27.08.2009

Kirje - Neuvonta - Hyvä hallinto

Viranomaisen vastausvelvollisuus

Kantelijan asiamiehen kirjeellä Merenkulkulaitos sai tietoonsa 1) kantelijan Valtion teknilliselle tutkimuskeskukselle lähettämän veneen tyyppikatsastussertifikaattia koskevan reklamoinnin, 2) tutkimuskeskuksen vastauksen, jossa kieltäydyttiin toimenpiteistä ja ilmoitettiin, että kaikki kyseistä tapausta käsittelevät toimenpiteet ja selvitykset tuli suorittaa Merenkulkulaitoksen kautta, ja 3) pyynnön Merenkulkulaitoksen toimenpiteistä. Merenkulkulaitos ei vastannut kirjeeseen.

Oikeuskansleri totesi, että kysymyksessä olevassa kirjeessä esitettyihin asioihin ei ollut aiemmin vastattu. Merenkulkulaitoksen velvollisuutta vastaamisen korosti kirjeestä ilmenevä tutkimuskeskuksen viittaus Merenkulkulaitokseen. Jättäessään vastaamatta kirjeeseen Merenkulkulaitos menetteli paitsi perustuslain 21 §:n edellyttämään hyvään hallintoon sisältyvän periaatteen vastaisesti myös hallintolain 8 §:n vastaisesti. Kirjoittaja jäi tietämättömäksi tutkimuskeskuksen valvontaa koskevista keskeisistä seikoista, jotka Merenkulkulaitos sittemmin esitti kantelun johdosta antamassaan selvityksessä.

Oikeuskansleri kiinnitti vastaisen varalle Merenkulkulaitoksen huomiota perustuslain 21 §:n mukaiseen velvollisuuteen vastata asialliseen kirjeeseen ja hallintolain 8 §:n mukaiseen velvollisuuteen tällöin neuvoa asiakastaan.

Suomen perustusL 21 §
HallintoL 8 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.