Kirjeeseen vastaaminen
- Asiasanat
- Kirjeeseen vastaaminen, Hyvä hallinto, Palveluperiaate
- Tapausvuosi
- 2009
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/167/1/2007
- Ratkaisija
- Oikeuskansleri
Kirjoituksessa oli kanneltu siitä, ettei kantelija ollut saanut vastausta opetusministerille lähettämiinsä kirjeisiin valtionavustuksen maksamista koskevassa asiassa.
Hankitun selvityksen mukaan valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämään, kantelijan pääministerille osoittamaan kirjeeseen vastaaminen oli opetusministeriössä kestänyt noin kolme vuotta ja kolme kuukautta. Kahteen kantelijan sittemmin opetusministeriöön saapuneeseen kirjeeseen oli vastattu kumpaankin noin kuukauden kuluessa niiden saapumisesta.
Valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämän kirjeen osalta oikeuskansleri on kiinnittänyt opetusministeriön huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin kirjeisiin vastaamisessa.
Kansalaiskirjeiden osalta on pyrittävä selvittämään niiden luonne ja tarkoitus. Silloin kun kysymyksessä on selvästi valtioneuvostolle, ministeriölle tai muulle viranomaiselle kuuluva virka-asia, se tulee siirtää käsiteltäväksi toimivaltaiselle ministeriölle tai muulle hallintoviranomaiselle. Hyvään hallintotapaan kuuluva palveluperiaate edellyttää, että viranomaisen toimialaan ja tehtäviin liittyviin asiallisiin kirjeisiin ja tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa.
PeL 21 §
HallintoL 7 §