Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om järnvägssystemets säkerhet och driftskompatibilitet
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 219/2009 (Publicerad 31.12.2009)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från kommunikationsministeriet,
ändras i statsrådets förordning av den 31 augusti 2006 om järnvägssystemets säkerhet och driftskompatibilitet ( 750/2006 ) 2 § 12 punkten, i 8 § det inledande stycket och 1 och 2 punkten, 14 § 3 mom., i 15 § 1 mom. det inledande stycket, 17 §, 18 § 2 mom., 24 § 1 mom., 25 § och i bilaga I punkt 1 c och bilaga II punkt 5, av dem 14 § 3 mom. sådan den lyder i statsrådets förordning 454/2008, som följer:
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
innehavare av en privat spåranläggning ett bolag eller någon annan sammanslutning som förvaltar en till bannätet ansluten spåranläggning som inte är statsägd och inte förvaltas av Trafikverket.
8 §Särskilda krav i fråga om bannätet
Trafikverket och en innehavare av en privat spåranläggning skall se till att
säkerhetsrisken som orsakas av järnvägstrafiken för dem som bor eller annars befinner sig I närheten av ett järnvägsområde minskas i den mån Trafikverket och en innehavare av en privat spåranläggning rimligtvis kan påverka den,
sådana delar av bannätet som allmänheten har tillträde till utformas och byggs på ett sätt som minskar säkerhetsriskerna för människor i den mån Trafikverket och en innehavare av en privat spåranläggning rimligtvis kan påverka dem,
14 §EG-kontroll och EG-kontrollförklaring
Den upphandlande enheten eller dennes ombud ger utifrån det EG-kontrollintyg som det anmälda organet utfärdat en delsystemspecifik EG-kontrollförklaring till Trafiksäkerhetsverket, om delsystemet utifrån EG-kontrollintyget uppfyller de väsentliga kraven.
15 §Innehållet i EG-kontrollförklaringar
En EG-kontrollförklaring riktas till Trafiksäkerhetsverket och den skall innehålla följande uppgifter:
17 §Deponering
Det tekniska underlag som avses i 15 § skall deponeras hos den upphandlande enheten eller dennes ombud och utgöra stöd för det EG-kontrollintyg som utfärdas av det anmälda organ som ansvarar för kontrollen av delsystemet. Det tekniska underlaget skall bifogas den EG-kontrollförklaring som den upphandlande enheten skall överlämna till Trafiksäkerhetsverket. Underlaget skall på begäran överlämnas till myndigheterna i övriga medlemsstater i Europeiska unionen.
18 §Förfarande för bedömning av driftskompatibilitetskomponenter samt EG-försäkran om överensstämmelse och EG-försäkran om lämplighet
Utifrån ett provningsintyg av det anmälda organet kan tillverkaren eller dennes ombud utfärda en EG-försäkran om överensstämmelse eller en EG-försäkran om lämplighet för en driftskompatibilitetskomponent enligt en bestämmelse av Trafiksäkerhetsverket om driftskompatibilitetskomponenten enligt provningsintyget uppfyller de väsentliga kraven.
24 §Säkerhetsstyrningssystemet
Järnvägsföretag och Trafikverket skall utarbeta det säkerhetsstyrningssystem som avses i 30 § i järnvägslagen så att organisationens ansvarsfördelning i järnvägssäkerhetsfrågor beskrivs med tillräcklig noggrannhet. Säkerhetsstyrningssystemet skall visa hur säkerhetstillsynen ordnas på olika nivåer i organisationen, hur personalen berörs av skötandet av säkerhetsuppgifter och hur utvecklandet av säkerhetsstyrningssystemet kan tryggas.
25 §Gemensamma säkerhetsindikatorer
För uppföljning av hur järnvägssystemets säkerhetsmål nås skall Trafiksäkerhetsverket i den årsberättelse som avses i 29 § i järnvägslagen presentera de gemensamma säkerhetsindikatorer som anges i bilaga II till förordningen. Alla definitioner och beräkningsmetoder som används i årsberättelsen skall förklaras. Får verket efter offentliggörandet av årsberättelsen ny information som påverkar de gemensamma säkerhetsindikatorerna, skall verket ändra indikatorerna för ett visst år senast vid framläggandet av följande årsberättelse.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2010.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Helsingfors den 29 december 2009
Trafikminister Anu VehviläinenRegeringsråd Hannu Pennanen
BILAGA I
Säkerhetsstyrningssystemets grunder
1. Säkerhetstyrningssystemet skall ha följande som grund:
c) Förfaranden för att uppfylla befintliga, nya och ändrade tekniska och operativa normer eller andra föreskrifter som fastställts
- i de tekniska specifikationerna för driftskompatibilitet
- i Trafiksäkerhetsverkets säkerhetsföreskrifter
- i andra bestämmelser och föreskrifter eller i myndighetsbeslut
samt förfaranden för att garantera förenlighet med normerna under utrustningens och verksamhetens hela livscykel.
BILAGA II
Gemensamma säkerhetsindikatorer
5. Indikatorer som hänför sig till säkerhetsstyrning
Interna revisioner utförda av Trafikverket och järnvägsföretaget i enlighet med dokumentationen om säkerhetsstyrningssystem. Sammanlagt antal utförda revisioner och antalet uttryckt i procent av de revisioner som krävs.