Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

30.11.2017

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Yhteydenottopyyntöön vastaaminen viivästyi

Asiasanat
Hallintokantelu, Hallintolaki, Hallintomenettely, Hyvä hallinto, Palveluperiaate, Viipyminen
Tapausvuosi
2017
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/1853/1/2017
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Kantelija oli yrittänyt tavoittaa kanteluasiansa käsittelijää aluehallintovirastossa ja jättänyt tälle yhteydenottopyyntöjä. Viive yhteydenottoihin vastaamisessa oli pisimmillään ollut useita kuukausia. Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaisella on velvollisuus antaa hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa ja vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja että tämän tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa silloinkin, kun neuvontaa ei voida antaa välittömästi yhteydenoton yhteydessä. Kantelijan yhteydenottopyyntöihin vastaaminen ei ollut tapahtunut hyvän hallinnon edellyttämällä tavalla kohtuullisessa ajassa. Menettely ei apulaisoikeuskanslerin mukaan ollut ollut hallintolaissa säädetyn palveluperiaatteen mukaista eikä se täyttänyt hallintolaissa säädetyn neuvonta- ja vastaamisvelvoitteen käytännön toteuttamiselle asetettuja ajallisia vaatimuksia. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti aluehallintoviraston huomiota kyseisiin velvoitteisiin.

Sivun alkuun