Viranomaiselle lähetettyyn kirjeeseen vastaaminen
- Asiasanat
- Kirjeeseen vastaaminen, Hyvä hallintotapa
- Tapausvuosi
- 2000
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 476/1/99
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Henkilön piiritullikamariin toimittaman hakemusasiakirjan käsittely oli siirretty paikalliselle tullikamarille. Siellä henkilölle oli annettu asiaa koskevaa neuvontaa. Hakemuksen johdosta ei ollut tehty verotuspäätöstä eikä henkilölle muutoinkaan ollut vastattu kirjallisesti.
Asian siirto oli ollut perusteltua huomioon ottaen henkilön silloinen asuinpaikka. Samoin henkilölle selvitysten mukaan annettu neuvonta oli ollut asiallista.
Hyvä hallintotapa edellyttää, että viranomaiselle tulleeseen asialliseen kirjeeseen vastataan. Pääsääntöisesti vastauksenkin tulee olla kirjallinen. Yksinkertaisimpiin tiedusteluihin vastaus voidaan antaa muussakin muodossa, esimerkiksi puhelimitse tai henkilökohtaisessa keskustelussa. Nyt kysymyksessä oleva hakemus oli ollut jossakin määrin epäselvä, mutta apulaisoikeuskansleri on katsonut, että tullikamarin olisi tullut antaa siihen kirjallinen vastaus.