Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

17.11.2000

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Viranomaiselle lähetettyyn kirjeeseen vastaaminen

Asiasanat
Kirjeeseen vastaaminen, Hyvä hallintotapa
Tapausvuosi
2000
Antopäivä
Diaarinumero
476/1/99
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Henkilön piiritullikamariin toimittaman hakemusasiakirjan käsittely oli siirretty paikalliselle tullikamarille. Siellä henkilölle oli annettu asiaa koskevaa neuvontaa. Hakemuksen johdosta ei ollut tehty verotuspäätöstä eikä henkilölle muutoinkaan ollut vastattu kirjallisesti.

Asian siirto oli ollut perusteltua huomioon ottaen henkilön silloinen asuinpaikka. Samoin henkilölle selvitysten mukaan annettu neuvonta oli ollut asiallista.

Hyvä hallintotapa edellyttää, että viranomaiselle tulleeseen asialliseen kirjeeseen vastataan. Pääsääntöisesti vastauksenkin tulee olla kirjallinen. Yksinkertaisimpiin tiedusteluihin vastaus voidaan antaa muussakin muodossa, esimerkiksi puhelimitse tai henkilökohtaisessa keskustelussa. Nyt kysymyksessä oleva hakemus oli ollut jossakin määrin epäselvä, mutta apulaisoikeuskansleri on katsonut, että tullikamarin olisi tullut antaa siihen kirjallinen vastaus.

Sivun alkuun