Asetus Kanadan kanssa kummankin maan alueiden välisestä ja niiden kautta edelleen tapahtuvasta lentoliikenteestä tehdyn sopimuksen voimaansaattamisesta
- Allekirjoituspäivä
Ulkoasiainministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään:
1 §
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta 1990 tehty sopimus Suomen hallituksen ja Kanadan hallituksen välillä kummankin maan alueiden välisestä ja niiden kautta edelleen tapahtuvasta lentoliikenteestä, jonka tasavallan presidentti on hyväksynyt 16 päivänä elokuuta 1991 ja jonka hyväksymistä koskevat nootit on vaihdettu 22 päivänä tammikuuta 1992, tulee voimaan 21 päivänä helmikuuta 1992 niin kuin siitä on sovittu.
2 §
Tämä asetus tulee voimaan 21 päivänä helmikuuta 1992.
SOPIMUS Suomen hallituksen ja Kanadan hallituksen välillä kummankin maan alueiden välisestä ja niiden kautta edelleen tapahtuvasta lentoliikenteestä
Suomen hallitus ja Kanadan hallitus, jäljempänä ''sopimuspuolet'',
Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 allekirjoitettavaksi avatun kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen osapuolina,
haluten tehdä sopimuksen alueittensa välisestä ja niiden kautta edelleen tapahtuvasta lentoliikenteestä,
ovat sopineet seuraavasta:
I artiklaMääritelmät
Tässä sopimuksessa, ellei toisin määrätä
a) ''ilmailuviranomaiset'' tarkoittaa Suomen osalta ilmailuhallitusta sekä Kanadan osalta liikenneministeriä (Minister of Transport) ja Kanadan liikenneviranomaista (National Transportation Agency of Canada) tai molempien osalta muuta sellaista viranomaista tai henkilöä, joka on valtuutettu suorittamaan mainittujen viranomaisten nykyisin hoitamia tehtäviä;
b) ''sovittu liikenne'' tarkoittaa tämän sopimuksen liitteessä määrätyillä reiteillä suoritettavaa säännöllistä lentoliikennettä matkustajien, rahdin ja postin kuljettamiseksi erikseen tai yhdessä;
c) ''sopimus'' tarkoittaa tätä sopimusta, siihen kuuluvaa liitettä sekä niihin tehtyjä muutoksia;
d) ''yleissopimus'' tarkoittaa Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 allekirjoitettavaksi avattua kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimusta, mukaan lukien kaikki tämän yleissopimuksen 90 artiklan mukaisesti hyväksytyt liitteet sekä kaikki sen 90 ja 94 artiklan mukaisesti liitteisiin tai yleissopimukseen tehdyt muutokset siinä laajuudessa kuin kumpikin sopimuspuoli on nämä liitteet ja muutokset hyväksynyt;
e) ''nimetty lentoliikenneyritys'' tarkoittaa lentoliikenneyritystä, joka on nimetty ja jolle on myönnetty liikennelupa tämän sopimuksen lV ja V artiklan mukaisesti;
f) ''tariffeihin'' katsotaan kuuluviksi kaikki rahdin ja matkustajien kuljetushinnat, verot, kuljetukseen liittyvät maksut, kuljetusehdot, luokitukset, säännöt, määräykset, menettelytavat ja niihin liittyvät palvelut, mutta ei postin kuljetusta koskevia korvauksia ja ehtoja;
g) sanonnoilla ''alue'', ''lentoliikenne'', ''kansainvälinen lentoliikenne'', ''lentoliikenneyritys'' ja ''laskeutuminen ilman kaupallista tarkoitusta'' on yleissopimuksen 2 ja 96 artiklassa niille annettu merkitys.
II artiklaLiikenneoikeuksien myöntäminen
1. Sopimuspuoli myöntää toiselle sopimuspuolelle, ellei liitteessä ole toisin määrätty, seuraavat oikeudet harjoittaa kansainvälistä lentoliikennettä toisen sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen välityksellä:
a) lentää ilman välilaskua alueensa yli;
b) laskeutua alueelleen ilman kaupallista tarkoitusta; ja
c) laskeutua alueelleen harjoitettaessa liikennettä liitteessä määrätyillä reiteillä ottaakseen ja jättääkseen kansainvälisessä liikenteessä matkustajia ja rahtia, posti mukaan luettuna, erikseen tai yhdessä.
2. Myös kummankin sopimuspuolen ne lentoliikenneyritykset, joita ei ole nimetty tämän sopimuksen IV artiklan mukaisesti, voivat käyttää hyväkseen niitä oikeuksia, jotka on määritelty 1 kappaleen a ja b kohdassa.
3. Tämän artiklan 1 kappaleen määräysten ei ole katsottava oikeuttavan sopimuspuolen nimettyä lentoliikenneyritystä ottamaan toisen sopimuspuolen alueella matkustajia tai rahtia, posti mukaan luettuna, kuljetettavaksi korvausta tai maksua vastaan toiseen paikkaan tämän toisen sopimuspuolen alueella.
III artiklaIlma-aluksen vaihtaminen
Sopimuspuolen nimeämä lentoliikenneyritys voi vaihtaa ilma-aluksen määrätyllä reitillä olevalla paikalla seuraavin ehdoin:
(i) vaihtaminen on toiminnan taloudellisten näkökohtien mukaisesti perusteltua;
(ii) käytetyn ilma-aluksen kapasiteetti lentoliikenneyrityksen nimenneestä sopimuspuolesta kauempana olevalla reittiosuudella ei ole suurempi kuin sopimuspuolta lähempänä olevalla reittiosuudella käytetyn ilma-aluksen kapasiteetti;
(iii) pienemmän kapasiteetin omaava ilma-alus liikennöi vain suuremman kapasiteetin omaavan ilma-aluksen kanssa, mikä on myös merkittävä aikataulutietoihin; ensiksi mainittu ilma-alus saapuu vaihtopaikkaan kuljettaakseen liikennettä, joka on siirretty ilma-aluksesta tai joka siirretään ilma-alukseen, jolla on suurempi kapasiteetti; ilma-alusten kapasiteetin tulee olla määrätty ensisijaisesti tähän tarkoitukseen;
(iv) kauttakulkuliikenteen määrä on riittävä;
(v) lentoliikenneyritys ei saa tarjota yleisölle mainostamalla tai muulla tavoin lentoa, jonka lähtöpaikka on sama kuin ilma-aluksen vaihtopaikka, ellei liitteessä muuta ole sallittu;
(vi) toisen sopimuspuolen alueelle suuntautuvaa yksittäistä lentoa kohden voidaan lentää ainoastaan yksi tältä alueelta pois suuntautuva lento, elleivät toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaiset ole antaneet lentoliikenneyritykselle lupaa lentää useampi kuin yksi lento; sekä
(vii) tämän sopimuksen XI artiklassa olevat määräykset koskevat kaikkia ilma-aluksen vaihtamiseen liittyviä järjestelyjä.
IV artiklaNimeäminen
Sopimuspuolella on oikeus nimetä diplomaattisella nootilla yksi tai useampi lentoliikenneyritys harjoittamaan sovittua liikennettä tälle sopimuspuolelle liitteessä määrätyillä reiteillä ja vaihtaa aikaisemmin nimetty lentoliikenneyritys toiseen.
V artiklaLiikenneluvan myöntäminen
1. Saatuaan ilmoituksen IV artiklan mukaisesta nimeämisestä tai vaihtamisesta toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaisten on lakiensa ja määräystensä puitteissa myönnettävä mahdollisimman nopeasti näin nimetylle lentoliikenneyritykselle asianomaiset liikenneluvat sen sovitun liikenteen harjoittamiseksi, jota varten tämä lentoliikenneyritys on nimetty.
2. Saatuaan nämä liikenneluvat lentoliikenneyritys voi milloin tahansa aloittaa sovitun liikenteen kokonaan tai osaksi edellyttäen, että tätä liikennettä koskevat tämän sopimuksen XIV artiklan mukaisesti vahvistetut tariffit ovat voimassa.
VI artiklaLiikenneluvan peruuttaminen ja rajoittaminen
1. Sopimuspuolen ilmailuviranomaisilla on oikeus väliaikaisesti tai pysyvästi kieltäytyä myöntämästä toisen sopimuspuolen nimeämälle lentoliikenneyritykselle V artiklassa tarkoitettuja liikennelupia, peruuttaa sellaiset liikenneluvat tai asettaa niiden käyttämiselle ehtoja:
a) milloin tällainen lentoliikenneyritys ei pysty osoittamaan tämän sopimuspuolen ilmailuviranomaisille täyttävänsä näiden viranomaisten yleissopimuksen mukaisesti normaalisti ja kohtuullisesti soveltamien lakien ja määräysten asettamia vaatimuksia;
b) milloin tällainen lentoliikenneyritys ei ole noudattanut tämän sopimuspuolen lakeja ja määräyksiä;
c) milloin ne katsovat, että lentoliikenneyrityksen pääasiallinen omistusoikeus ja tehokas valvonta eivät kuulu lentoliikenneyrityksen nimenneelle sopimuspuolelle tai sen kansalaisille; sekä
d) milloin lentoliikenneyritys muutoin ei liikennöi tässä sopimuksessa määrättyjen ehtojen mukaisesti.
2. Mikäli välitön toimenpide ei ole välttämätön edellä tarkoitettujen lakien ja määräysten rikkomisen estämiseksi, tämän artiklan 1 kappaleessa lueteltuja oikeuksia saa käyttää vasta, kun toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaisten kanssa on neuvoteltu. Elleivät sopimuspuolet toisin sovi, tällaiset neuvottelut on aloitettava kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa siitä päivästä, kun toinen sopimuspuoli on vastaanottanut neuvottelupyynnön.
VII artiklaLakien ja määräysten soveltaminen
1. Sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen on toisen sopimuspuolen alueelle saapuessaan, sieltä lähtiessään ja siellä ollessaan noudatettava tämän sopimuspuolen lakeja, määräyksiä ja menettelytapoja, jotka koskevat kansainvälisessä lentoliikenteessä olevien ilma-alusten saapumista tai lähtöä sekä liikennöimistä ja lentämistä mainitulla alueella.
2. Sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen on omalta osaltaan sekä miehistöjensä, matkustajiensa sekä kuljettamansa rahdin ja postin osalta noudatettava toisen sopimuspuolen maahantuloa, selvitystä, kauttakulkua, siirtolaisuutta, passeja, tullia sekä karanteenia koskevia lakeja ja määräyksiä tämän sopimuspuolen alueen kautta kulkiessaan, sinne tullessaan, sieltä lähtiessään ja siellä ollessaan.
VIII artiklaTodistusten ja lupakirjojen tunnustaminen
1. Sopimuspuolen antamat tai hyväksymät ja vielä voimassa olevat lentokelpoisuus- ja pätevyystodistukset sekä lupakirjat on toisen sopimuspuolen tunnustettava päteviksi sovitun liikenteen harjoittamista varten tämän sopimuksen liitteessä määrätyillä reiteillä edellyttäen, että sellaiset todistukset ja lupakirjat on annettu tai hyväksytty yleissopimuksen perusteella laadittuja standardeja noudattaen ja niiden mukaisesti. Kumpikin sopimuspuoli pidättää kuitenkin itsellään oikeuden olla tunnustamatta oman alueensa yläpuolella tapahtuvia lentoja varten päteviksi toisen sopimuspuolen sen kansalaisille myöntämiä pätevyystodistuksia ja lupakirjoja.
2. Milloin sopimuspuolen ilmailuviranomaisten jollekin henkilölle tai tämän sopimuksen liitteessä määrätyillä reiteillä sovittua liikennettä harjoittavalle nimetylle lentoliikenneyritykselle antamien edellä olevassa 1 kappaleessa tarkoitettujen lupakirjojen tai todistusten oikeudet tai ehdot sallivat eroavuuden yleissopimuksen perusteella laadituista standardeista, ja tämä eroavuus on ilmoitettu Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle, toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaiset voivat pyytää neuvotteluja ensiksi mainitun sopimuspuolen ilmailuviranomaisten kanssa vakuuttuakseen siitä, että ne voivat hyväksyä kyseessä olevan käytännön. Ellei lentoturvallisuusasioista päästä tyydyttävään sopimukseen, voidaan soveltaa tämän sopimuksen VI artiklaa; muissa tapauksissa sovelletaan XXI artiklaa.
IX artiklaLentoliikenteen turvaaminen
1. Kansainvälisen oikeuden asettamien oikeuksien ja velvoitteiden mukaan sopimuspuolet vakuuttavat uudelleen, että heidän velvollisuutensa toisiaan kohtaan siviili-ilmailun suojelemiseksi siihen kohdistuvaa laitonta kajoamista vastaan kuuluvat olennaisesti tähän sopimukseen.
2. Rajoittamatta yleisesti ottaen kansainvälisen oikeuden sopimuspuolille asettamia oikeuksia ja velvoitteita, niiden on toimittava erityisesti Tokiossa 14 päivänä syyskuuta 1963 allekirjoitetun rikoksia ja eräitä muita ilma-aluksessa tehtyjä tekoja koskevan yleissopimuksen, Haagissa 16 päivänä joulukuuta 1970 allekirjoitetun ilma-alusten laittoman haltuunoton ehkäisemistä koskevan yleissopimuksen sekä Montrealissa 23 päivänä syyskuuta 1971 allekirjoitetun siviili-ilmailun turvallisuuteen kohdistuvien laittomien tekojen ehkäisemistä koskevan yleissopimuksen sekä minkä tahansa muun lentoliikenteen turvaamista koskevan kumpaakin sopimuspuolta sitovan monenvälisen sopimuksen määräysten mukaisesti.
3. Sopimuspuolten on pyydettäessä annettava toisilleen kaikki tarpeellinen apu siviili-ilma-aluksen laittoman haltuunoton ja tällaisen ilma-aluksen turvallisuuteen, sen matkustajiin ja miehistöön, lentoasemiin ja lennonvarmistuslaitteisiin kohdistuvan muun laittoman teon tai muun siviili-ilmailuun kohdistuvan uhan estämiseksi.
4. Sopimuspuolten on keskinäisissä suhteissaan toimittava yleissopimuksen liitteisiin otettujen Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) ilmailun turvaamista koskevien määräysten mukaisesti, siinä laajuudessa kuin niitä voidaan soveltaa sopimuspuoliin; sopimuspuolten on vaadittava, että niiden rekisterissä olevien ilma-alusten käyttäjät, ilma-alusten käyttäjät, joiden harjoittaman liiketoiminnan pääpaikka tai vakinainen kotipaikka on sopimuspuolten alueella ja sopimuspuolten alueella sijaitsevien lentoasemien pitäjät toimivat näiden ilmailun turvaamista koskevien määräysten mukaisesti. Molempien sopimuspuolten on ilmoitettava toiselle sopimuspuolelle aikomuksestaan ilmoittaa eroavuus Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ilmailun turvaamista koskevista standardeista.
5. Sopimuspuoli suostuu siihen, että sen ilma-alusten käyttäjiä voidaan vaatia noudattamaan edellä olevassa 4 kappaleessa tarkoitettuja ilmailun turvaamista koskevia määräyksiä, joita toinen sopimuspuoli vaatii noudatettaviksi ilma-aluksen saapuessa tämän toisen sopimuspuolen alueelle, sieltä lähtiessä tai siellä ollessa. Molempien sopimuspuolten on taattava, että niiden alueilla suoritetaan tehokkaasti riittävät toimenpiteet ilma-alusten suojelemiseksi, matkustajien ja heidän käsimatka tavaroidensa tarkastamiseksi ja asianmukaisten tarkastusten suorittamiseksi miehistön, matkatavaran, rahdin ja ilma-aluksen varastojen osalta ennen ilma-alukseen nousemista tai sen lastaamista sekä näiden tapahtumien aikana.
6. Sopimuspuolen on käsiteltävä myönteisesti toisen sopimuspuolen esittämää pyyntöä, joka koskee kohtuullisia erityisiä turvatoimenpiteitä tiettyä uhkaa vastaan.
7. Sopimuspuolen on myös harkittava myönteisesti toisen sopimuspuolen pyyntöä ryhtyä sellaisiin keskinäisiin hallinnollisiin järjestelyihin, joiden avulla sopimuspuolen ilmailuviranomaiset voisivat toisen sopimuspuolen alueella tehdä oman arvionsa ilma-alusten käyttäjien suorittamista turvatoimista niiden lentäessä ensiksi mainitun sopimuspuolen alueelle.
8. Kun siviili-ilma-alukseen kohdistuu tai sitä uhkaa laiton haltuunotto tai ilma-aluksen turvallisuutta, sen matkustajia ja miehistöä, lentoasemia ja lennonvarmistuslaitteita kohtaan tapahtuu muu laiton teko, tai kun tällainen uhka on olemassa, sopimuspuolten on avustettava toisiaan helpottamalla yhteyksiä ja muita asianmukaisia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on turvallisesti ja nopeasti saattaa päätökseen tällainen tapaus tai sen uhka.
9. Kun sopimuspuolella on riittävä syy uskoa, että toinen sopimuspuoli on poikennut tämän artiklan määräyksistä, sopimuspuoli voi pyytää välittömiä neuvotteluja toisen sopimuspuolen kanssa. Mikäli tyydyttävään ratkaisuun ei päästä, voidaan soveltaa tämän sopimuksen VI artiklaa.
X artiklaLiikennöimismaksut
1. Sopimuspuolen alueella toisen sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen ilma-aluksille määrätyt maksut lentoasemien ja muiden ilmailua palvelevien laitteiden käytöstä eivät saa olla suurempia kuin samanlaista kansainvälistä liikennettä harjoittavan kansallisen lentoliikenneyrityksen käyttämille ilma-aluksille määrätyt maksut.
2. Sopimuspuoli ei saa antaa etusijaa omalle tai millekään muulle lentoliikenneyritykselle toisen sopimuspuolen lentoliikenneyritykseen nähden soveltaessaan tulli-, maahantulo-, karanteeni- ja muita vastaavanlaisia määräyksiään eikä lentoasemien, lentoväylien ja ilmaliikennepalvelujen sekä näihin liittyvien valvonnassaan olevien laitteiden käytön osalta.
XI artiklaKapasiteettimääräykset
1. Kummankin sopimuspuolen nimetyllä yhdellä tai useammalla lentoliikenneyrityksellä on oltava kohtuullinen ja yhtäläinen tilaisuus harjoittaa sovittua liikennettä liitteessä määrätyillä reiteillä.
2. Harjoittaessaan sovittua liikennettä, sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen on otettava huomioon toisen sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen etu siten, ettei viimeksi mainittujen liikennettä samalla reitillä tai sen osalla tarpeettomasti vaikeuteta.
3. Sopimuspuolten nimeämien lentoliikenneyritysten tarjoaman sovitun liikenteen tulee kohtuullisesti vastata yleisön määrätyillä reiteillä tapahtuvalle kuljetukselle asettamia vaatimuksia, ja sen päätarkoituksena on oltava sellaisen liikennekapasiteetin tarjoaminen kalustoa kohtuullisesti kuormittaen, joka vastaa nykyisiä ja kohtuudella arvioitavissa olevia matkustajien, rahdin ja postin kuljetustarpeita yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen nimenneen sopimuspuolen alueen ja liikenteen lopullisten kohdemaiden välillä.
4. Sellaisilla määrätyillä reiteillä olevilla paikoilla, jotka ovat muiden valtioiden kuin yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen nimenneen valtion alueella, otettujen ja jätettyjen matkustajien, rahdin ja postin kuljettamisessa on noudatettava yleisperiaatetta, jonka mukaan liikennekapasiteetti on suhteutettava:
a) lentoliikenneyrityksen tai -yritykset nimenneen sopimusvaltion alueelle saapuvan ja sieltä lähtevän liikenteen tarpeeseen;
b) sen alueen liikennetarpeeseen, jonka kautta lentoreitti kulkee, kun ensin on otettu huomioon alueella olevien valtioiden lentoliikenneyritysten harjoittama liikenne; ja
c) lentoreitin kauttakulkuliikenteen tarpeisiin.
5. Määrätyillä reiteillä tarjottavasta kapasiteetista eli liikennetiheydestä ja ilma-alustyypistä on sovittava nimettyjen lentoliikenneyritysten välillä tässä artiklassa esitettyjen periaatteiden mukaisesti ja ne on alistettava sopimuspuolten ilmailuviranomaisten hyväksyttäviksi. Ellei nimettyjen lentoliikenneyritysten välillä saada aikaan sopimusta, asia on jätettävä sopimuspuolten ilmailuviranomaisille, jotka pyrkivät ratkaisemaan asian, tarvittaessa tämän sopimuksen XIX artiklan mukaisesti. Vallitseva tilanne pidetään voimassa, kunnes ratkaisu on saatu aikaan joko lentoliikenneyritysten tai ilmailuviranomaisten kesken.
XII artiklaTilastotietojen antaminen
1. Sopimuspuolten ilmailuviranomaisten on toimitettava toisilleen neljännesvuosittain kuukausittaisia tilastokatsauksia, jotka sisältävät kaikki tarpeelliset tiedot liitteessä määrätyillä reiteillä kuljetetun liikenteen määrän ja tällaisen liikenteen alkuperäisten lähtöpaikkojen ja lopullisten päätepaikkojen toteamiseksi.
2. Toimitettavien tilastotietojen yksityiskohdista ja menetelmistä, joilla sellaiset tiedot toimitetaan sopimuspuolelta toiselle, on sovittava ilmailuviranomaisten välillä ja ne on pantava täytäntöön viimeistään neljä (4) kuukautta sen jälkeen, kun jommankumman tai kummankin sopimuspuolen nimetty lentoliikenneyritys on aloittanut kokonaan tai osaksi sopimuksen liitteen mukaisen sovitun liikenteen.
3. Ellei tilastojen toimittamista koskevaa tyydyttävää sopimusta saada aikaan, voidaan kumman tahansa sopimuspuolen harkinnan perusteella soveltaa tämän sopimuksen XIX artiklaa.
XIII artiklaVapautus tulleista ja muista maksuista
1. Sopimuspuolen on vastavuoroisuuden perusteella vapautettava toisen sopimuspuolen nimeämä yksi tai useampi lentoliikenneyritys mahdollisimman suuressa määrin kansallisten lakiensa puitteissa tuontirajoituksista, tullimaksuista, valmisteveroista, tarkastusmaksuista sekä muista kansallisista veroista ja maksuista, jotka kohdistuvat ilma-alukseen, polttoaineeseen, voiteluöljyihin, teknisiin kulutustarvikkeisiin, varaosiin mukaan lukien moottorit, ilma-aluksen vakiovarusteisiin, ilma-aluksen varastoihin (mukaan lukien alkoholijuomat, tupakka ja muut matkustajille rajoitetussa määrin lennon aikana myytäväksi tarkoitetut tuotteet) ja muihin sellaisiin tarvikkeisiin, jotka on tarkoitettu käytettäväksi tai joita käytetään yksinomaan tämän toisen sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen ilma-alusten toiminnassa ja huollossa sen harjoittaessa sovittua liikennettä, sekä tavanomaiseen tämän nimetyn lentoliikenneyrityksen ilmaiseksi jakamaan mainosaineistoon.
2. Tässä artiklassa myönnettyjä vapautuksia on sovellettava tämän artiklan 1 kappaleessa mainittuihin tarvikkeisiin, jotka:
a) sopimuspuolen alueelle on tuonut yksi tai useampi toisen sopimuspuolen nimeämä lentoliikenneyritys tai jotka on tuotu sen tai niiden nimissä;
b) pidetään sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen ilmaaluksissa niiden saapuessa toisen sopimuspuolen alueelle tai lähtiessä sieltä;
c) otetaan sopimuspuolen nimeämän yhden tai useamman lentoliikenneyrityksen ilmaaluksiin toisen sopimuspuolen alueella ja jotka on tarkoitettu käytettäviksi sovittua liikennettä harjoitettaessa riippumatta siitä, käytetäänkö tai kulutetaanko sellaiset tarvikkeet kokonaan vapaudet myöntävän sopimuspuolen alueella ja edellyttäen, ettei tarvikkeita luovuteta tämän sopimuspuolen alueella.
3. Sopimuspuolen ilma-aluksen käyttämät vakiovarusteet, kuten myös ilma-aluksessa yleensä pidettävät tarvikkeet ja varastot saadaan purkaa toisen sopimuspuolen alueella ainoastaan tämän alueen tulliviranomaisten antaessa siihen luvan. Tällöin ne voidaan asettaa mainittujen viranomaisten valvontaan siihen asti, kunnes ne jälleen viedään alueelta tai niiden osalta muutoin menetellään tullimääräysten mukaisesti.
XIV artiklaTariffit
1. Sovittua liikennettä koskevat tariffit on vahvistettava kohtuullisiksi ottamalla asianmukaisesti huomioon kaikki asiaan vaikuttavat tekijät mukaan lukien liikennöintikustannukset, kohtuullinen voitto, liikenteen erikoispiirteet (kuten nopeutta ja matkustustiloja koskevat normit) sekä silloin kun se on tarkoituksenmukaista, toisten lentoliikenneyritysten tariffit millä tahansa määrätyn reitin osuudella. Nämä tariffit on määrättävä tämän artiklan seuraavien määräysten mukaisesti.
2. Sopimuspuolten nimeämien lentoliikenneyritysten on mahdollisuuksien mukaan sovittava tämän artiklan 1 kappaleessa tarkoitetuista tariffeista; tällaisen sopimuksen aikaansaamisessa on mahdollisuuksien mukaan käytettävä hyväksi asiaankuuluvaa kansainvälistä tariffien koordinointimekanismia. Mikäli tämän artiklan 4 kappaletta sovellettaessa ei ole muuta päätetty, kukin nimetty lentoliikenneyritys on vastuussa tariffiensa oikeutuksesta ja kohtuullisuudesta ainoastaan omille ilmailuviranomaisilleen.
3. Tämän artiklan 1 kappaleessa tarkoitetut tariffit on alistettava sopimuspuolten ilmailuviranomaisille viimeistään neljäkymmentäviisi (45) päivää ennen niiden suunniteltua käyttöönottoa; erityistapauksissa ilmailuviranomaiset voivat hyväksyä lyhyemmänkin määräajan. Elleivät sopimuspuolen ilmailuviranomaiset ole kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa alistamispäivästä lukien ilmoittaneet toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaisille tyytymättömyyttään niille alistettuun tariffiin, tämä tariffi katsotaan hyväksytyksi, ja se tulee voimaan edellä mainitun neljänkymmenenviiden (45) päivän määräajan päätyttyä. Milloin ilmailuviranomaiset ovat hyväksyneet tariffien alistamista varten lyhyemmän määräajan, ne voivat myös sopia, että määräaika tyytymättömyyden ilmoittamista varten on lyhyempi kuin kolmekymmentä (30) päivää.
4. Ellei tariffia voida vahvistaa edellä olevan 2 kappaleen määräysten mukaisesti tai jos edellä olevan 3 kappaleen mukaisen määräajan kuluessa on annettu ilmoitus tyytymättömyydestä, sopimuspuolten ilmailuviranomaisten on pyrittävä määräämään tariffi keskinäisellä sopimuksella.
5. Elleivät ilmailuviranomaiset voi sopia niille tämän artiklan 3 kappaleen mukaisesti alistetusta tariffista tai tariffin määräämisestä 4 kappaleen mukaisesti, erimielisyys on ratkaistava tämän sopimuksen XXI artiklan määräysten mukaisesti.
6. a) Tariffi ei saa tulla voimaan, jos jommankumman sopimuspuolen ilmailuviranomaiset ovat tyytymättömiä siihen, paitsi tämän sopimuksen XXI artiklan 3 kappaleen määräyksiä sovellettaessa.
b) Kun tariffit on vahvistettu tämän artiklan määräysten mukaisesti, nämä tariffit jäävät voimaan, kunnes uudet tariffit on vahvistettu tämän artiklan tai tämän sopimuksen XXI artiklan määräysten mukaisesti.
7. Mikäli sopimuspuolen ilmailuviranomaiset tulevat tyytymättömiksi vahvistettuun tariffiin tai haluavat tarkistaa sitä, niiden on ilmoitettava siitä toisen sopimuspuolen ilmailuviranomaisille, ja nimettyjen lentoliikenneyritysten on koetettava päästä sopimukseen tariffista. Elleivät nimetyt lentoliikenneyritykset pääse sopimukseen, sovelletaan 4 ja 5 kappaleessa esitettyä menettelyä.
8. Sopimuspuolten alueiden välisessä kuljetuksessa kummankin sopimuspuolen nimeämällä yhdellä tai useammalla lentoliikenneyrityksellä on oltava oikeus käyttää sellaisia tariffeja, jotka yleisesti ottaen vastaavat julkisesti tarjolla olevaa laillista säännöllisen liikenteen tariffia tai pelkästään kuljetuksen käsittävän tilauslentoliikenteen vähittäishintoja, mutta jotka eivät välttämättä ole niiden kanssa täysin identtisiä. Liikennöidessään toisen sopimuspuolen alueen ja sovitun liikenteen kolmansien valtioiden alueilla olevien paikkojen välillä, sopimuspuolen nimeämällä yhdellä tai useammalla lentoliikenneyrityksellä on oltava oikeus ottaa käyttöön sellaisia vastaavia tariffeja, joiden hinnat eivät ole alhaisempia tai joiden ehdot eivät ole vapaampia kuin kolmannen ja neljännen vapauden lento-liikenneyrityksen tai -yritysten samoilla reittiosuuksilla soveltamat tariffit. Tariffianomusten tulee sisältää kaikissa vastaavien tariffien tapauksissa tyydyttävä näyttö vastaavien tariffien saatavuudesta sekä siitä, että niiden vastaavuus noudattaa tämän artiklan vaatimuksia. Mikäli molempien sopimuspuolten ilmailuviranomaiset eivät ole muuta sopineet, vastaavuustarkoituksessa käyttöön otetut tariffit ovat voimassa vain niin kauan kuin vastaava tariffi tai tilauslentoliikennettä koskeva vähittäishinta on käytettävissä.
9. Molempien sopimuspuolten ilmailuviranomaisten on pyrittävä varmistamaan, että 1) veloitetut ja perityt tariffit ovat samat kuin molempien ilmailuviranomaisten hyväksymät tariffit, sekä että 2) mikään lentoliikenneyritys ei millään tavoin, suoraan tai epäsuorasti, mukaan lukien liiallisten myyntipalkkioiden maksaminen asiamiehille, anna alennuksia mistään osasta sellaisia tariffeja.
XV artiklaIlmakuljetusten myynti ja varojen siirto
1. Jokaisella nimetyllä lentoliikenneyrityksellä on oikeus myydä lentokuljetuksia toisen sopimuspuolen alueella suoraan ja harkintansa mukaan asiamiestensä välityksellä. Tällaisella lentoliikenneyrityksellä on oikeus myydä tällaisia kuljetuksia, ja jokainen henkilö saa vapaasti ostaa tällaisen kuljetuksen kyseisen alueen valuutalla tai muiden maiden vapaasti vaihdettavilla valuutoilla.
2. Sopimuspuoli myöntää toisen sopimuspuolen lentoliikenneyrityksille oikeuden vapaasti siirtää molempien sopimuspuolten allekirjoittaman OECD:n näkymättömän juoksevan maksuliikenteen liberalisointisäännöstön mukaisesti normaalin liikennöintinsä yhteydessä saamansa varat. Tällaiset siirrot on suoritettava siirtoaikana voimassa olevien juoksevia maksuja koskevien ulkomaanvaluuttojen vaihtokurssien mukaisesti, eikä niistä saa periä muita maksuja kuin pankkien normaalisti sellaisista siirroista perimät maksut.
XVI artiklaVerotus
Sopimuspuolten on toimittava Ottawassa 28 päivänä maaliskuuta 1959 Suomen ja Kanadan välillä kaksinkertaisen tuloverotuksen ehkäisemiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi tehdyn sopimuksen asianomaisten määräysten mukaisesti tai niin kuin ne muutettuina ja korvattuina kuuluvat, kun kyseessä on sopimuspuolen nimeämän lentoliikenneyrityksen ilma-aluksen tämän sopimuksen mukaisessa kansainvälisessä liikenteessä tuottama voitto.
XVII artiklaLentoliikenneyrityksen edustus
Sopimuspuolen nimetyllä yhdellä tai useammalla lentoliikenneyrityksellä on oikeus ylläpitää toisen sopimuspuolen alueella edustajiaan sekä kaupallista, liikenne- ja teknistä henkilökuntaansa sen mukaan, kuin sovitun liikenteen harjoittaminen edellyttää. Tämän henkilökuntatarpeensa nimetty yksi tai useampi lentoliikenneyritys voi täyttää valintansa mukaisesti joko käyttämällä omaa henkilökuntaansa tai jonkin muun pätevän järjestön, yhtiön tai toisen sopimuspuolen alueella liikennöivän lentoliikenneyrityksen palveluksia. Tällaisten edustajien ja henkilökunnan on noudatettava toisen sopimuspuolen voimassa olevia lakeja ja määräyksiä.
XVIII artiklaMääräysten soveltaminen tilauslentoihin
1. Tämän sopimuksen VII, VIII, IX, X, XIII, XV, XVI, XVII ja XIX artiklassa esitettyjä määräyksiä tulee soveltaa myös sopimuspuolen lentoliikenneyrityksen tilauslentoihin, jotka suuntautuvat toisen sopimuspuolen alueelle tai sieltä pois sekä tällaisia lentoja suorittavaan lentoliikenneyritykseen.
2. Tämän artiklan 1 kappaleen määräykset eivät vaikuta niiden kansallisten lakien ja määräysten soveltamiseen, jotka koskevat lentoliikenneyritysten oikeutta lentää tilauslentoja tai lentoliikenneyritysten tai muiden tällaisen toiminnan järjestämiseen osallistuvien osapuolten menettelyä.
XIX artiklaNeuvottelut
Sopimuspuolten ilmailuviranomaisten on aika ajoin neuvoteltava keskenään läheisen yhteistyön hengessä tässä sopimuksessa ja sen liitteessä olevien määräysten täytäntöönpanon ja asianmukaisen noudattamisen varmistamiseksi.
XX artiklaSopimuksen muuttaminen
Jos sopimuspuoli pitää toivottavana tämän sopimuksen jonkin määräyksen muuttamista, se voi pyytää neuvotteluja toisen sopimuspuolen kanssa. Tällaiset neuvottelut, jotka voivat tapahtua keskustelujen tai kirjeenvaihdon muodossa, on aloitettava kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa pyynnön esittämisestä. Mikäli muutos koskee vain liitettä, sopimuspuolia voivat neuvotteluissa edustaa niiden ilmailuviranomaiset. Näiden neuvottelujen perusteella sovitut muutokset tulevat voimaan, kun ne on vahvistettu diplomaattisten noottien vaihdolla.
XXI artiklaErimielisyyksien ratkaiseminen
1. Jos sopimuspuolten välillä syntyy erimielisyyttä tämän sopimuksen tulkinnasta tai soveltamisesta, sopimuspuolten on ensi sijassa pyrittävä ratkaisemaan se neuvotteluteitse.
2. Jolleivät sopimuspuolet saa aikaan sovintoa neuvottelemalla, ne voivat sopia erimielisyyden antamisesta jonkin henkilön tai toimielimen ratkaistavaksi, tai jompikumpi sopimuspuoli voi alistaa erimielisyyden kolmijäsenisen välitysoikeuden ratkaistavaksi, johon kumpikin sopimuspuoli nimeää yhden välimiehen ja nämä kaksi välimiestä nimeävät kolmannen. Kummankin sopimuspuolen on nimettävä välimies kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa siitä, kun se on vastaanottanut toiselta sopimuspuolelta diplomaattiteitse pyynnön erimielisyyden ratkaisemiseksi välimiesteitse, ja kolmas välimies on nimettävä tätä seuraavan kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa. Ellei jompikumpi sopimuspuoli nimeä välimiestä määräajan kuluessa, tai ellei kolmatta välimiestä ole nimetty määrätyn ajan kuluessa, voi jompikumpi sopimuspuoli pyytää Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön neuvoston puheenjohtajaa nimeämään tarvittaessa välimiehen tai välimiehet. Kaikissa tapauksissa kolmannen välimiehen on oltava kolmannen valtion kansalainen, hänen on toimittava välitysoikeuden puheenjohtajana ja määrättävä paikka, jossa välitysmenettely tapahtuu.
3. Sopimuspuolet sitoutuvat noudattamaan tämän artiklan 2 kappaleen mukaan tehtyä ratkaisua.
4. Välitysoikeuden kulut jaetaan tasan sopimuspuolten kesken.
5. Jos ja niin kauan kuin sopimuspuoli laiminlyö tämän artiklan 2 kappaleen mukaan tehdyn ratkaisun noudattamisen, toinen sopimuspuoli voi rajoittaa, kieltäytyä myöntämästä taikka peruuttaa oikeudet tai etuoikeudet, jotka se on tämän sopimuksen perusteella myöntänyt laiminlyöneelle sopimuspuolelle tai nimetylle lentoliikenneyritykselle.
XXII artiklaSopimuksen irtisanominen
Sopimuspuoli voi milloin tahansa tämän sopimuksen tultua voimaan ilmoittaa kirjallisesti diplomaattiteitse toiselle sopimuspuolelle päätöksestään irtisanoa tämä sopimus; tällainen ilmoitus on toimitettava samanaikaisesti Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle. Sopimus lakkaa olemasta voimassa yhden (1) vuoden kuluttua siitä päivästä, jolloin toinen sopimuspuoli on vastaanottanut mainitun ilmoituksen, ellei irtisanomisen peruuttamisesta sovita ennen tämän määräajan päättymistä. Ellei toinen sopimuspuoli tunnusta vastaanottaneensa ilmoitusta, se katsotaan vastaanotetuksi neljäntoista (14) päivän kuluttua siitä, kun Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö on sen vastaanottanut.
XXIII artiklaRekisteröinti ICAOssa
Tämä sopimus ja kaikki siihen tehtävät muutokset on rekisteröitävä Kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä.
XXIV artiklaMonenväliset sopimukset
Jos monenvälinen ilmailua koskeva sopimus tulee voimaan kummankin sopimuspuolen osalta, sellaisen yleissopimuksen määräykset ovat ensisijaiset tähän sopimukseen nähden. Tämän sopimuksen XIX artiklan mukaiset neuvottelut voidaan järjestää, jotta saadaan selvitettyä, missä määrin mainitun monenvälisen yleissopimuksen määräykset vaikuttavat tähän sopimukseen.
XXV artiklaSopimuksen voimaantulo
Tätä sopimusta sovelletaan väliaikaisesti sen allekirjoituspäivästä lukien, ja se tulee voimaan kolmenkymmenen (30) päivän kuluttua siitä myöhäisemmästä päivämäärästä lukien, jolloin kumpikin sopimuspuoli osaltaan on ilmoittanut toiselle diplomaattisella nootilla, että se on saanut tarvittavan valtion sisäisen hyväksymisen tämän sopimuksen voimaansaattamiseksi.
XXVI artiklaOtsikot
Tämän sopimuksen artiklojen otsikoita on käytetty ainoastaan viittausten helpottamiseksi.
Tämän vakuudeksi allekirjoittaneet, hallitustensa siihen asianmukaisesti valtuuttamina, ovat allekirjoittaneet tämän sopimuksen.
Tehty kahtena kappaleena Helsingissä 28 päivänä toukokuuta 1990 suomen, ruotsin, englannin ja ranskan kielellä, jokaisen tekstin ollessa yhtä todistusvoimainen.
LIITE REITTITAULUKKO
I OSA
Suomen hallituksen nimeämä yksi tai useampi lentoliikenneyritys voi liikennöidä seuraavalla reitillä molempiin suuntiin:
Lähtöpaikat Välillä olevat Paikat Paikat
paikat Kanadassa Kanadasta
edelleen
Mikä tahansa Yksi Suomen Montreal, Yksi Suomen
paikka tai nimeämä Toronto nimeämä
paikat paikka paikka
Suomessa Euroopassa
Huomautuksia:
1. Viidennen vapauden oikeuksia ei voida käyttää millään välillä olevalla tai Kanadasta edelleen olevalla paikalla.
2. Nimetty yksi tai useampi lentoliikenneyritys voi valintansa mukaisesti jättää pois jollakin tai kaikilla lennoilla minkä tahansa paikan tai paikat edellyttäen, että kaikki lennot alkavat Suomesta tai päättyvät sinne.
3. Suomen nimeämiä välillä olevia ja Kanadasta edelleen olevia paikkoja voidaan vaihtaa ilmoittamalla siitä kuusikymmentä (60) päivää aikaisemmin Kanadan ilmailuviranomaisille.
4. Kauttakulkuoikeuksia voidaan käyttää välillä olevalla ja Kanadasta edelleen olevalla paikalla ainoastaan Montrealiin ja sieltä pois suuntautuvilla lennoilla.
5. Montrealiin ja Torontoon voidaan liikennöidä samalla tai eri lennoilla. Torontoon ei voida liikennöidä lennolla joka liikennöi välillä olevaan ja/tai Kanadasta edelleen olevaan paikkaan.
6. Kanadasta edelleen olevaa paikkaa voidaan käyttää välillä olevana paikkana. 7. Torontoon suuntautuvan liikennöimisen tulee tapahtua Lester B. Pearsonin kansainvälisen lentoaseman johdon hyväksymänä ajankohtana ja sen tulee käyttää johdon hyväksymää terminaalirakennusta.
LIITE REITTITAULUKKO
II OSA
Kanadan hallituksen nimeämä yksi tai useampi lentoliikenneyritys voi liikennöidä seuraavalla reitillä molempiin suuntiin:
Lähtöpaikat Välillä olevat Paikat Paikat
paikat Suomessa Suomesta
edelleen
Mikä tahansa Kanadan Helsinki Kanadan
paikka tai nimeämät nimeämät
paikat paikat paikat
Kanadassa Euroopassa
Huomautuksia:
1. Täysiä liikenneoikeuksia voidaan käyttää millä tahansa tai kaikilla reitillä olevilla paikoilla.
2. Nimetty yksi tai useampi lentoliikenneyritys voi valintansa mukaisesti jättää pois jollakin tai kaikilla lennoilla minkä tahansa paikan tai paikat edellyttäen, että kaikki lennot alkavat Kanadasta tai päättyvät sinne.
3. Kanadan nimeämiä välillä olevia ja Suomesta edelleen olevia paikkoja voidaan vaihtaa ilmoittamalla siitä kuusikymmentä (60) päivää aikaisemmin Suomen ilmailuviranomaisille.
4. Kanadan tulee valita Suomesta edelleen nimeämikseen paikoiksi Euroopassa, Neuvostoliitossa ja Lähi-Idässä sijaitsevat paikat.
5. Kanadan nimeämien välillä olevien ja Suomesta edelleen olevien paikkojen kokonaismäärä ei saa ylittää missään vaiheessa neljää (4). Enintään kaksi (2) paikkaa kerrallaan voi olla Suomesta edelleen olevina paikkoina.
6. Helsinkiin suuntautuvan liikennöimisen tulee tapahtua Helsinki-Vantaan lentoaseman johdon hyväksymänä ajankohtana ja sen tulee käyttää johdon hyväksymää terminaalirakennusta.