Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1030/1999

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om offentlighet och god informationshantering i myndigheternas verksamhet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 121/1999 (Publicerad 15.11.1999)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av justitieministern föreskrivs med stöd av 18 och 36 § lagen den 21 maj 1999 om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999):

1 kap.Genomförande av god informationshantering

1 §Utredningar i syfte att genomföra god informationshantering

Myndigheterna skall med hjälp av en sådan arkivbildningsplan som avses i arkivlagen (831/1994) i syfte att planera och genomföra de åtgärder som avses i 18 § 1 mom. 4 punkten lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) se över och bedöma sina dokument och datasystem och betydelsen av uppgifterna i dem ävensom sin dokument- och informationshantering. När behovet av åtgärder bedöms, skall uppmärksamhet fästas vid

1)

rätten att få tillgång till uppgifter i myndigheternas offentliga handlingar,

2)

skyldigheten att sammanställa och sprida information och att lämna ut uppgifter i ärenden som är under behandling,

3)

skyddet av personuppgifter, i synnerhet känsliga uppgifter,

4)

skyddet av uppgifter som är belagda med sekretess,

5)

begränsningar i fråga om de ändamål för vilka uppgifterna kan användas,

6)

användbarheten, integriteten och kvaliteten av informationen när myndigheterna sköter sina uppgifter och i samarbetet mellan myndigheterna,

7)

kvaliteten av informationen i synnerhet när den används som grund för beslut som gäller enskilda personer och sammanslutningar eller för att utvisa rättigheter och skyldigheter.

I syfte att genomföra god informationshantering skall dessutom de risker som påverkar tillgängligheten, användbarheten, kvaliteten och skyddet av uppgifterna och datasystemens säkerhet, de medel som står till buds för att minska och undanröja riskerna, kostnaderna för dem samt andra verkningar utredas och bedömas.

På basis av de utredningar som avses i 1 och 2 mom. skall myndigheterna göra en bedömning av och vidta de åtgärder som är nödvändiga för att genomföra god informationshantering.

2 §Klassificering av särskilt känsligt datamaterial

Sekretessbelagda handlingar och uppgifterna i dem samt sådana handlingar vilkas överlåtelse av någon annan orsak begränsas i lag och uppgifterna i dem eller vilka innehåller uppgifter som enligt lag enbart kan användas för ett bestämt ändamål ( särskilt känsligt datamaterial ) kan, om inte annat följer av speciella behov inom en myndighets förvaltningsområde, indelas i tre olika klasser enligt de krav på hantering, skydd och annan datasäkerhet som skall uppfyllas vid sammanställning, ändring, användning, överlåtelse, överföring, arkivering, utplåning och annan hantering av datamaterialet.

Till särskilt känsligt datamaterial av första skyddsklass kan hänföras datamaterial som innehåller uppgifter som olagligt avslöjade och använda skulle medföra allvarlig skada för de allmänna intressen som avses i 24 § 1 mom. 1, 2, 5 samt 8―11 punkten lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

Till särskilt känsligt datamaterial av andra skyddsklass kan hänföras datamaterial som innehåller uppgifter som olagligt avslöjade och använda skulle medföra väsentlig skada för de intressen som föranlett begränsningarna i fråga om överlåtelse.

Till särskilt känsligt datamaterial av tredje skyddsklass kan hänföras datamaterial som innehåller uppgifter som olagligt avslöjade och använda skulle äventyra en myndighets verksamhetsförutsättningar eller affärs- eller yrkeshemligheter eller skyddet av personuppgifter.

3 §Allmänna datasäkerhetsåtgärder i fråga om särskilt känsligt datamaterial

När särskilt känsligt datamaterial hanteras, skall mot klassificeringen svarande ändamålsenliga åtgärder vidtas så att

1)

det ställe där datamaterialet hanteras och förvaras är tillräckligt väl bevakat och skyddat,

2)

tillträde till datasystemen övervakas och olovligt intrång i dem förhindras med de medel som står till buds,

3)

datamaterialet används, ändras och hanteras i övrigt enbart av personer som har befogenhet att handlägga ett ärende och att rätten att använda datamaterialet också annars begränsas på ett ändamålsenligt sätt och användningen övervakas tillräckligt,

4)

de uppgifter som finns i datamaterialet endast lämnas ut av personer som har befogenhet att göra det,

5)

en uppgift som överförs via datanätet krypteras vid behov.

Verkningarna av de kostnader som åtgärderna förorsakar beaktas i enlighet med vad som föreskrivs i 18 § 1 mom. 4 punkten lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

4 §Anvisningar, övervakning och uppföljning

När de åtgärder som avses i 18 § 1 mom. 5 punkten lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet planeras, skall särskild uppmärksamhet fästas vid att

1)

beslutanderätten när det gäller utlämnande av handlingar fastställs,

2)

tillräckliga anvisningar utfärdas om registrering av ärenden och handlingar samt om hantering och skydd av handlingar, datasystem och uppgifterna i dem under olika behandlingsstadier,

3)

de förteckningar och handlingar som beskriver ärenden under behandling och som sammanställts för att uppfylla upplysningsplikten i fråga om dem uppdateras.

Myndigheterna skall i tillräcklig utsträckning övervaka att anvisningarna följs och åtgärderna vidtas och med lämpliga intervaller bedöma deras ändamålsenlighet och behovet av ändringar samt vidta åtgärder för att rätta till de brister som konstaterats.

2 kap.Tillgodoseende och främjande av rätten till information

5 §Dokumentförteckning

Myndigheterna skall för uppföljning av de ärenden som behandlas hos dem tillhandahålla information om vilka diarier, förteckningar, kartotek och andra register med avseende på dokumenthanteringen ( dokumentförteckning ) de för eller hur man annars kan få tillgång till uppgifter i deras offentliga handlingar.

Myndigheterna skall se till att förhållandet mellan olika dokumentförteckningar reds ut och att varje ärende, om det är möjligt, registreras endast en gång samt att dokumentförteckningarna svarar mot de bestämmelser om registrering och förteckning av handlingar som utfärdats med stöd av arkivlagen.

6 §Uppgifter i dokumentförteckning

I en dokumentförteckning skall för varje ärende som inkommit eller tagits upp till behandling antecknas

1)

den som anhängiggjort ärendet, handlingens ankomstdag eller, när en myndighet satt upp handlingen, dagen för uppsättande, samt ärendets art,

2)

förberedande åtgärder såsom förrättningar samt begäran om utredningen och utlåtanden och handlingar som gäller dem,

3)

slutliga åtgärder i ärendet och handlingar som gäller dem.

Vid planering och uppgörande av dokumentförteckning skall säkerställas att uppgifter om de offentliga anteckningarna i registret kan lämnas ut på ett smidigt sätt.

I fråga om arkivförteckningar och domstolarnas diarier samt andra dokumentregister skall iakttas vad som särskilt föreskrivs om dem.

7 §Allmänhetens tillgång till dokumentförteckningar

Dokumentförteckningarna samt den arkivbildningsplan som avses i 8 § arkivlagen skall hållas tillgängliga för allmänheten i myndigheternas registratorskontor eller på andra ställen där allmänheten betjänas.

Diarieschemat och uppgifter om andra grunder för klassificering av handlingar skall fogas till dokumentförteckningen.

8 §Beskrivning av datasystem

En myndighet skall göra upp en beskrivning av sina datasystem. Av den skall framgå varje datasystems syfte och vilka uppgifter som införs i det. Beskrivningen skall hållas tillgänglig för allmänheten i registratorskontoret eller på något annat ställe där allmänheten betjänas, om inte något annat följer av bestämmelserna om sekretess. Be- skrivningen kan också fogas till arkivbildningsplanen.

I fråga om registerbeskrivningar över personregister gäller vad som föreskrivs särskilt.

3 kap.Särskilda bestämmelser

9 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 december 1999.

10 §Övergångsbestämmelse

Dokumentförteckningar som avses i 5 § och i 8 § avsedda beskrivningar av datasystem skall göras upp inom ett år efter att denna förordning har trätt i kraft samt de utredningar som avses i 1 § inom två år efter ikraftträdandet. Datasystem som har tagits i bruk före förordningens ikraftträdande och datasäkerhetsarrangemang och anvisningar som gäller dem skall inom tre år efter att förordningen har trätt i kraft ses över så att de stämmer överens med denna förordning.

Helsingfors den 12 november 1999

Republikens President MARTTI AHTISAARIJustitieminister Johannes Koskinen

Till början av sidan