Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

24.8.1998

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Kuluttaja-asiamiehelle tehdyn ilmoituksen käsittely

Asiasanat
Viivästyminen asian käsittelyssä, Hyvä hallintotapa, Huolellisuusvelvollisuus
Tapausvuosi
1998
Antopäivä
Diaarinumero
188/1/98
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Kuluttaja-asiamiehen huomiota on kiinnitetty sähköliittymän hinnoittelun oikeellisuutta koskevan ilmoitusasian käsittelyn viivästymiseen. Kannanoton saaminen kuluttaja-asiamiehelle tehtyyn selvityspyyntöön oli kestänyt yli kaksi vuotta kolme kuukautta. Tämän jälkeen asia oli päätetty. Sen tultua uudelleen vireille jatkokäsittely uudella diarionumerolla oli kestänyt yli vuoden kuusi kuukautta. Ongelma, jota tiedustelu koski, oli laaja, monitahoinen ja vaikeasti selvitettävä. Asiaa oli hoidettu hyväksyttävien käsittelyperiaatteiden mukaan.

Kuluttaja-asiamiehen huomiota on kiinnitetty tapauksessa hyvän hallinnon ja palveluperiaatteen kannalta ilmenneisiin puutteisiin. Viranomaisten ja virkamiesten tulee luotettavasti vastata heille tehtyihin asioiden käsittelyvaihetta ja käsittelyaikaa koskeviin tiedusteluihin. Käsittelyn vaatimasta ajasta on pyrittävä ilmoittamaan paikkansa pitävä arvio. Jos käsittely näyttää viivästyvän, on hyvän hallintotavan mukaista ilmoittaa viivästymisen pääasialliset syyt. Kuluttaja-asiamiehen huomiota on myös kiinnitetty asioiden kirjaamiseen ja asiakirjojen arkistointiin säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla, koska siinäkin oli ilmennyt puutteita.

HM 16 §

Sivun alkuun