18.03.1997

Verovalitus - Käsittelyn viipyminen - Veroasiamiehen vastineen antaminen

Veroasiamiehen vastineen antamisen viivästyminen ja verotoimiston valvontavelvollisuus

Valitus verotuksen oikaisulautakunnan päätöksestä oli saapunut Helsingin verotoimistoon 11.4.1995. Veroasiamiehen kesäkuussa 1996 antama vastine oli lähetetty verovelvolliselle 11.6.1997 ja vastine oli saapunut verotoimistoon 1.7.1996. Veroasiamies oli antanut vastaselityksensä 18.7.1996 ja asiakirjat oli lähetetty Uudenmaan lääninoikeuteen 19.7.1996.

Apulaisoikeuskansleri totesi päätöksessään, että veroasiamiehen vastineen antamiseen oli kulunut tavanomaista pitempi aika. Asioiden käsittelyn viipyminen vaarantaa verovelvollisen oikeusturvaa. Asianosaisella tulee olla mahdollisuus saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä. Veroasiamiehen menettely ei ollut hyvän viranomaiskäytännön mukainen. Olemassa oleva tilanne oli kuitenkin olennaisesti riippuvainen veroasiamiesten työmäärästä. Verotoimiston tehtävänä on valvoa määräajan noudattamista ja huolehtia siitä, että asiakirjat lähetetään kohtuullisessa ajassa lääninoikeudelle. Verotoimisto oli lähettänyt asiakirjat lääninoikeudelle heti sen jälkeen, kun tarvittavat vastine ja vastaselitys oli hankittu. Verotoimisto ei ollut po. tapauksessa riittävästi valvonut määräajan noudattamista.

HM (969/1995) 16 §
VerotusmenetteL (1558/1995) 69 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.