10.02.1995

Hyvä hallintotapa - Kirjeisiin vastaaminen

Asiallisiin kirjeisiin vastaaminen

Yksityinen henkilö oli osoittanut sisäasiainministeriön osastolle tiedustelukirjeitä, kaksi vuonna 1989 ja neljä vuonna 1992. Selvityksen mukaan tiedustelijalle oli pyritty vastaamaan puhelimitse ja myös paikallisten viranomaisten toimesta. Hyvä hallintotapa edellyttää, että viranomaiselle tulleeseen asialliseen kirjeeseen vastataan. Pääsääntöisesti vastauksenkin tulee olla kirjallinen. Yksinkertaisimpiin tiedusteluihin vastaus voidaan antaa muussakin muodossa, esimerkiksi puhelimitse. Kirjeiden lukumäärä huomioon ottaen olisi ollut asianmukaista, että tiedustelijalle olisi ainakin kerran vastattu kirjallisesti.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.