Sosiaalihuollon asiakastietojen ja terveydenhuollon potilastietojen käsittelystä palveluohjauksessa
- Asiasanat
- sosiaalitoimi, potilastiedot
- Tapausvuosi
- 2013
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 1044/41/2012
- Säädösperusta
- Henkilötietolain mukainen päätös
ASIA
Tietosuojavaltuutetun saamassa tiedustelussa kerrottiin palveluohjauksesta ja siihen liittyvästä tietojen käsittelytarpeesta seuraavasti.
Palveluohjauksen tavoitteena on asiakkaan kokonaistilanteen edistäminen, joka perustuu asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaiseen arviointiin. Parhaiten tavoitteeseen päästään, kun hyödynnetään moniammatillista osaamista sekä eri alan ammattilaisten asiantuntijatietoa. Palveluohjausta tarvitaan erityisesti, kun asiakkaalla on monia yhtäaikaisia palvelutarpeita. Kaupungin palveluohjausyksikkö järjestää vanhuksille, vammaisille ja mielenterveyskuntoutujille vammaispalvelulain, erityishuoltolain, sosiaalihuoltolain, kansanterveyslain, toimeentulotukilain ja omaishoidontukilain mukaisia palveluita kuten kotipalvelua, kotisairaanhoitoa, tukipalveluita, päivätoimintaa, turvapalveluita, tehostettua palveluasumista, asumispalveluita, laitoshoitoa, toimeentulotukea ja omaishoidontukea.
Edellä mainittua tarkoitusta varten on tarkoituksena luoda sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämistä varten yksi sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisrekisteri, joka muodostuu olemassa olevista palvelurekistereistä. Palveluohjaajille annettaisiin laaja käyttöoikeus kaikkiin yhteisrekisteriin kuuluviin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurekistereihin, jotka ovat asiakkaan palvelukokonaisuuden kannalta välttämättömiä. Palvelukohtaisten rekisterimerkintöjen lisäksi palveluohjaajilla on tarve kirjata sekä sosiaali- että terveydenhuoltolain mukaista tietoa yhteen järjestelmään. Esimerkiksi yhtenäinen, kattava hoito- ja palvelusuunnitelma edellyttää, ettei suunnitelmatieto pirstaloidu eri rekistereihin. Tämä järjestelmä voisi olla joku nykyisistä palvelurekistereistä tai täysin oma rekisterinsä. Lisäksi palvelutarpeen kokonaisvaltainen arviointi edellyttää tietojen katselua eräistä muista palvelurekistereistä, kuten potilasrekisteri. Palvelunohjausyksikössä työskentelee sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Heille on delegoitu laaja-alaisesti päätösvastuuta palveluiden myöntämisestä.
Tiedustelijan mielestä nykyinen sitoutunut henkilötietojen käsittelyjärjestelmä ei tällaista palvelua tue. On vaikea hahmottaa, miten rekistereiden pito saadaan tukemaan muuttuneita vaatimuksia ja noudattamaan lakia. Tietosuojavaltuutetun ohjeistuksen mukaan rekisterit on laadittava palvelukohtaisesti. Tällä hetkellä jokaiselle käyttötarkoitukselle on omat rekisterinsä, joita on parikymmentä. Nykyinen laki ei salli teknistä katseluyhteyttä ristiin rastiin sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien kesken ja myös tietojen luovutukseen pitäisi pyytää jokaiselta erikseen suostumus. Suostumuksen pyytäminen on ongelma henkilöiltä, jotka eivät itse kykene arvioimaan suostumuksen merkitystä, eikä heillä ole laillista edustajaa.
Paras tapa ratkaista kokonaisvaltainen palveluohjaus olisi tiedustelijan mielestä palveluohjauksen yhteisrekisteri, jonka tietoja saisi käyttää suoraan teknisen katseluyhteyden avulla ja jopa ilman asiakkaan erillistä suostumusta. Sairaanhoitopiirin yhteisrekisterin toimintamalli sopisi tiedustelijan mielestänne myös tähän käytäntöön eli asiakasta informoitaisiin, mitä rekistereitä tullaan käyttämään ja tämän informaation antaminen tai mahdollinen kielto kirjattaisiin palveluohjausyksikön omaan palvelurekisteriin. Tietosuojavaltuutetulta pyydettiin ohjausta rekisteritietojen käsittelyyn edellä kuvatussa toimintaympäristössä.
TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Tietosuojavaltuutetun antama ohjaus on perustunut ja perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön. Tietosuojavaltuutettu yhtyy tiedustelijan näkemykseen siitä, että voimassa olevat sosiaalihuollon asiakastietojen ja terveydenhuollon potilastietojen käsittelyä koskevat säännökset sopivat huonosti erilaisiin uusiin palvelujen järjestämis- ja toteuttamistapoihin ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteispalveluihin. Asia on tullut useaan otteeseen esiin toimistossamme ja tietosuojavaltuutetun toimiston edustajat ovat tuoneet esiin lainsäädännön selkeyttämistarpeen keskustellessaan sosiaali- ja terveysministeriön edustajien kanssa. Tietosuojavaltuutettu on myös tehnyt lainsäädännön selkeyttämistä koskevan aloitteen sosiaali- ja terveysministeriölle (1777/02/09). Aloitteen liitteistä ensimmäinen http://www.tietosuoja.fi/48607.htm ja viimeinen http://www.tietosuoja.fi/46272.htm löytyvät tietosuojavaltuutetun kotisivuilta kohdasta ratkaisut, sosiaalihuolto.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että esitetty kysymys on periaatteellinen ja liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisiin organisaatiotapoihin. Sen vuoksi on tärkeää, että tiedustelija on pyytänyt asiasta myös ministeriön ohjausta. Ministeriössä valmistellaan parhaillaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevia säännöksiä ja ilmeisesti myös siihen liittyen asiakas- ja potilastietojen käsittelyä koskevia säännöksiä. Tämänkin vuoksi on tärkeää, että sen tietoon saatetaan lainsäädännön muutostarpeet. Tilanteet, joissa toiminnan kannalta perusteltu henkilötietojen käsittely ei ole mahdollista, tulisi tietosuojavaltuutetun näkemyksen mukaan ratkaista lainsäädännöllä esim. säädettäessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä tai jossain muussa sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevassa laissa. Asiasta säätämiseen vaikuttaa myös se, että tulevaisuudessa terveydenhuollon tiedot on tarkoitus viedä valtakunnalliseen Kanta-arkistoon ja sosiaalihuollon tiedot mahdollisesti valtakunnalliseen Kansa-arkistoon. Tietosuojavaltuutettu arvioi seuraavassa tiedusteltua asiaa nykylainsäädännön valossa.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että sosiaali- ja terveydenhuollon rekistereitä ei ole mahdollista yhdistää yhdeksi yhteisrekisteriksi. Tämä johtuu siitä, että eri rekistereihin talletetuilla tiedoilla on erilaiset käyttötarkoitukset, jonka vuoksi ne muodostavat henkilötietolain 3 §:n mukaisesti kukin erilliset rekisterit. Lisäksi sosiaalihuollon asiakastietoja ja terveydenhuollon potilastietoja koskee mm. erilaiset tietojen säilyttämistä, salassapitoa ja luovuttamista koskevat sännökset. Tämän vuoksi sosiaali- ja terveydenhuollon rekisterien tulee olla erillisiä, jotta kyseisiä säännöksiä pystytään noudattamaan. Tulee tietää, mitkä tiedot ovat sosiaalihuollon asiakastietoja ja mitkä potilastietoja sekä mihin rekisteriin mitkäkin tiedot kuuluvat. Asiasta kerrotaan tarkemmin tietosuojavaltuutetun kotisivuilla olevassa kannanotossa (1773/49/09) "Sosiaalihuollon asiakastietojen ja potilastietojen käsittelystä sosiaalihuollossa" http://www.tietosuoja.fi/48607.htm. Sosiaalihuollon rekistereistä kerrotaan tarkemmin kohdassa oppaat "Henkilötietolaki ja asiakastietojen käsittely kunnallisessa sosiaalihuollossa" http://www.tietosuoja.fi/27212.htm.
Kullakin työntekijällä voi olla pääsy vain sellaisiin rekistereihin ja tietoihin, joihin liittyviä työtehtäviä hänellä on. Tiedustelun mukaan palvelunohjaajan päätösvalta koskee sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluita. Palveluohjaajalla voi siten olla käyttöoikeudet sellaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon rekistereihin ja tietoihin, joita koskevia työtehtäviä hänellä on. Hän saa kuitenkin katsoa, tallettaa ja käyttää tietoja vain kulloinkin kyseessä olevan rekisterin lainmukaiseen käyttötarkoitukseen. Jos palvelunohjaaja esimerkiksi myöntää toimeentulotukea, hänellä saa olla pääsy toimeentulotuen asiakasrekisteriin. Hän voi tarkistaa sieltä toimeentulotuen myöntämiseen tarvitsemansa tiedot ja myös tallettaa sinne toimeentulotuen hakemiseen ja myöntämiseen liittyvät tiedot. Vastaavasti jos hän myös päättää kotisairaanhoidon antamisesta, hän voi tarkistaa tietoja ja tehdä merkintöjä terveyskeskuksen potilasrekisteriin, jos on kyse terveyskeskustoimintaan kuuluvasta kotisairaanhoidosta. Tällöin näiden rekisterien tietoja käytetään rekisterinpitäjän omassa toiminnassa siihen tarkoitukseen, johon niissä olevat tiedot on kerättykin ja niitä käyttää palveluohjaaja työtehtävissään.
Jos palvelunohjaaja järjestää asiakkaalle esim. kotisairaanhoitoa, hänellä on oikeus päästä terveyskeskuksen kyseisessä tehtävässä tarpeellisiin potilastietoihin. Sen sijaan hän ei kotisairaanhoidon myöntämistarkoituksessa voi mennä katsomaan esimerkiksi jonkin sosiaalihuollon rekisterin tietoja tarkistaakseen siellä mahdollisesti olevia, asiaan vaikuttavia tietoa. Tämä ei ole mahdollista, koska tällöin kyse olisi tietojen luovuttamisesta eikä niiden käytöstä kerättyyn tarkoitukseen ja siten myös tietojen käyttötarkoitus olisi eri. Tällöin olisi kyse tietojen luovuttamisesta, johon tarvittaisiin asiakkaan/ potilaan suostumus tai siihen oikeuttava lainsäännös. Lisäksi tietojen luovuttaminen teknisen käyttöyhteyden avulla edellyttää vielä erikseen suostumusta tai siihen oikeuttavaa lainsäännöstä. Asiaa on käsitelty tarkemmin tietosuojavaltuutetun kannanotossa tietojen saamisesta teknisen käyttöyhteyden avulla (2044/41/09).
Tiedustelija kertoi myös mahdollisesta palvelunohjauksen asiakasrekisteristä, johon talletettaisiin kokonaisvaltainen hoito- ja palvelusuunnitelma. Tietosuojavaltuutettu on katsonut yhdistetyn kotihoidon ja kotisairaanhoidon osalta, että tuossa tilanteessa asiakkaan suostumuksella voidaan muodostaa yhteinen rekisteriosio. Vastaavasti palvelunohjauksen asiakasrekisteri, joka sisältäisi kokonaisvaltaisen hoito- ja palvelusuunnitelman, voisi olla mahdollista asiakkaan/potilaan suostumuksella.
SOVELLETTAVAT SÄÄNNÖKSET
Henkilötietolaki (523/1999) 3 § 3 k ja 4 k ja 6-7 §
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 14 ja 16 §
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) 13 §