eller

2)

bestämmanderätten i ett aktiebolag tillkommer en eller flera sådana aktieägare som har ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel i fråga om en i detta moment avsedd gård och som uppfyller de övriga förutsättningarna för att beviljas LFA-stödets tilläggsdel.

Med bestämmanderätt i ett aktiebolag avses i denna förordning ett aktieinnehav som innebär att odlaren tillsammans med medlemmarna i hans eller hennes familjeföretag direkt innehar mer än hälften av det sammanlagda röstetalet för samtliga aktier i bolaget.

Odlaren eller medlemmarna i hans eller hennes familjeföretag ska utöva bestämmanderätt i företaget i sammanslutningsform senast den 30 april 2013.

Om bestämmanderätten enligt 1 mom. upphör, ska en anmälan om saken lämnas till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet. De djurenheter som tillkommit efter att bestämmanderätten upphört tas inte med i beräkningen av antalet djur på den gård som ingått förbindelsen för LFA-stödets tilläggsdel.

Djur som ägs av ett företag i sammanslutningsform kan endast räknas till godo för en sådan gård som ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel och som helt och hållet innehas av medlemmar i ett familjföretag under hela den period som förbindelsen för LFA-stödets tilläggsdel gäller.

9 §Ändring av en gårds driftsinriktning

Gårdens driftsinriktning kontrolleras årligen under åtagandeperioden. Bedömningen av gårdens driftsinriktning 2014 grundar sig på det antal djurenheter som bestämts i enlighet med 7 § 4 mom. och den stödberättigande åkerareal som under stödåret ligger till grund för kompensationsbidraget.

För att en gård ska beviljas tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet ska gården uppfylla förutsättningarna enligt 7 § 2 mom. och bedriva husdjursskötsel fram till den 30 april 2014, den nämnda dagen medräknad. En gård som har godkänts som husdjurslägenhet och som har ändrats till växtodlingslägenhet kan under åtagandeperioden en gång på nytt godkännas som husdjurslägenhet, om gården uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom.

Om gården uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom., men har upphört att bedriva husdjursskötsel före den 1 maj 2014, betalas LFA-stödets tilläggsdel enligt stödnivån för en växtodlingslägenhet.

Om en husdjurslägenhet upphör med husdjursskötseln mellan den 1 maj och den 31 december 2014, de nämnda dagarna medräknade, ändras gården den 1 januari stödåret därpå till en växtodlingslägenhet. Tilläggsdelen beviljas då enligt stödnivån för en växtodlingslägenhet.

Ett kortvarigt avbrott i produktionen som föranleds av vissa produktionsmetoder, av en grundläggande renovering eller utbyggnad av husdjursbyggnader, av en ändring av driftsinriktning eller av ett oöverstigligt hinder betraktas inte som en ändring av driftsinriktning.

En förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel kan överföras i enlighet med 9 § i lagen om kompensationsbidrag, miljöstöd för jordbruket samt om vissa andra stöd som har samband med förbättrande av miljöns och landsbygdens tillstånd (1440/2006) och 11 § i statsrådets förordning om kompensationsbidrag och miljöstöd för jordbruket åren 2007–2013. I samband med överföringen av en förbindelse för tilläggsdel kan gården ändras till husdjurslägenhet, om den uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom. Tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet kan beviljas tidigast under det stödår som följer på överföringen av förbindelsen för LFA-stödets tilläggsdel.

10 §Generationsväxling eller anskaffning av en gårdsbruksenhet i dess helhet

Om en generationsväxling sker under åtagandeperioden kan den odlare som fortsätter verksamheten på gården ändra gården till en husdjurslägenhet, om gården uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom. Tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet kan tidigast beviljas för det stödår som följer efter året för generationsväxlingen. När antalet djurenheter bestäms beaktas endast de djur som den odlare som fortsätter verksamheten har förfogat över från och med dagen för generationsväxlingen enligt beräkningskriterierna för det nationella stödet för husdjursskötseln.

Om det sker en generationsväxling på en husdjurslägenhet eller om besittningen av hela gården överförs, betraktas gården som husdjurslägenhet enligt 7 § så länge den uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom.

Om en odlare som tidigare har ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel övertar en gård som uppfyller förutsättningarna enligt 7 § 2 mom. genom generationsväxling eller så att besittningen av hela gården överförs och gårdens tidigare innehavare ingått en förbindelse för LFA-stödets tilläggsdel, kan den gårdsbruksenhet där verksamheten fortgår betraktas som en husdjurslägenhet om förutsättningarna enligt 7 § 2 mom. uppfylls i fråga om gårdarnas sammanlagda areal och antalet djurenheter.

Tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet kan beviljas under stödåret i de fall som avses i 3 mom., om generationsväxlingen eller överföringen av besittningen av hela gården sker senast den 30 april 2014. Tilläggsbeloppet för husdjurslägenhet kan beviljas tidigast under följande stödår, om generationsväxlingen eller överföringen av besittningen av hela gården sker mellan den 1 maj och den 31 december 2014, de nämnda dagarna medräknade.

11 §Verkningarna av att en förbindelse för kompensationsbidrag frånträds eller förfaller

Om odlaren frånträder förbindelsen för kompensationsbidrag på grund av omständigheter som avses i 9 § 2 mom. i lagen om kompensationsbidrag, miljöstöd för jordbruket samt om vissa andra stöd som har samband med förbättrande av miljöns och landsbygdens tillstånd eller i 72 § 1 mom. i statsrådets förordning om kompensationsbidrag och miljöstöd för jordbruket åren 2007—2013, återkrävs inte LFA-stödets tilläggsdel.

Om odlaren före åtagandeperiodens utgång frånträder den förbindelse för kompensationsbidrag som ligger till grund för betalningen av tilläggsdel, återkrävs den del av LFA-stödets tillägg som har betalats ut. Om odlarens förbindelse för kompensationsbidrag emellertid har varit i kraft tre år och odlaren helt och hållet slutar bedriva jordbruk genom att sälja hela gårdsbruksenheten eller på något annat sätt, återkrävs inte tilläggsdelen. Som frånträdelse av förbindelsen för kompensationsbidrag betraktas också en situation där en odlare som ingått en förbindelse inte ansöker om årlig utbetalning trots att han eller hon inte kan åberopa en grund som avses i 1 mom. Odlaren ska höras innan beslut om återkrav av LFA-stödets tilläggsdel fattas.

I det beslut som kommunens landsbygdsnäringsmyndighet fattar om att befria odlaren från att iaktta förbindelsen ska det konstateras att utbetalningen av LFA-stödets tilläggsdel upphör. I beslutet ska även eventuella återkrav fastställas. Om en förbindelse för kompensationsbidrag förfaller på det sätt som avses i 9 § i lagen om kompensationsbidrag, miljöstöd för jordbruket samt om vissa andra stöd som har samband med förbättrande av miljöns och landsbygdens tillstånd, återkrävs inte den del av LFA-stödets tilläggsdel som har betalats ut.

12 §Ändringar i förbindelsen

Upptagande av nya områden i förbindelsen för kompensationsbidrag, överföringar av förbindelser för kompensationsbidrag och andra motsvarande ändringar i arealer inom förbindelsen för kompensationsbidrag berättigar till LFA-stödets tilläggsdel till den del ändringarna berättigar till kompensationsbidrag. Om en ändring leder till att en förbindelse för kompensationsbidrag frånträds eller förfaller, tillämpas 11 §.

13 §Beaktande av beslut från Europeiska kommissionen

LFA-stödets tilläggsdel ska beviljas, om inte något annat föranleds av Europeiska kommissionens beslut om stödet eller av ändringar i Europeiska unionens lagstiftning.

En förutsättning för betalning av stöd enligt denna förordning är att Europeiska kommissionen inte bestrider det beslut om statsunderstöd som gäller dem.

14 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 22 januari 2014.

  Helsingfors den 16 januari 2014

Jord- och skogsbruksministerJari KoskinenÄldre regeringssekreterareSuvi Ruuska

Bilaga 1

INDELNING I STÖDREGIONER

Region A

Askola, Aura, Borgnäs, Esbo, Helsingfors, Grankulla, Kervo, Koski, Kouvola 1) , Kyrkslätt, Lappträsk, Loimaa, Lojo²), Lovisa, Lundo, Marttila, Masku 4) , i Mynämäki kommun före detta Mietoinen kommun, Mörskom, Nurmijärvi, Oripää, Pargas³), Pemar, Pukkila, Pöytyä 5) , Reso, Rusko 6) , Salo 7) , Sibbo, Sjundeå, Somero, Tarvasjoki, Träskända, Tusby, Vanda och Vichtis samt, frånsett skärgårdsdelarna, Borgå, Ingå, Kimitoön, i Lovisa stad före detta Pernå kommun, Nådendal 8) , Sagu, S:t Karins och Åbo.

Region B frånsett landskapet Åland

Akaa, Asikkala, Birkala, Björneborg, Eura, Euraåminne, Forssa, Fredrikshamn, Gustavs, Hangö, Harjavalta, Hartola, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Hollola, Huittinen, Humppila, Hyvinge, Hämeenkoski, Högfors, Iitti, Ikalis, Imatra, Janakkala, Jockis, Juupajoki, Jämijärvi, Jämsä frånsett de delar som hör till område C1, Kangasala, Kankaanpää, Kjulo, Kotka, Kuhmoinen, Kumo, Kärkölä, Lahtis, Laitila, Lavia, Lemi, Lempäälä, Loppi, Luumäki, Luvia, Miehikkälä, Mynämäki 9) , Mäntsälä, Mäntyharju, Nakkila, Nastola, Nokia, Nousis, Nystad, Orimattila, Orivesi, Padasjoki, Punkalaidun, Pyttis 10) ), Pyhäranta, Påmark, Pälkäne, Raseborg 11) , Raumo, Riihimäki, Sastamala, Sysmä, Säkylä, Tammela, Tammerfors, Tavastehus, Tavastkyro, Tövsala, Ulvsby, Urjala, Valkeakoski, Vehmaa, Vesilahti, Villmanstrand, Virolahti, Ylöjärvi 12) och Ypäjä samt skärgårdsdelarna av Borgå, Ingå, Kimitoön, i Lovisa stad före detta Pernå kommun, Masku, Nådendal, Pargas, Sagu, Salo, S:t Karins och Åbo.

Region C1

Enonkoski, Hankasalmi, Heinävesi, Ilmajoki, Jalasjärvi, Joensuu med undantag av de områden som hör till region C2 och C2 norra, Jorois, Juva, Jyväskylä, i Jämsä kommun före detta Kuorevesi och Jämsänkoski kommuner, Kaskö, Kauhajoki, Kauhava med undantag av de områden som hör till region C2, Kitee, Korsholm med undantag av de områden som hör till region C2 norra, Korsnäs, Kristinestad, Kuopio 13) , Kuortane, Kurikka, Laihela, Lappo, Laukaa, Leppävirta, Liperi, Maaninka, Malax, Muurame, Mänttä-Vilppula, Nykarleby, Nyslott, Närpes, Outokumpu, Parikkala, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Rautjärvi, Ruokolahti, Ruovesi, Rääkkylä, Savitaipale, Seinäjoki med undantag av de områden som hör till region C2, Siilinjärvi, S:t Michel, Storkyro, Sulkava, Suonenjoki, Taipalsaari, Tuusniemi, Varkaus, Vasa, Vörå med undantag av de områden som hör till region C2 norra, och Östermark.

Region C2

Alajärvi, Alavieska, Alavus, Brahestad, Bötom, Etseri, Evijärvi, Haapajärvi, Haapavesi, Halsua, Hirvensalmi, Honkajoki, Idensalmi, Jakobstad, i Joensuu stad före detta Pyhäselkä kommun, Joutsa, Juankoski, Kaavi, Kalajoki, Kangasniemi, Kannonkoski, Kannus, Karleby, Karstula, Karvia, i Kauhava stad före detta Kortesjärvi kommun, Kaustby, Keitele, Kempele, Keuruu, Kihniö, Kinnula, Kiuruvesi, Kivijärvi, Konnevesi, Kontiolahti, Kronoby, Kyyjärvi, Kärsämäki, Lapinlahti, Lappajärvi, Larsmo, Lestijärvi, Limingo, Luhanka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Multia, Nivala, Oulainen, Parkano, Pedersöre, Perho, Pertunmaa, Petäjävesi, Pielavesi, Pihtipudas, Polvijärvi, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Rautalampi, Reisjärvi, Saarijärvi, Sastmola, i Seinäjoki stad före detta Peräseinäjoki kommun, Sievi, Siikainen, Siikajoki, Siikalatva, Soini, Sonkajärvi, Storå, Tervo, Tohmajärvi, Toholampi, Toivakka, Tyrnävä, Uurainen, Vesanto, Vetil, Vieremä, Viitasaari, Vimpeli, Virdois, Ylivieska, i Ylöjärvi kommun före detta Kuru kommun, och Äänekoski.

Region C2 norra

Ilomants, i Joensuu stad före detta Kiihtelysvaara, Tuupovaara och Eno kommuner, Juuka, Kajana, Lieksa, Nurmes, Paltamo, Rautavaara, Ristijärvi, Sotkamo, Vaala, och Valtimo samt i Korsholms kommun Björköby och Replot och i Vörå kommun områdena utanför fastlandet frånsett före detta Oravais kommun.

Region C3

P1

Uleåborg 14) och Utajärvi.

P2

Hyrynsalmi, Ii, Karlö, Kemi, Keminmaa, Kuhmo, Simo, Tervola och Torneå.

P3

Kemijärvi, Pello, Pudasjärvi, Puolanka, Ranua, Rovaniemi, Suomussalmi, Taivalkoski och Övertorneå.

P4

Kuusamo och Posio.

Region C4

P4

Kittilä 15) , Kolari, Pelkosenniemi, Salla, Savukoski och Sodankylä 16) .

P5

Enare, Enontekis, Muonio och Utsjoki.

1) Frånsett före detta Anjalankoski, Jaala, Kuusankoski och Valkeala kommuner, som hör till stödregion B.

2) Frånsett före detta Sammatti, Karislojo och Nummi-Pusula kommuner, som hör till stödregion B.

3) Frånsett före detta Houtskär, Korpo, Nagu och Iniö kommuner, som hör till stödregion B.

4) Frånsett före detta Villnäs kommun, som hör till stödregion B.

5) Frånsett före detta Yläne kommun, som hör till stödregion B.

6) Frånsett före detta Vahto kommun, som hör till stödregion B.

7) Frånsett före detta Halikko, Kisko, Suomusjärvi och Finby kommuner, som hör till stödregion B.

8) Frånsett före detta Rimito, Merimasku och Velkua kommuner, som hör till stödregion B, samt Nådendal stads områden, som hör till stödregion B.

9) Frånsett före detta Mietoinen kommun, som hör till stödregion A.

10) Frånsett före detta Strömfors kommun, som hör till stödregion A.

11) Frånsett före detta Karis och Pojo kommuner, som hör till stödregion A.

12) Frånsett före detta Kuru kommun, som hör till stödregion C.

13) Frånsett före detta Karttula och Nilsiä kommuner, som hör till stödregion C2.

14) Frånsett före detta Yli-Ii kommun som hör till stödregion C3 P2 och före detta Oulunsalo kommun som hör till stödregion C2. Av förre detta Oulunsalo kommun hör de delar som finns inom före detta Ylikiiminki kommun dock till stödregion C3 P1.

15) Med undantag av det till delområde C4 P5 tillhörande området norr om gränslinjen som går från Keimiötunturi till Tepasto, till korsningen av väg 956 och 9562, och vidare via Hukkakero till kommungränsen mellan Kittilä och Sodankylä. Driftcentrum och åkerbasskiften till en eller flera registerenheter som ligger vid gränslinjen och hör till samma funktionellt och ekonomiskt självständiga gårdsbruksenhet som avses i statsrådets förordning om kännetecknen för en funktionellt och ekonomiskt självständig gårdsbruksenhet (213/2007) samt till den i fastighetsregistret införda registerenheten Alatalo 1:44 i Tepasto by hörande driftcentrum och åkerbasskiften hör i sin helhet till P5-området.

16) Med undantag av det till delområde C4 P5 tillhörande området norr om gränslinjen som går från Pihtijoki vid Savukoski kommuns gräns, via bron på riksväg E75 i Siltaharju till Kittilä kommuns gräns. Driftcentrum och åkerbasskiften till en eller flera i fastighetsregistret införda registerenheter som ligger vid gränslinjen och som hör till samma funktionellt och ekonomiskt självständiga gårdsbruksenhet som avses i statsrådets förordning om kännetecknen för en funktionellt och ekonomiskt självständig gårdsbruksenhet (213/2007) hör i sin helhet till P5-området.

Bilaga 2

DJURENHETSKOEFFICIENTER

 Djurenhet = de

Tjurar, stutar och kvigor (6–24 mån)

0,6

Tjurar, stutar och kvigor (över 24 mån), dikor och mjölkkor

1,0

Tackor

0,15

Hongetter      

0,48

Suggor, galtar

0,7

Övriga svin (3–8 mån)

0,23

Hönor (inklusive moderhönor)

0,013

Broilrar          

0,0053

Moderdjur av broiler

0,025

Moderdjur av gås, anka och kalkon

0,026

Moderdjur av and och fasan, hägnade

0,013

Hästar

- avelsston (hästar och ponnyer)

1,0

- finska hästar, minst 1 år

0,85

- 1–3 år gamla övriga hästar och ponnyer

0,6

Slaktade djur och avelsdjur

585 slaktade ankor

1

325 slaktade gäss

1

223 slaktade kalkoner

1

1375 slaktade fasaner

1

1375 slaktade änder

1

Till början av sidan