Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

23/2009

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om begränsning av utsläppen av avgaser och partiklar från förbränningsmotorer

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 5/2009 (Publicerad 28.1.2009)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från miljöministeriet,

ändras i statsrådets förordning av den 9 september 2004 om begränsning av utsläppen av avgaser och partiklar från förbränningsmotorer ( 844/2004 ) 2 § 3 och 9 punkten samt 3, 9 c och 10 §, av dem 3 § sådan den lyder delvis ändrad i förordning 398/2005 och 9 c § sådan den lyder i nämnda förordning 398/2005, som följer:

2 §Definitioner

I denna förordning avser


3)

typgodkännande ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet i en medlemsstat i Europeiska unionen intygar att en förbränningsmotortyp eller en motorfamilj uppfyller kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner,


9)

utsläppande på marknaden att mot betalning eller kostnadsfritt göra en motor som omfattas av denna förordning tillgänglig på gemenskapsmarknaden för första gången för distribution eller användning inom gemenskapen,


3 §Godkännandemyndighet

Godkännandemyndighet för motorer med kompressionständning som används i ojämn hastighet och vars nettoeffekt är 18 kW eller större, men högst 560 kW, är för Finlands del Fordonsförvaltningscentralen.

Godkännandemyndighet i enlighet med denna förordning för motorer med gnisttändning och motorer med kompressionständning som fungerar med standardhastighet är forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi.

Sjöfartsverket ansvarar för de uppgifter som enligt denna förordning ankommer på godkännandemyndigheten för motorer till fartyg i inlandssjöfart.

Järnvägsverket ansvarar för de uppgifter som enligt denna förordning ankommer på godkännandemyndigheten för motorer som används för framdrivning av lokomotiv och rälsbussar.

En godkännandemyndighet kan enligt egen prövning anlita en inrättning som miljöministeriet förordnat att sköta uppgiften som besiktningsorgan i anslutning till typgodkännandet, eller en organisation eller ett organ som en annan EES-stat förordnat till motsvarande uppgifter i enlighet med direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

9 c §Gränsvärden, steg 3a, för utsläpp från motorer till fartyg i inlandssjöfart

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor till ett fartyg i inlandssjöfart att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 juli 2005, en motor med en slagvolym på 0,9 liter per cylinder eller mer, men mindre än 1,2 liter, samt en motor med en slagvolym på 1,2 liter per cylinder eller mer, men mindre än 2,5 liter, och med en effekt på 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW,

2)

från den 1 januari 2006, en motor med en slagvolym på mindre än 0,9 liter per cylinder och med en effekt på 37 kW eller mer.

Motorklass

Slagvolym V (l)

Kolmonoxid g/kWh

Kolväten och kväveoxider g/kWh

Partiklar g/kWh

V1:1

V < 0,9

5,0

7,5

0,40

V1:2

0,9 ≤ V <1,2

5,0

7,2

0,30

V1:3

1,2 ≤ V <2,5

5,0

7,2

0,20

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor till ett fartyg i inlandssjöfart att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 januari 2007, en motor med en slagvolym på 2,5 liter per cylinder eller mer, men mindre än 5 liter,

2)

från den 1 januari 2008, en motor med en slagvolym på mer än 5 liter per cylinder.

Motorklass

Slagvolym V (l)

Kolmonoxid g/kWh

Kolväten och kväveoxider g/kWh

Partiklar g/kWh

V1:4

2,5 ≤ V <5

5,0

7,2

0,20

V2:1

5 ≤ V <15

5,0

7,8

0,27

V2:2

15 ≤ V <20

5,0

8,7

0,50

V2:3

15 ≤ V <20

5,0

9,8

0,50

V2:4

20 ≤ V <25

5,0

9,8

0,50

V2:5

25 ≤ V <30

5,0

11,0

0,50

På en motor med en nettoeffekt på mindre än 3300 kW och med en slagvolym på 15 liter per cylinder eller mer, men mindre än 20 liter, tillämpas gränsvärdena för motorklass V2:2 och på en motor av samma storlek men med större effekt tillämpas gränsvärdena för motorklass V2:3.

10 §Utsläppande på marknaden

En ny motor som omfattas av denna förordning får i Finland släppas ut på marknaden endast om en godkännandemyndighet har beviljat motorn typgodkännande.

Tillverkaren eller hans representant ska på begäran till godkännandemyndigheten för kontroll av identifikationsnumren lämna alla behövliga uppgifter om dem som köpt motorerna, dock inte om maskintillverkarna, samt identifikationsnumren för de motorer som anmäls som tillverkade.


Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2009.

Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG (31997L0068); EGT nr L 59, 27.2.1998, s. 1

Komissionens direktiv 2001/63/EG (32001L0063); EGT nr L 227, 23.8.2001, s. 41

Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/88/EG (32002L0088); EGT nr L 35, 11.2.2003, s. 28

Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/26/EG (32004L0026); EGT nr 225, 25.6.2004, s. 3

Helsingfors den 22 januari 2009

Miljöminister Paula LehtomäkiRegeringssekreterare Teea Kemppinen

Till början av sidan