03.11.1997

Hallintotapa - Sosiaalilautakunta - Vastaaminen

Hyvän hallintotavan mukaisesta menettelystä

Sosiaalijohtajan ja sosiaalilautakunnan huomiota kiinnitetty siihen, että hyvän hallintotavan mukaisesti kirjallisiin, asiallisiin selvityspyyntöihin ja tiedusteluihin tulee vastata kohtuullisessa ajassa. Mikäli yhteydenotto- ja selvityspyynnössä on kysymys päätöksestä, johon tyytymättömällä on vielä mahdollisuus hakea muutosta säännönmukaista muutoksenhakutietä käyttäen, vastaaminen ja muutoksenhakutien käyttöoikeuteen viittaaminen tulee hoitaa asian edellyttämällä kiireellisyydellä.

Apulaisoikeuskansleri on kanteluun antamassaan ratkaisussa painottanut lisäksi sitä, että sosiaalitoimen tehtävien asianmukaisen hoitamisen ja usein tehtävien edellyttämän joutuisuuden takia on välttämätöntä, että sosiaalitoimen viranhaltijoiden sijaisuudet on huolehdittu niin, ettei viranhaltijan sairaus muodostu esteeksi asioiden asianmukaiselle hoidolle.

HallintomenettelyL 15, 17, 26 §
SosiaalihuoltoL 46 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.