27.09.2001

Asiakaspalvelu - Kansaneläkelaitos

Kansaneläkelaitoksen asiakaspalvelusta

Kantelussa oli kysymys siitä, ettei asiakas ollut saanut pyytämäänsä Kansaneläkelaitoksen paikallistoimiston vastaanottokuittausta jättämiensä valitusasiakirjojen jäljennöksiin. Apulaisoikeuskanslerin kanteluun antaman ratkaisun mukaan valitusasiakirjoja vastaanottaneen toimihenkilön olisi tullut kuittauspyynnön johdosta selvittää asiakkaalle Kansaneläkelaitoksen ohjeistuksen mukaista käytäntöä ja antaa vastaanottamistaan asiakirjoista kuitti. Pelkkä päivämääräleima yhteen asiakirjajäljennökseen ei ole riittävä valituksen vastaanottokuittaus.

Paikallistoimiston huomiota on kiinnitetty edellä mainittuihin hyvän asiakaspalvelun asettamiin vaatimuksiin. Ratkaisussa on myös katsottu, että Kansaneläkelaitoksen ohjeistuksessa olisi aiheellista ottaa huomioon myös kantelussa käsitellyn kaltaiset tilanteet asiakaspalvelussa, mikä käsitys on saatettu Kansaneläkelaitoksen tietoon.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.