11.08.2005

Oikaisuvaatimus - Peruuttaminen

Oikaisuvaatimuksen peruuttamisen muodosta ja merkityksestä

Kaupungin oppilaitoksen rehtorin päätöksestä oikaisuvaatimuksen tehnyt oli kahden vuoden kuluttua muistuttanut opetuslautakuntaa asiasta ja ilmoittanut haluavansa vastauksen. Opetuslautakunta totesi oikaisuvaatimuksen tekijän peruuttaneen vaatimuksensa suullisesti aikanaan pidetyssä neuvottelutilaisuudessa. Opetuslautakunta kuitenkin tutki oikaisuvaatimuksen ja hylkäsi sen.

Oikeuskansleri on todennut, että oikaisuvaatimuksen peruuttamista koskevan sekä yleisen että erityisen säännöksen puuttumisesta huolimatta oli selvää, että kuntalain 89 §:ssä tarkoitetun oikaisuvaatimuksen tekijä oli ollut oikeutettu peruuttamaan vaatimuksensa ennen viranomaisen päätöksentekoa. Tämä oli aina mahdollista kirjallisesti. Yleinen tai yksityinen etu ei vaatinut, että peruuttamista ei saisi tehdä suullisestikin. Hallintomenettelylain 20 §:stä ilmenevän oikeusperiaatteen mukaisesti viranomaisen tuli merkitä oikaisuvaatimuksen suullinen peruuttaminen kirjaan. Käytännössä tämä tarkoitti merkintää diaariin tai muuta vastaavaa merkintää.

Opetuslautakunta menetteli hyvään hallintoon kuuluvan asianmukaisen käsittelyn vaatimuksen vastaisesti, kun lautakunnan tapahtuneeksi toteamasta oikaisuvaatimuksen suullisesta peruuttamisesta ei tehty merkintää diaariin tai muuallekaan. Opetuslautakunnan menettelyä arvosteltu myös siitä, että se tapahtuneeksi toteamastaan peruutuksesta huolimatta tutki sanotun oikaisuvaatimuksen.

KuntaL 89 §
HallintomenettelyL 7 §
HallintomenettelyL 20 §
Suomen perustusL 21 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.