Poliittisen vaalimainonnan lähettäminen kanta-asiakkaille sähköpostitse
- Asiasanat
- suoramarkkinointi, sähköposti, yritystoiminta
- Tapausvuosi
- 2006
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 187/451/06
- Säädösperusta
- Henkilötietolain mukainen päätös
Tietosuojavaltuutetun kannanotto 15.11.2006
ASIA
Saako yrityksen kanta-asiakasrekisterin tietoja käsitellä poliittisen vaalimainonnan lähettämisen tarkoituksessa? Yrityksellä on kanta-asiakasrekisteri, jonka tietojen käsittelyn tarkoituksiksi se ilmoittaa mm. yrityksen oman ja yhteistyökumppaneiden mainonnan kohdistamisen asiakkaille. Nämä henkilötietojen käyttötarkoitukset esitetään henkilölle hänen rekisteröityessä suostumuksellaan kanta-asiakasrekisteriin.
TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Yritysten asiakas- ja kanta-asiakasrekisterit liittyvät tyypillisimmin kaupallisen toiminnan harjoittamiseen. Jos asiakas- tai kanta-asiakasrekistereiden tietoja ilmoitetaan käsiteltävän suoramarkkinoinnin harjoittamisen tarkoituksissa, suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan näissä yhteyksissä lähtökohtaisesti kaupallista eli hyödykkeen myynnin edistämiseen tähtäävää markkinointia, ei poliittista vaalimainontaa.
Jos yrityksen kanta-asiakkaiksi rekisteröityneille henkilöille on liittymisen yhteydessä ilmoitettu, että heidän henkilötietojaan voidaan käyttää yrityksen ja sen yhteistyökumppaneiden mainonnan kohdistamiseen, poliittisen vaalimainonnan kohdistamiseen kanta-asiakkaille ei ole mahdollista. Tässä tilanteessa poliittisen vaalimainonnan harjoittamiseen ei ole saatu suostumusta, vaan ainoastaan kaupallisen markkinoinnin harjoittamiseen.
Poliittisen vaalimainonnan harjoittaminen ei ole henkilötietolain 6 §:n ja 7 §:n kannalta arvioituna asiallisesti perustultua ja yhteensopivaa henkilötietojen käsittelyä suhteessa ilmoitettuihin kanta-asiakasrekisterin käyttötarkoituksiin.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Henkilötietolaki: 3 §, 6 §, 7 §, 24 §
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki: 26 §