Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

204/2013

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om de allmänna villkoren för investeringsstöd för fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut

ändras i statsrådets förordning om de allmänna villkoren för investeringsstöd för fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet ( 946/2010 ) 1 § 1 och 2 mom., 2, 3, 5 och 6 §, 7 § 1 mom., 8 och 9 §, 10 § 1 och 2 mom., 11 § 1 mom. och 13 § som följer:

1 §Syfte

I denna förordning föreskrivs om beviljande, utbetalning och användning av investeringsstöd för nya fartyg enligt statsbudgeten i syfte att förbättra miljöskyddet samt av investeringsstöd för montering som görs i efterhand på fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet.

I fråga om denna förordning, som fungerar som ett stödprogram, ska en anmälan om statligt stöd göras till Europeiska kommissionen. Ibruktagandet av stödprogrammet kräver förhandsgodkännande av kommissionen. Stöd som överstiger 7,5 miljoner euro ska anmälas särskilt till kommissionen.


2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

miljöinnovation miljöinnovationer enligt gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd (2008/C 82/01) som antagits av Europeiska kommissionen,

2)

tidig anpassning till framtida gemenskapsnormer anpassning för att uppfylla vad som föreskrivs i ny unionslagstiftning som höjer nivån på miljöskyddet och som ännu inte trätt i kraft,

3)

eftermontering montering som görs i fartyg i efterhand och som höjer nivån på miljöskyddet,

4)

små och medelstora företag företag som uppfyller villkoren för små och medelstora företag i Europeiska kommissionens gällande rekommendation om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (2003/361/EG) jämte ändringar,

5)

s tora företag andra än i 4 punkten avsedda företag,

6)

riktlinjerna för miljöstöd gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd som antagits av Europeiska kommissionen.

3 §Allmänna förutsättningar för beviljande av stöd

Stöd kan beviljas för sådana investeringar i nya fartyg och sådan eftermontering som förbättrar miljöskyddet i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.

5 §Projekt som kan stödjas

Stöd kan beviljas för projekt

1)

för vilket inget bindande avtal om att beställa ett nytt fartyg eller om eftermontering har ingåtts, och

2)

som gör det möjligt

a)

för stödmottagaren att höja nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet genom att gå längre än vad som krävs i de tillämpliga gemenskapsnormerna,

b)

för stödmottagaren att höja den nationella nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet även i avsaknad av gemenskapsnormer,

c)

för stödmottagaren att i samband med investeringar i nya fartyg höja nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet genom att uppfylla gemenskapsnormer som ännu inte trätt i kraft, om gemenskapsnormerna har antagits, förutsatt att investeringen genomförs och slutförs minst ett år innan normen träder i kraft, eller

d)

att uppgradera de befintliga transportmedlen så att de uppfyller miljönormer som ännu inte gällde när transportmedlen togs i bruk, förutsatt att investeringen genomförs och slutförs innan normen träder i kraft.

Av underpunkterna a–d i 1 mom. 2 punkten kan på ett och samma projekt tillämpas ett eller flera alternativ.

6 §Godtagbara kostnader

Till stödberättigande kostnader som förbättrar miljöskyddet hör de extra investeringskostnader som avses i riktlinjerna för miljöstöd och som

1)

är nödvändiga för att nå upp till en högre miljöskyddsnivå än vad gemenskapsnormerna kräver,

2)

i avsaknad av gemenskapsnormer är nödvändiga för att nå upp till en högre miljöskyddsnivå än vad den nationella lagstiftningen kräver,

3)

är nödvändiga för att nå upp till den miljöskyddsnivå som unionslagstiftningen kräver jämfört med den miljöskyddsnivå som krävdes innan normerna trädde i kraft,

4)

i ett eftermonteringsprojekt omfattar den utrustning som monteras samt planeringen och monteringen av utrustningen.

Vid beräkning av de stödberättigande kostnaderna för nya fartyg och eftermontering ska avkastningen och kostnaderna för den extra investeringen under de fem första åren av investeringens varaktighet beaktas i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.

7 §Särskilda förutsättningar för beviljande av stöd

Stöd kan beviljas för byggande av nya fartyg eller för eftermontering i fartyg, om

1)

fartyget

a)

avses bli registrerat i det finska fartygsregistret och infört i handelsfartygsförteckningen och kvarstår i dessa minst ett år efter det att det slutliga beslutet om stöd fattades, eller

b)

är registrerat i det finska fartygsregistret och infört i handelsfartygsförteckningen och kvarstår i dessa minst ett år efter det att det slutliga beslutet om investeringsstöd för eftermontering fattades,

2)

stödmottagaren uppskattas ha förutsättningar att bedriva fortgående lönsam verksamhet,

3)

projektet kan antas bli genomfört inom tre år från det att ansökan lämnades in, och

4)

projektet uppfyller vad som föreskrivs i 5 och 6 § och de villkor för beviljande av stöd som anges i riktlinjerna för miljöstöd.


8 §Stödets maximibelopp

Stödets maximibelopp bestäms i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.

Stöd som beviljas enligt denna förordning för annat än investeringar i tidig anpassning och investeringar i eftermontering kan för stora företag uppgå till högst 50 procent, för medelstora företag till högst 60 procent och för små företag till högst 70 procent av beloppet av fartygsprojektets stödberättigande kostnader. Maximibeloppet för stödet kan höjas om projektet uppfyller den definition på miljöinnovation som avses i 2 §.

Stöd som beviljas enligt denna förordning för investeringar i tidig anpassning kan uppgå till

1)

högst 25 procent för små företag, högst 20 procent för medelstora företag och högst 15 procent för stora företag av beloppet av projektets stödberättigade kostnader, om investeringen genomförs och slutförs tidigare än tre år före den förpliktande tidpunkten för genomförande eller dagen för ikraftträdande av normen, eller

2)

högst 20 procent för små företag, högst 15 procent för medelstora företag och högst 10 procent för stora företag, om investeringen genomförs och slutförs mellan ett och tre år före den förpliktande tidpunkten för genomförande eller dagen för ikraftträdande av normen.

Stöd som beviljas enligt denna förordning för eftermontering i miljöskyddssyfte kan uppgå till högst 50 procent av beloppet av projektets stödberättigade kostnader. Investeringen ska genomföras och slutföras innan normen träder i kraft.

Oberoende av vad som anges i 1–4 mom. kan stödet dock uppgå till högst 30 miljoner euro per fartyg.

9 §Ansökan om stöd

Stöd söks hos kommunikationsministeriet.

Ansökan ska lämnas in innan sökanden ingår ett bindande avtal om beställning av ett nytt fartyg eller om eftermontering.

10 §Utredningar som ska fogas till ansökan

Till ansökan ska fogas ett utlåtande som sökanden inhämtat av Statens tekniska forskningscentral eller något annat motsvarande opartiskt forskningsinstitut om att projektet gäller en sådan investering i ett fartyg som uppfyller villkoren för beviljande av stöd enligt 5 och 7 § och att de extra investeringskostnader som orsakas av projektet på grund av miljöskyddsaspekten överensstämmer med 6 §.

Till ansökan ska fogas sökandens egen bedömning och en opartisk sakkunnigs bedömning av avkastningen på och kostnaderna för den extra miljöinvesteringen under en period av fem år räknat från den tidpunkt då fartyget överlämnas till beställaren eller sätts i trafik eller den eftermontering av utrustning som ska göras är klar.


11 §Behandling av ansökningarna

De ansökningar som inkommit under en och samma ansökningstid behandlas och avgörs på samma gång.


13 §Utbetalning av stöd

Stödet betalas till sökanden när fartyget har överlåtits till stödmottagaren och fartyget på dennas ansökan har införts i den handelsfartygsförteckning som avses i lagen om förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (1277/2007) eller när den eftermontering av utrustning som ska göras är klar.

Stödet betalas dock först på basis av de faktiska stödberättigande kostnaderna, som ska uppges och styrkas av sökanden. Den avkastning och de kostnader som avses i 6 § 2 mom. ska beaktas sådana de är enligt den uppdaterade beräkningen när det slutliga beslutet om stöd fattas.

Stödet betalas av det anslag som reserverats för ändamålet i statsbudgeten.

Utbetalningen av stödet förutsätter att Europeiska kommissionen har godkänt stödprogrammet. När det är fråga om stöd som överstiger 7,5 miljoner euro ska också en enskild stödansökan godkännas av kommissionen innan stödet kan betalas ut.


Denna förordning träder i kraft den 1 april 2013.

  Helsingfors den 14 mars 2013

TrafikministerMerja KyllönenRegeringsrådKatja Viertävä

Till början av sidan