Pohjois-Suomen HAO 08.11.2022 1555/2022
- Asiasanat
- Tuloverotuksen ennakkoratkaisu, Henkilökohtaisen tulon verotus, Verovapaan matkustamiskustannusten korvauksen enimmäismäärä, Taukotuvan tai vastaavan raskaan kuorman kuljettaminen
- Hallinto-oikeus
- Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
- Tapausvuosi
- 2022
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 294/2022
- Taltio
- 1555/2022
Ennakkoratkaisun hakija oli liikkunut työtehtäviensä hoitamiseksi maastossa moottorikelkalla ja mönkijällä, joita hän oli kuljettanut työkohteisiin ajoneuvoluokan O1 perävaunulla henkilöautoonsa kiinnitettynä. Ennakkoratkaisuhakemuksen mukaan sekä moottorikelkan että mönkijän massa polttoaineineen ja muine tarvikkeineen oli yhdessä autoon kiinnitettävän perävaunun massan kanssa noin 700 - 750 kilogrammaa eli jarruttoman perävaunun ajoneuvoluokan O1 ylärajalla tai sen tuntumassa. Markkinoilla olevat taukotuvat oli hakemuksen mukaan rakennettu lasikuidusta ja mitoitettu massaltaan sellaisiksi, että niitä voidaan kuljettaa jarruttoman perävaunun (ajoneuvoluokka O1) päällä eli kokonaismassa yhdessä perävaunun kanssa on enintään 750 kilogrammaa.
Verohallinto oli lausunut verovuodelle 2021 antamanaan ennakkoratkaisuna, että jos hakijalle maksetaan hakemuksessa kuvatussa tilanteessa matkustamiskustannusten korvausta korotettuna 22 sentillä kilometriltä, on matkustamiskustannusten korvaus veronalaista tuloa siltä osin, kun korotus ylittää perävaunun kuljettamisesta autoon kiinnitettynä säädetyn korotuksen 7 senttiä kilometriltä.
Hallinto-oikeus totesi ennakkoratkaisun hakijan valituksen johdosta antamassaan päätöksessä, että Verohallinnon matkakustannusten korvauspäätöksen 9 §:n mukainen verosta vapaan kilometrikorvauksen korotus asuntovaunun kuljettamisesta on 11 senttiä eli korkeampi kuin perävaunun kuljettamisesta annettava korotus. Valittajan vaatima taukotuvan tai vastaavan raskaan kuorman kuljettamisesta annettava korotus on puolestaan 22 senttiä eli yli kolminkertainen perävaunun kuljettamisesta annettavaan korotukseen nähden. Korvauspäätöksessä mainittujen kuormien kuljettamiselle säädetyt kilometrikorvauksen korotusten määrät huomioon ottaen päätöstä ei ole tulkittava niin, että luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kilogramman painoisella keveimmän eli ajoneuvoluokan O1 jarruttomalla perävaunulla eli niin sanotulla kevytperävaunulla kuljetettavissa olevia kuormia voitaisiin pitää korvauspäätöksen 9 §:n 22 sentin korotusta koskevassa kohdassa tarkoitettuina taukotupaa vastaavina raskaina kuormina. Se seikka, että markkinoilla on kevyitä lasikuidusta ja muovista tehtyjä taukotupia, joita voidaan massansa puolesta kuljettaa kevytperävaunulla, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin, kun kyse ei nyt ollut taukotuvan kuljettamisen perusteella maksettavasta korotuksesta ja kun moottorikelkka tai mönkijä ei muiden kuormaominaisuuksiensa kuin massan osalta rinnastunut tällaiseen kevyeen taukotupaan.
Tuloverolaki 61 § 2 mom, 71 § 1 mom ja 73 § 1 mom
Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2021 (24.11.2020/827) 9 §
Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeuden jäsenet ylituomari Mikko Pikkujämsä sekä hallinto-oikeustuomarit Jari Kostilainen, joka on myös esitellyt asian, ja Jani Taskila.
KHO:n päätös 19.4.2023 taltionumero 1189/2023: ei valituslupaa.