02.01.2009
Kuluttajaneuvonta siirtyi kunnilta valtiolle
Kuluttajaneuvonta koostuu 1. tammikuuta 2009 lähtien verkkopalvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi, valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta sekä alueellisista, tietyissä maistraateissa sijaitsevista toimipisteistä. Valtakunnallinen palvelunumero neuvoo sekä kuluttajia että yrityksiä.
Kuluttajaneuvonnan rahoitus ja järjestäminen siirtyivät vuoden 2009 lähtien kunnilta valtiolle. Samalla kuntien päätoimiset kuluttajaneuvojat siirtyvät maistraattien palvelukseen. Kuluttajaneuvonnan tehtävät säilyvät kuitenkin ennallaan.Kuluttajaneuvonta antaa kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille tietoja ja neuvontaa kuluttajalle merkittävistä asioista sekä kuluttajan oikeudellisesta asemasta. Neuvonta myös avustaa kuluttajaa yksittäisessä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä ristiriitatilanteessa selvittämällä asiaa ja pyrkimällä sovintoratkaisuun. Tarvittaessa kuluttaja ohjataan asianmukaiseen oikeussuojaa antavaan toimielimeen.
Valtakunnallisen palvelun tavoitteena on tasoittaa alueellisia eroja ja parantaa palvelun saatavuutta. Aiemmin kuluttajat pystyivät soittamaan vain oman kunnan neuvojalle. Nyt valtakunnallinen neuvontanumero palvelee kaikkia asiakkaita riippumatta siitä, mistä kunnasta he soittavat.
Riitatilanteessa kuluttajan kannattaa ensin katsoa toimintaohjeet verkkopalvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi. Osoitteesta löytyy tietoa kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa. Sivuilla on myös ohjeita ja valmiita valitusmalleja, joiden avulla kuluttajan on helpompi tehdä yritykselle valitus.
Jos asia ei ratkea omin voimin, kuluttaja voi soittaa 5.1.2009 lähtien valtakunnalliseen neuvontanumeroon 071 873 1901 (ruotsiksi 0718 731 902). Numeroon vastataan arkipäivin klo 9-15. Soittaminen neuvontanumeroon maksaa tavanomaisten puhelinkulujen verran.
Erityisen monimutkaisissa tapauksissa neuvonnasta voi varata käyntiajan. Toimipisteiden osoitetiedot löytyvät kuluttajaneuvonta.fi-verkkopalvelusta.