Trafikministeriets beslut om statsbidrag till stadstrafiken
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 1226/1992
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Trafikministeriet har med stöd av 29 § 3 mom. lagen den 15 februari 1991 om tillstånspliktig persontrafik på väg (343/91) beslutat:
1 § Statsbidrag till stadstrafiken
Med stöd av 23 § 1 och 2 mom. lagen om tillståndspliktig persontrafik på väg kan statsbidrag enligt statsbudgeten på ansökan beviljas kommuner för utvecklande och upprätthållande av stadstrafik enligt vad som bestäms i detta beslut.
2 § Mottagare av statsbidrag
Statsbidrag till stadstrafik kan beviljas för kommuner som med stöd av 2 § förordningen om tillståndspliktig persontrafik på väg (347/91) har tillstånd för linjetrafik och för andra kommuner i vilka det finns stadsmässig lokaltrafik, fastställd i den 1 § nämnda lagens 2 § 5 mom.
Statsbidrag kan inte beviljas för stadsmässig lokaltrafik, som huvudstadsregionens samarbetsdelegation, Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Tammerfors eller Åbo ekonomiskt svarar för.
3 § Användningssyfte av statsbidrag
Kommunerna kan använda statsbidraget till stadstrafik:
för köpandet av kollektivtrafik, definierad som basservicetrafik;
för sänkningen av taxor för att stöda regelbunden användning av kollektivtrafik i kommunernas interna trafik och regiontrafik;
för utvecklandet av servicen i bussterminaler;
för utvecklandet av informationen om kollektivtrafik;
för planerandet som förutsätts för användningen av statsbidraget i punkterna 1-3.
4 § Förutsättningar för beviljande av statsbidrag
Förutsättningen för beviljandet av statsbidrag för skötseln av trafik är att:
trafiken som beviljas statsbidrag är med tanke på allmän fördel ändamålsenlig och ekonomiskt organiserad;
trafikidkande företag har behörigt trafiktillstånd som förutsätts för skötseln av trafik och
statsbidraget inriktas enligt trafikmässiga grunder.
Finansieringen av kommunens kollektivtrafik får inte minska i jämförelse med år 1992, ifall det inte gäller besparingar genom rationalisering av skötseln av trafik.
5 § Ansökan om statsbidrag
Kommunen tillställer sin ansökan om statsbidrag trafikministeriet före den 31 januari 1993.
Av ansökan skall framgå:
sökande,
det ansökta statsbidragets belopp och planerade syften för användning,
andelen av kommunens finansiering i de planerade användningssyftena,
kollektivtrafikens finansiering i sin helhet i kommunen år 1992 och 1993,
skildring av kommunernas samarbete i kollektivtrafiken inom regionen,
förslag till tidsschema för betalningen av statsbidrag och
postgirokonto, till vilket statsbidraget önskas bli betalt.
6 § Beviljande av statsbidrag
Statsbidraget beviljas av trafikministeriet.
7 § Belopp av statsbidrag
Trafikministeriet fastslår rekommendationer för kvoter av statsbidrag i varje kommun.
8 § Betalning av statsbidrag
Trafikministeriet betalar statsbidraget på basis av räkning och i överensstämmelse med den tidtabell som avtalats om med kommunen.
9 § Bevakning
Trafikministeriet bevakar användningen av det beviljade statsbidraget.
Trafikministeriet skall tillställas en utredning av statsbidragets effekter.
10 § Giltighet
Detta beslut är giltigt från och med den 1 januari 1993 till den 31 december 1993. Beslutet träder i kraft under förutsättning att statens budget för år 1993 beträffande dessa punkter godkänns enligt regeringens proposition.
Helsingfors den 24 november 1992
Trafikminister Ole NorrbackAvdelningschef, regeringsråd Harri Cavén