03.11.1997
Hallintotapa - Sosiaalilautakunta - Vastaaminen
Diaarinumero: | 126/1/97 |
---|---|
Antopäivä: | 03.11.1997 |
Ratkaisija: | AOK |
Hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä
Sosiaalijohtajan ja sosiaalilautakunnan huomiota kiinnitetty siihen, että hyvän hallintotavan mukaisesti kirjallisiin, asiallisiin selvityspyyntöihin ja tiedusteluihin tulee vastata kohtuullisessa ajassa. Mikäli yhteydenotto- ja selvityspyynnössä on kysymys päätöksestä, johon tyytymättömällä on vielä mahdollisuus hakea muutosta säännönmukaista muutoksenhakutietä käyttäen, vastaaminen ja muutoksenhakutien käyttöoikeuteen viittaaminen tulee hoitaa asian edellyttämällä kiireellisyydellä.
Apulaisoikeuskansleri on kanteluun antamassaan ratkaisussa painottanut lisäksi sitä, että sosiaalitoimen tehtävien asianmukaisen hoitamisen ja usein tehtävien edellyttämän joutuisuuden takia on välttämätöntä, että sosiaalitoimen viranhaltijoiden sijaisuudet on huolehdittu niin, ettei viranhaltijan sairaus muodostu esteeksi asioiden asianmukaiselle hoidolle.
HallintomenettelyL 15, 17, 26 §
SosiaalihuoltoL 46 §