Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

8.7.2008

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Tiedusteluun vastaaminen

Asiasanat
Vastaus, Neuvonta, Hyvä hallinto
Tapausvuosi
2008
Antopäivä
Diaarinumero
695/1/07
Ratkaisija
Apulaisoikeuskanslerin sijainen

Eläinlääkärin menettelyä koskevan hallintokantelun lääninhallitukselle tehnyt asiakas oli tiedustellut asiansa käsittelyn etenemistä sähköpostitse läänineläinlääkäriltä noin viisi kuukautta kantelun jättämisen jälkeen. Hän ei ollut saanut tiedusteluunsa minkäänlaista vastausta, eikä kantelua myöskään ollut ratkaistu vielä silloin, kun asiakas kanteli lääninhallituksen menettelystä oikeuskanslerille.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että viranomaiselle on hallintolain 23 §:n 2 momentissa säädetty velvollisuus arvioida asianosaisen pyynnöstä tämän vireille paneman hallintoasian käsittelyaika. Arvion paikkansapitävyydeltä ei lain esitöiden mukaan voida vaatia ehdotonta luotettavuutta, mutta asian etenemistä koskevaan tiedusteluun on viranomaisen kuitenkin aina vastattava. Asiassa ilmeni myös, ettei asiakkaan ennen hallintokantelun vireillepanoa lääninhallitukselle sähköpostitse lähettämään kantelun tekemistä koskevaan tiedusteluun ollut vastattu mitään. Hän oli saanut ohjeita kantelun tekemiseksi vasta, kun hän oli puhelimitse yhteydessä läänineläinlääkäriin.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti lääninhallituksen ja läänineläinlääkärin huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuutta ja sähköistä asioimista viranomaistoiminnassa koskeviin säännöksiin.

Hallintolaki 8 § ja 23 §
Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 12 §

Sivun alkuun