Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

13.3.2018

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

TE-toimistojen verkkopalvelun käytettävyys

Asiasanat
Hyvä hallinto, Hyvä kielenkäyttö, Neuvonta
Tapausvuosi
2018
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/2042/1/2017
Ratkaisija
Apulaisoikeuskanslerin sijainen

Oikeuskanslerille tulleessa kolmessa eri kantelussa katsottiin, että TE-toimistojen verkkosivut työttömäksi ilmoittauduttaessa olivat niiden vuoden 2017 heinäkuussa tapahtuneen uudistamisen jälkeen sekavat ja vaikeat käyttää. Ohjelman puutteellisen ohjauksen vuoksi työttömäksi ilmoittautuminen keskeytyi palvelun käyttäjän tietämättä, mikä johti työttömyyskorvauksen maksamisen katkeamiseen.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että verkkopalvelun käyttäjien valmiudet palvelun käyttämiseen saattoivat vaihdella suurestikin. Käytön epäonnistumisesta aiheutui raskas seuraamus eli työttömyyskorvauksen saamatta jääminen. Nämä seikat korostivat työ- ja elinkeinoministeriön ja sen alaisten viranomaisten  vastuuta muodostaa palvelusta johdonmukainen ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus.

Selvityksen mukaan palveluun oli sittemmin tehty useita muutoksia käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan näissä oloissa ei ollut aihetta muuhun kuin että ministeriön ja sen hallinnonalan huomiota kiinnitettiin velvollisuuteen järjestää toimialaansa kuuluvat palvelut siten, että hallinnossa asioiva voi helposti muodostaa kokonaiskäsityksen asiansa hoitamiseen liittyvistä toimista.  

Sivun alkuun