18.05.2009

Kirjeeseen vastaaminen - Hyvä hallinto - Palveluperiaate

Kirjeeseen vastaaminen

Kirjoituksessa oli kanneltu siitä, ettei kantelija ollut saanut vastausta opetusministerille lähettämiinsä kirjeisiin valtionavustuksen maksamista koskevassa asiassa.

Hankitun selvityksen mukaan valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämään, kantelijan pääministerille osoittamaan kirjeeseen vastaaminen oli opetusministeriössä kestänyt noin kolme vuotta ja kolme kuukautta. Kahteen kantelijan sittemmin opetusministeriöön saapuneeseen kirjeeseen oli vastattu kumpaankin noin kuukauden kuluessa niiden saapumisesta.

Valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämän kirjeen osalta oikeuskansleri on kiinnittänyt opetusministeriön huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin kirjeisiin vastaamisessa.

Kansalaiskirjeiden osalta on pyrittävä selvittämään niiden luonne ja tarkoitus. Silloin kun kysymyksessä on selvästi valtioneuvostolle, ministeriölle tai muulle viranomaiselle kuuluva virka-asia, se tulee siirtää käsiteltäväksi toimivaltaiselle ministeriölle tai muulle hallintoviranomaiselle. Hyvään hallintotapaan kuuluva palveluperiaate edellyttää, että viranomaisen toimialaan ja tehtäviin liittyviin asiallisiin kirjeisiin ja tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa.

PeL 21 §
HallintoL 7 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.