30.12.2005

Kuluttajavalituslautakunta - Kirjeiden lähettäminen

Huolellisuus kirjeen lähettämisessä

Kuluttajavalituslautakunta oli lähettänyt kantelijan osoitteeseen eräälle toiselle henkilölle osoitetun ja 20.12.2002 päivätyn tavallisen kirjeen, jossa oli kantelijan kertoman mukaan ollut OP-jäsendebentuurilainan 1986 alkuperäisiä sopimuspapereita.

Kuluttajavalituslautakunta oli antamassaan selvityksessä todennut, että kysymyksessä oli ollut inhimillinen erehdys. Posti ei ollut havainnut virhettä, vaan oli kantanut kirjeen siihen merkittyyn osoitteeseen. Yleensä posti lautakunnan käsityksen mukaan palauttaa lähetykset, joissa saajan osoite on virheellinen. Lautakunta oli lisäksi todennut, että lautakunnan kirjeet lähetetään normaalisti tavallisena 2-luokan postina. Saantitodistusta käytetään yleensä silloin, jos joudutaan muistuttamaan esimerkiksi vastauspyynnöstä (vastausta ei ole tullut) tai lisäselvityspyynnöstä.

Oikeuskansleri katsoi tuolloin voimassa olleiden tiedoksiannosta hallintoasioissa annetun lain 4 ja 8 §:n perusteella, että kuluttajavalituslautakunnan ei voitu katsoa menetelleen lainvastaisesti tai muutoin virheellisesti, kun se oli toimittanut kysymyksessä olevan kirjeen tavallisena kirjelähetyksenä.

Vaikka väärän osoitteen kirjoittaminen kirjekuoreen onkin johtunut kuluttajavalituslautakunnan selvityksen mukaan inhimillisestä virheestä, oikeuskansleri totesi, että kirjeiden lähetyksessä on noudatettava erityistä huolellisuutta silloin, kun kysymys on valittajille palautettavista asiakirjoista.Tällaiset palautettavat asiakirjat saattavat sisältää asiakirjoja ja tietoja, jotka eivät saa tulla ulkopuolisten tietoon. Oikeuskansleri kiinnitti kuluttajavalituslautakunnan huomiota huolellisuuteen kirjeitä lähetettäessä.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.