Lag om ändring av lagen om säker lastning och lossning av vissa bulkfartyg
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 185/2009 (Publicerad 31.12.2009)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen av den 21 december 2004 om säker lastning och lossning av vissa bulkfartyg ( 1206/2004 ) 6 §, 8 § 1 mom. 3 punkten, 10 § 1 mom., 12 §, 14 § 2 och 3 mom., 15―20 §, i 21 § det inledande stycket, 22 § 2 punkten, 23 § 1 mom. samt 24 och 25 § som följer:
6 §Temporärt verksamhetstillstånd
Trafiksäkerhetsverket kan med avvikelse från kraven i 5 § 1 mom. 4 punkten bevilja nyligen inrättade terminaler temporärt verksamhetstillstånd för högst 12 månader. Terminalen ska dock i sin skriftliga ansökan visa Trafiksäkerhetsverket att den har en plan för genomförande av ett certifierat kvalitetssäkringssystem i enlighet med 5 § 1 mom. 4 punkten.
8 §Terminalrepresentantens uppgifter
Terminalrepresentanten skall
utan dröjsmål till fartygets befälhavare och Trafiksäkerhetsverket anmäla uppenbara brister som han eller hon har observerat ombord på bulkfartyget och som kan äventyra säkerheten vid lastning eller lossning av fasta bulklaster, och
10 §Bedömningsorgan och deras uppgifter
Trafiksäkerhetsverket utnämner på ansökan bedömningsorgan med rätt att certifiera terminaloperatörers kvalitetssäkringssystem. Utnämningen gäller tills vidare.
12 §Återtagande av ett bedömningsorgans utnämning
Om ett bedömningsorgan inte upprätthåller sin kompetens på det sätt som kompetensen har utvärderats i enlighet med 11 § eller om det beviljar certifikat för en terminaloperatörs kvalitetssäkringssystem som inte uppfyller kraven enligt standarden ISO 9001:2000 eller en likvärdig standard, ska Trafiksäkerhetsverket sätta ut en tid inom vilken bedömningsorganet ska rätta till saken. Verket ska återkalla utnämningen, om bedömningsorganet inte har rättat till saken inom utsatt tid.
14 §Reparation av skador som uppstått i samband med lastning eller lossning
Om skadan kan antas försvaga fartygskonstruktionens hållfasthet, minska skrovets vattentäta integritet eller försämra tillförlitligheten hos fartygets väsentliga tekniska system, ska terminalrepresentanten eller befälhavaren informera flaggstatens administration eller ett klassificeringssällskap som denna erkänner och företräds av samt Trafiksäkerhetsverket om saken. Ett beslut om huruvida reparationer krävs omedelbart eller om de kan utföras senare fattas av Trafiksäkerhetsverket med beaktande av ett eventuellt utlåtande från flaggstatens administration eller från den organisation som den erkänner och företräds av samt befälhavarens uppfattning. Om omedelbara reparationer anses nödvändiga, ska de utföras samt befälhavaren och Trafiksäkerhetsverket godkänna dem innan fartyget lämnar hamnen.
För att fatta ett beslut enligt 2 mom. får Trafiksäkerhetsverket anlita en erkänd organisation som avses i rådets direktiv 94/57/EG om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed, sådant direktivet lyder ändrat och är genomfört i Finland, för att inspektera skadan och ge råd om nödvändigheten att utföra reparationer och om hur brådskande reparationerna är.
15 §Övervakning
Iakttagandet av denna lag och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den övervakas av Trafiksäkerhetsverket. Verket övervakar regelbundet att kraven enligt 5, 8 och 9 § iakttas. Övervakning sker också genom överraskningsinspektioner under lastning och lossning.
Trafiksäkerhetsverket utför med behövliga intervaller inspektioner av terminaler och bulkfartyg för att säkerställa att terminaloperatörerna iakttar sina skyldigheter enligt 4 § 1 mom.
Trafiksäkerhetsverket lämnar en rapport till Europeiska gemenskapernas kommission om resultatet av övervakning som utförts i enlighet med denna lag. Närmare bestämmelser om rapporten och om att lämna den utfärdas genom förordning av kommunikationsministeriet.
16 §Rätt att utföra inspektioner
Trafiksäkerhetsverket har rätt att få tillträde till fartyg, områden eller lokaler och andra sådana utrymmen till vilka tillträde behövs för övervakningen enligt denna lag samt rätt att där utföra inspektioner och vidta andra åtgärder som övervakningen kräver. Övervakningen kan dock inte utsträckas till lokaler som omfattas av hemfrid.
17 §Brister eller missförhållanden som observerats vid lastning eller lossning av fartyg
Om terminaloperatören, terminalrepresentanten eller fartygets befälhavare inte iakttar denna lag, ska Trafiksäkerhetsverket efter förhandlingar med den berörda parten ge lämpliga instruktioner för avhjälpande av bristerna eller missförhållandena. Verket kan sätta ut en tid inom vilken bristerna eller missförhållandena ska vara avhjälpta.
Om terminaloperatören, terminalrepresentanten eller fartygets befälhavare tredskas eller saken inte tål dröjsmål, kan Trafiksäkerhetsverket efter att ha hört berörda parter ålägga den som saken gäller att vidta behövliga åtgärder för att avhjälpa bristen eller missförhållandet. Gäller beslutet ett utländskt fartyg, anses berörd part ha blivit hörd när befälhavaren har hörts i samband med inspektionen.
18 §Vite och hot om avbrytande
Trafiksäkerhetsverket kan förena ett åläggande enligt 17 § 2 mom. med vite eller hot om avbrytande. Vite och hot om avbrytande kan föreläggas terminaloperatören, terminalrepresentanten eller fartygets befälhavare. Bestämmelser om vite och hot om avbrytande finns i viteslagen (1113/1990).
Har Trafiksäkerhetsverket grundad anledning att misstänka att fartygets befälhavare försöker undvika iakttagandet av beslutet genom att ta fartyget ur trafik i Finland, kan verket förordna att redaren innan fartyget lämnar finsk hamn ska ställa en säkerhet som motsvarar vitet. När den åtgärd som Trafiksäkerhetsverket beslutat om blivit vidtagen ska säkerheten återställas till redaren.
19 §Förhindrande eller avbrytande av lastning eller lossning av fast bulklast
Trafiksäkerhetsverket ska förhindra eller avbryta lastning eller lossning av fast bulklast, om verket har fått vetskap om omständigheter enligt vilka det är uppenbart att lastningen eller lossningen äventyrar fartygets eller besättningens säkerhet. Bestämmelserna i denna paragraf begränsar dock inte befälhavarens rättigheter och skyldigheter att avbryta lastningen eller lossningen av fartyget enligt kapitel VI regel 7.7 i bilagan till 1974 års SOLAS-konvention.
20 §Rätt att få information av andra myndigheter
Trafiksäkerhetsverket har trots bestämmelserna om sekretess i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet rätt att av andra myndigheter få sådan information som behövs för övervakningen av att denna lag iakttas.
21 §Utlämnande av sekretessbelagd information
Trots sekretessen enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet får Trafiksäkerhetsverket lämna ut sekretessbelagd information som verket har fått i samband med skötseln av sina uppgifter enligt denna lag till
22 §Utlämnande av information från bedömningsorgan
Bedömningsorganen är utan hinder av sekretessen enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet skyldiga att
till Trafiksäkerhetsverket lämna information som behövs för övervakningen enligt denna lag.
23 §Handräckningsmyndigheter
I frågor som avses i denna lag är hamn-, tull-, gränsbevaknings-, polis-, arbetarskydds- och hälsovårdsmyndigheterna samt försvarsmakten inom sina respektive områden skyldiga att på begäran ge Trafiksäkerhetsverket behövlig handräckning.
24 §Ersättning för kostnader
Bestämmelser om när åtgärder samt beviljande av intyg enligt denna lag ska vara avgiftsbelagda och om grunderna för avgifterna finns i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Om det vid inspektioner enligt denna lag konstateras sådana brister som enligt 19 § i denna lag ålägger Trafiksäkerhetsverket att förhindra eller avbryta lastningen eller lossningen av fast bulklast, ska redaren eller dennes representant i Finland eller terminaloperatören ersätta alla kostnader för ytterligare inspektioner.
För Trafiksäkerhetsverkets rådgivning och allmänna övervakning i samband med tillämpningen och iakttagandet av denna lag tas ingen avgift ut.
25 §Sökande av ändring
Förvaltningsbeslut som Trafiksäkerhetsverket har fattat med stöd av denna lag får överklagas i enlighet med förvaltningsprocesslagen (586/1996). Beslutet ska iakttas trots att ändring har sökts, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2010.
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 208/2009
KoUB 23/2009
RSv 203/2009
Helsingfors den 22 december 2009
Republikens President TARJA HALONENTrafikminister Anu Vehviläinen