Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

3.6.2009

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Asiakkaan osoitetietojen merkitseminen, kirjeeseen vastaaminen ja neuvonta

Asiasanat
Hyvä hallinto, Neuvonta, Vastaus
Tapausvuosi
2009
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/38/1/2008
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Asiakkaan osoitetietoa ja asianhoitajan osoitetietoa ei päivitetty Verohallinnon asiakastietokantaan hänen tarkoittamallaan tavalla. Verovirasto ei myöskään vastannut verotoimiston sille siirtämään asiakkaan tiedusteluun. Asiakkaalle annettiin myös osittain virheellistä neuvontaa. Apulaisoikeuskansleri katsoi, etteivät hyvän hallinnon vaatimukset toteutuneet, koska asiakas ei virheellisen menettelyn vuoksi saanut hallinnon palveluita asianmukaisesti. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti veroviraston ja verotoimiston huomiota osoitetietojen huolelliseen merkitsemiseen ja asiakirjojen postitukseen oikeaan osoitteeseen. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti lisäksi veroviraston huomiota hyvän hallinnon ja hallintolain vaatimuksiin asiakkaan neuvonnassa ja tiedusteluun vastaamisessa.

Perustuslaki 21 §
Hallintolaki 8 §

Sivun alkuun