09.03.1998

Tilin avauksesta kieltäytyminen - Peruspankkipalvelu - Hyvä pankkitapa

Rahalaitoksen kieltäytyminen tilin avaamisesta

Pankki oli henkilön luottotietoihin vedoten kieltäytynyt avaamasta hänelle käyttötiliä. Asiassa oli käännytty Rahoitustarkastuksen puoleen. Rahoitustarkastus oli viitannut tilin avaamisesta kieltäytymistä koskevaan yleiskannanottoonsa. Pankki oli vastannut asianomaiselle ja Rahoitustarkastus valvojana oli hyväksynyt sen menettelyn.

Pankeilla ei ole lain mukaan sopimuspakkoa tilin avaamisessa. Jos pankki kieltäytyy avaamasta tiliä, sen tulee asiakkaan vaatiessa kertoa kieltäytymisensä perustelut. Siitä, miten kysymys tilin avaamisesta olisi lainsäädäntöteitse järjestettävä, voidaan esittää erisuuntaisia näkemyksiä. Erityisesti rajatapaukset voivat olla ongelmallisia. Asiakkaansuojan lisäksi myös väärinkäytösten mahdollisuus tulee ottaa huomioon.

Apulaisoikeuskanslerin päätös lähetetty valtiovarainministeriölle otettavaksi huomioon asiaan liittyvässä seurannassa ja lainsäädäntöä kehitettäessä. Lisäksi ratkaisu, jossa todetaan Postipankki Oy:n jättäneen sovitun valvontakäytännön vastaisesti vastaamatta asiakkaan tiedusteluun, on lähetetty tiedoksi Rahoitustarkastukselle sekä kuluttaja-asiamiehelle.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.