Asiakkaan osoitetietojen merkitseminen, kirjeeseen vastaaminen ja neuvonta
- Asiasanat
- Hyvä hallinto, Neuvonta, Vastaus
- Tapausvuosi
- 2009
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/38/1/2008
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Asiakkaan osoitetietoa ja asianhoitajan osoitetietoa ei päivitetty Verohallinnon asiakastietokantaan hänen tarkoittamallaan tavalla. Verovirasto ei myöskään vastannut verotoimiston sille siirtämään asiakkaan tiedusteluun. Asiakkaalle annettiin myös osittain virheellistä neuvontaa. Apulaisoikeuskansleri katsoi, etteivät hyvän hallinnon vaatimukset toteutuneet, koska asiakas ei virheellisen menettelyn vuoksi saanut hallinnon palveluita asianmukaisesti. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti veroviraston ja verotoimiston huomiota osoitetietojen huolelliseen merkitsemiseen ja asiakirjojen postitukseen oikeaan osoitteeseen. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti lisäksi veroviraston huomiota hyvän hallinnon ja hallintolain vaatimuksiin asiakkaan neuvonnassa ja tiedusteluun vastaamisessa.
Perustuslaki 21 §
Hallintolaki 8 §