3.1.2007

Autoverotus - Tulli - Kielellinen palvelu

Tullin kielellisestä palvelusta

Kantelija, jonka kotikieli oli ruotsi, muutti toukokuussa 2004 Ruotsista Suomeen ja toi tällöin omistamansa henkilöauton mukanaan. Autoverotusta koskevassa asiassa hän asioi tullin kanssa muun ohella puhelimitse ennen muuttoa ja sen jälkeen. Kantelun mukaan hän ei tällöin saanut asianmukaista ruotsinkielistä palvelua.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että hän käytettävissään olevan aineiston valossa piti hyvin todennäköisenä, että kantelija ei keväällä 2004 saanut säännösten edellyttämää ruotsinkielistä palvelua tullin neuvontapuhelimista ja että hän elo-syyskuussa 2004 ei saanut ainakaan kaikissa tapauksissa sanotunlaista palvelua soittaessaan Tullihallituksen virkamiehille. Aineiston perusteella apulaisoikeuskanslerin sijainen ei katsonut kuitenkaan tapahtumien tulleen siinä määrin selvitetyiksi, että hänellä olisi perusteita moittia yksittäisiä virkamiehiä.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen muistutti vastaisen varalle Tullihallitusta kanteluratkaisussa esitettyjen tullia ruotsinkielisten asiakkaiden palvelussa velvoittavien säännösten noudattamisen tärkeydestä.

Suomen perustusL 17 §
Suomen perustusL 6 §
KieliL 2 § 2 mom
KieliL 10 § 1 mom
KieliL 12 1 mom
KieliL 19 § 1 mom
KieliL 23 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.