Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1226/1992

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Trafikministeriets beslut om statsbidrag till stadstrafiken

Typ av författning
Beslut
Meddelats
Uppdaterad författning
1226/1992

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

Trafikministeriet har med stöd av 29 § 3 mom. lagen den 15 februari 1991 om tillstånspliktig persontrafik på väg (343/91) beslutat:

1 § Statsbidrag till stadstrafiken

Med stöd av 23 § 1 och 2 mom. lagen om tillståndspliktig persontrafik på väg kan statsbidrag enligt statsbudgeten på ansökan beviljas kommuner för utvecklande och upprätthållande av stadstrafik enligt vad som bestäms i detta beslut.

2 § Mottagare av statsbidrag

Statsbidrag till stadstrafik kan beviljas för kommuner som med stöd av 2 § förordningen om tillståndspliktig persontrafik på väg (347/91) har tillstånd för linjetrafik och för andra kommuner i vilka det finns stadsmässig lokaltrafik, fastställd i den 1 § nämnda lagens 2 § 5 mom.

Statsbidrag kan inte beviljas för stadsmässig lokaltrafik, som huvudstadsregionens samarbetsdelegation, Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Tammerfors eller Åbo ekonomiskt svarar för.

3 § Användningssyfte av statsbidrag

Kommunerna kan använda statsbidraget till stadstrafik:

1)

för köpandet av kollektivtrafik, definierad som basservicetrafik;

2)

för sänkningen av taxor för att stöda regelbunden användning av kollektivtrafik i kommunernas interna trafik och regiontrafik;

3)

för utvecklandet av servicen i bussterminaler;

4)

för utvecklandet av informationen om kollektivtrafik;

5)

för planerandet som förutsätts för användningen av statsbidraget i punkterna 1-3.

4 § Förutsättningar för beviljande av statsbidrag

Förutsättningen för beviljandet av statsbidrag för skötseln av trafik är att:

1)

trafiken som beviljas statsbidrag är med tanke på allmän fördel ändamålsenlig och ekonomiskt organiserad;

2)

trafikidkande företag har behörigt trafiktillstånd som förutsätts för skötseln av trafik och

3)

statsbidraget inriktas enligt trafikmässiga grunder.

Finansieringen av kommunens kollektivtrafik får inte minska i jämförelse med år 1992, ifall det inte gäller besparingar genom rationalisering av skötseln av trafik.

5 § Ansökan om statsbidrag

Kommunen tillställer sin ansökan om statsbidrag trafikministeriet före den 31 januari 1993.

Av ansökan skall framgå:

a)

sökande,

b)

det ansökta statsbidragets belopp och planerade syften för användning,

c)

andelen av kommunens finansiering i de planerade användningssyftena,

d)

kollektivtrafikens finansiering i sin helhet i kommunen år 1992 och 1993,

e)

skildring av kommunernas samarbete i kollektivtrafiken inom regionen,

f)

förslag till tidsschema för betalningen av statsbidrag och

g)

postgirokonto, till vilket statsbidraget önskas bli betalt.

6 § Beviljande av statsbidrag

Statsbidraget beviljas av trafikministeriet.

7 § Belopp av statsbidrag

Trafikministeriet fastslår rekommendationer för kvoter av statsbidrag i varje kommun.

8 § Betalning av statsbidrag

Trafikministeriet betalar statsbidraget på basis av räkning och i överensstämmelse med den tidtabell som avtalats om med kommunen.

9 § Bevakning

Trafikministeriet bevakar användningen av det beviljade statsbidraget.

Trafikministeriet skall tillställas en utredning av statsbidragets effekter.

10 § Giltighet

Detta beslut är giltigt från och med den 1 januari 1993 till den 31 december 1993. Beslutet träder i kraft under förutsättning att statens budget för år 1993 beträffande dessa punkter godkänns enligt regeringens proposition.

Helsingfors den 24 november 1992

Trafikminister Ole NorrbackAvdelningschef, regeringsråd Harri Cavén

Till början av sidan