09.08.2005

Kirjeeseen vastaaminen - Hyvä hallinto - Palveluperiaate

Kirjeeseen vastaaminen

Kirjoituksessa oli kanneltu siitä, että työministeri ei ollut vastannut kantelijan kirjeeseen asiasta, joka kuului ministerin työnkuvaan. Kantelija ei ollut saanut vastausta myöskään ministerille lähettämäänsä samaa asiaa koskevaan toiseen kirjeeseen.

Oikeuskansleri on kiinnittänyt työministeriön huomiota hyvän hallinnon vaatimuksista kirjeisiin vastaamisesta.

Hyvään hallintoon kuuluva palveluperiaate edellyttää, että viranomaiselle lähetettyihin asiallisiin kirjeisiin ja tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa. Vastauksen laajuuteen ja seikkaperäisyyteen vaikuttaa asian laatu. Jos kyseessä on ministerin virkatehtäviin liittymätön kirje, vastaaminen siihen on - vaikka vastaaminen kaikkiin selkeän pyynnön sisältäviin kirjeisiin sinänsä onkin asianmukaista - ministerin harkinnassa.

Kansalaiskirjeiden osalta on pyrittävä selvittämään niiden luonne ja tarkoitus. Kun kysymys on valtioneuvostolle, ministeriölle tai muulle viranomaiselle kuuluvasta virka-asiasta, se tulee siirtää käsiteltäväksi toimivaltaiselle ministeriölle tai hallintoviranomaiselle.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.