Finlex - Etusivulle
Sopimussarja

12/1957

Sopimussarja

Sopimustekstit, valtiosopimusten voimaansaattamissäädökset, ministeriöiden ilmoitukset sekä sähköinen sopimussarja vuodesta 1999 alkaen

Asetus Suomen ja Norjan välillä Inarijoen yli johtavan sillan rakentamisesta ja kunnossapidosta tehdyn sopimuksen voimaansaattamisesta.

Allekirjoituspäivä

Sitten kun Suomen ja Norja välillä on Helsingissä 28 päivänä kesäkuuta 1957 allekirjoitettu sopimus Inarijoen yli johtavan sillan rakentamisesta ja kunnossapidosta, säädetään ulkoasiainministerin esittelystä, että sanottu sopimus on voimassa niinkuin siitä on sovittu.

SOPIMUS Suomen ja Norjan välillä Inarijoen (Anarjokkan) yli johtavan sillan rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Yhdysliikenteen helpottamiseksi Suomen ja Norjan välillä Karigasniemen - Karasjok'in maantiellä ovat Suomen ja Norjan hallitukset, päätettyään Inarijoen yli johtavan sillan rakentamisesta ja kunnossapidosta, sopineet seuraavasta:

1 artikla

Suomen valtio rakentaa kustannuksellaan sillan alusrakenteen (maatuet ja pilarit) tämän sopimuksen liitteenä olevan, 21 päivänä helmikuuta 1956 päivätyn piirustuksen n:o 3753 a perusteella (liite n:o 1).

2 artikla

Norjan valtio rakentaa kustannuksellaan sillan päällysrakenteen tämän sopimuksen liitteenä olevan, 28 päivänä heinäkuuta 1955 päivätyn piirustuksen perusteella (liite n:o 2), noudattaen norjalaista kuormitusluokkaa 1/47.

3 artikla

Ennenkuin sillanrakennustöihin ryhdytään, kummankin valtion tieviranomaisten on osaltaan hyväksyttävä 1 ja 2 artikloissa mainitut piirustukset niiden lopullisessa muodossa.

4 artikla

Edellä 1 ja 2 artikloissa mainittujen kustannusten tasoittamiseksi Norjan valtio suorittaa Suomen valtiolle 40 000 Norjan kruunua sitten kun 1 artiklassa mainitut työt on suoritettu.

5 artikla

Kumpikin valtio suorittaa alueellaan omalla kustannuksellaan tiensuunnittelu- ja muut työt, jotka ovat tarpeen tien liittämiseksi siltaan.

6 artikla

Työn valmistuttua, ennen sillan avaamista liikenteelle, suorittavat kummankin valtion tieviranomaisten valtuuttamat henkilöt yhteisen tarkastuksen. Tässä tarkoituksessa valitsevat kummankin valtion tieviranomaiset kaksi edustajaa lautakuntaan, joka keskuudestaan valitsee puheenjohtajan. Tarkastuksen tuloksesta on laadittava pöytäkirja, jonka kummankin valtion edustajat allekirjoittavat. Työn suorituksessa mahdollisesti todetut viat ja puutteellisuudet on sen valtion korjattava, joka on suorittanut työn.

7 artikla

Sitten kun silta on avattu liikenteelle, kumpikin osapuoli huolehtii kymmenen vuoden aikana sen kunnossapidosta tekemiensä rakenteiden osalta ja korjaa omalla kustannuksellaan niissä mahdollisesti todetut viat ja puutteellisuudet.

8 artikla

Kun 7 artiklassa tarkoitettu kymmenvuotisjakso on päättynyt, kummankin valtion tieviranomaiset suorittavat yhteisen sillan tarkastuksen. Sitten kun tällöin mahdollisesti havaitut viat on korjattu, huolehtii kumpikin valtio sillan jatkuvasta kunnossapidosta sen keskiviivan saakka omasta toimestaan ja omalla kustannuksellaan.

9 artikla

Kummankin valtion tieviranomaiset valvovat kumpikin vuorollaan keskenään tekemänsä sopimuksen mukaisesti siltaa jäiden lähdön aikana.

10 artikla

Siltatyön vesistölle tai rannanomistajille mahdollisesti aiheuttamat vahingot ja haitat korvaa se valtio, jonka alueella vahinko tai haitta on aiheutunut, tämän valtion lainsäädännön mukaan.

11 artikla

Tämä sopimus tulee allekirjoitettaessa voimaan.

Tehty Helsingissä 28 päivänä kesäkuuta 1957 kahtena suomen- ja norjankielisenä kappaleena, jotka molemmat ovat todistusvoimaisia.

Sivun alkuun