31.10.2023

Hyvä hallinto - Kuluttajansuoja - Käsittelyaika - Viipyminen

Ratkaisupyynnön käsittelyn viipyminen kuluttajariitalautakunnassa

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kuluttajariitalautakunnan huomiota ratkaisupyyntöjen käsittelyn viivytyksettömyyteen.

Ratkaisupyynnön kokonaiskäsittelyn kesto oli ollut 16 kuukautta. Kuluttajariitalautakunnan selvityksen mukaan ratkaisun viipyminen oli johtunut ruuhkautuneesta työtilanteesta. Apulaisoikeuskansleri katsoi kantelijan asian käsittelyajan olleen pitkä ja että asian käsittelyä saattoi pitää viivästyneenä.

Kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat olivat ratkaisussa selostetuin tavoin myös oikeusministeriön seurannassa ja se oli ilmoittanut toimenpiteistään niiden lyhentämiseksi.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.