MT:2002:007
- Asiasanat
- Yhdistetty tarjous, Lapsiin kohdistuva mainonta
- Tapausvuosi
- 2002
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 14/2001
Kuluttaja-asiamies (KA) vastaan McDonald´s Oy (yhtiö). Kysymys yhdistetystä tarjouksesta, jossa tuotekokonaisuuteen sisältyvää lelua käytettiin mainoksen pääasiallisena sanomana, varsinaisen tarjouksen jäädessä toissijaiseen asemaan.
Yhtiön tv-mainoksessa esiteltiin yhtiön ravintoloissa tarjottua, Happy Meal -nimellä markkinoitua tuotetta, joka koostui hampurilaisateriasta ja lelusta. Leluja oli kahdeksan, joista yksi kulloinkin sisältyi aterian hintaan. Lelu oli ostettavissa ravintoloista myös erikseen, mutta tästä ei ollut mainoksessa mainittu. Lelut olivat toimineet mainoksessa lasten huomion herättäjinä. Aterian yhteydessä tarjottu lelu oli toiminut mainoksessa lisäedun tavoin katseenvangitsijana. Lelujen tarkoituksena oli ollut lapsiin vetoamalla houkutella kuluttajia lasten kera aterioimaan yhtiön ravintoloissa.
Leluhahmoja oli esitelty mainoksessa sekä kuvin että suullisesti niistä kertomalla. Itse ateria oli ollut näkyvissä lelujen kanssa mainoksen lopussa, minkä lisäksi aterian hinta oli näkynyt mainoksen tekstissä. Ateriaa ja sen nauttimista ravintolassa koskeva osuus oli kuitenkin jäänyt mainoksessa vähäiseksi. Mainosta kokonaisuutena tarkastellen leluhahmojen esittelyn oli katsottava olleen hallitsevassa asemassa mainoksessa. Lelujen esittely mainoksen pääsanomana oli ollut omiaan viemään lasten huomion pois itse tarjotusta ateriasta. Mainoksessa esitellyt lelut olivat selkeästi hallinneet mainosta tarjotun tuotteen kustannuksella. Yhtiö oli käyttämällä mainoksessaan huomionherättämiskeinona lapsiin voimakkaasti vetoavia leluja siten, että lelut olivat hallinneet mainosta, itse tarjottavan tuotteen jäädessä mainoksessa toissijaiseen asemaan, menetellyt markkinoinnissaan kuluttajien kannalta sopimattomasti.
KSL 2 luku 1 § ja 7 §