Viranomaisen vastuu neuvonnasta ja asiakirjan siirrosta
- Asiasanat
- Hyvä hallinto, neuvonta
- Tapausvuosi
- 2018
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/2011/1/2017
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Yhtiö toimitti erehdyksessä palkkatuen maksatushakemuksen TE-toimistoon KEHA-keskuksen asemesta. TE-toimistossa ostopalveluhenkilöstöön kuulunut henkilö otti hakemuksesta kopion ja kertoi TE-toimiston virkailijan palaavan asiaan. Asiaan ei palattu ja sittemmin oikeaan paikkaan jätetyt hakemukset hylättiin myöhästyneinä.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että hallintolain velvoitteet hyvästä hallinnosta voivat käytännössä toteutua vain, mikäli viranomaisen palveluksessa olevalla henkilökunnalla on niistä sekä viranomaisen toiminnasta riittävät tiedot. Viranomainen vastaa siitä, että myös ostopalvelun kautta tulleella henkilöstöllä on nämä tiedot ja he saavat tehtäviensä hallintolain mukaiseen suorittamiseen riittävää perehdytystä ja tukea.
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota hallintolain neuvontaa ja asiakirjan siirtämistä toimivaltaiselle viranomaiselle koskevien säännösten noudattamiseen.