Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

436/1988

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 209/2025 saakka.

Liikenneministeriön päätös henkilölinjaliikenteen määritelmästä ja haittaamisesta

Ajantasainen
Säädöksen tyyppi
Päätös
Hallinnonala
Liikenne- ja viestintäministeriö
Antopäivä
Voimaantulo
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/1988/436/ajantasa//fin
Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
SDK 436/1988

Ammattimaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä 16 päivänä lokakuuta 1970 annetun asetuksen (646/70) 27§:n ja 19 a§:n, sellaisena kuin se on 13 päivänä marraskuuta 1987 annetussa asetuksessa (849/87), nojalla liikenneministeriö on päättänyt määrätä seuraavaa:

1 §Henkilölinjaliikenteen määritelmän soveltaminen

Ammattimaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä annetun asetuksen (646/70) 4§:ssä säädetyssä linjaliikenteen määritelmässä olevalla säännöllisellä liikenteellä tarkoitetaan henkilöliikenteen osalta samoin myös tässä päätöksessä kuljetuksia, jotka toistuvat vähintään neljä kertaa 30 päivän aikana.

Henkilölinjaliikennettä ei ole sellainen henkilöiden kuljetus, jonka ohella ilman pelkän matkan suorittamismahdollisuutta matkustajille tarjotaan joku muu kuin epäolennainen palvelu tai vastaava, eikä sellainen henkilöiden kuljetus, jonka tarjonta on rajoitettu vain tietyille henkilöille.

2 §Henkilölinjaliikenteen haittaaminen

Henkilölinjaliikenteen haittaamista on, jollei 3§:ssä ole toisin määrätty, sellainen yhden tai useamman henkilön kuljetus henkilö- tai linja-autolla tilausliikenteenä, jota suoritetaan henkilölinjaliikenteen kanssa samaa tai matkustajien liikennetarpeen kannalta vastaavaa reittiä käyttäen sekä ajallisesti niin lähellä linjaliikenteen aikataulua, että matkustajan liikennetarve tulisi linjaliikenteelläkin riittävästi tyydytetyksi.

1 momentissa tarkoitettuna matkustajan liikennetarpeen riittävänä tyydyttämisenä linjaliikenteellä ei ole kuljetus, jos yhdensuuntainen vastaava matka tilausliikenteellä olisi suoritettavissa

a)

säännöllisissä koululais-, työmatkakuljetuksissa tai muissa samankaltaisissa kuljetustarpeen vuoksi määräaikaan sidotuissa säännöllisissä kuljetuksissa vähintään 30 minuuttia nopeammin kuin linjaliikenteellä suoritettuna, jolloin aikavertailuihin otetaan lukuun myös mahdollinen linjaliikenteen aikataulusta johtuva sellainen odotusaika, joka ylittää tilausliikenteen odottamiseen tarvittavan ajan, ja

b)

muissa kuin a-kohdassa tarkoitetuissa kuljetuksissa ajallisesti yli 35 prosenttia ja ainakin 30 minuuttia nopeammin kuin saman vuorokauden aikana linjaliikenteellä suoritettuna, jolloin aikavertailuissa otetaan huomioon myös sopiva linjaliikenteen ja rautateiden henkilöliikenteen liityntämahdollisuus.

2 momentissa tarkoitettuja aikavertailuja tehtäessä ajoaika linjaliikenteessä ja rautateillä määräytyy aikataulujen mukaan ja tilausliikenteessä todellisen ajoajan mukaan kuitenkin enintään 75 km/h keskinopeuden mukaan laskettuna. Matkustajien sellainen matkaosuus, jossa sopivia linjaliikenteen palveluja ei ole käytettävissä ja jonka hän tilausliikenteellä voisi suorittaa, lasketaan 15 min/km nopeuden mukaan.

3 §Poikkeukset

Poikkeuksena siitä, mitä 2§:ssä on määrätty, linjaliikenteen haittaamisena ei pidetä tilausliikennettä

a)

jos kuljetus suoritetaan henkilöautolla eikä se ole säännöllistä,

b)

jos säännöllisessä koululais-, työmatkakuljetuksessa tai muissa samankaltaisissa kuljetustarpeen vuoksi määräaikaan sidotuissa säännöllisissä kuljetuksissa kaikki matkustajat otetaan tai jätetään paikassa, joka on yli kahden kilometrin kulkuetäisyyden päässä paikasta, josta muutoin vastaavan matkan voisi suorittaa linjaliikenteellä, ja heitä kuljetetaan myös linjaliikenteen reitin osalla,

c)

jos henkilölinjaliikenteellä matkustettaessa vaihtoja ajoneuvosta toiseen on vähintään kolme, koululaiskuljetuksissa kuitenkin vähintään kaksi,

d)

jos matkustajan kuljetus henkilölinjaliikenteessä ei ole kuljetettavan fyysisen tai psyykkisen terveydentilan takia mahdollista ja tilaaja antaa tästä kirjallisen todistuksen tai lausunnon,

e)

jos koululaisten kuljetus henkilölinjaliikenteessä ei ole koulumatkan turvattomuuden takia tarkoituksenmukainen ja kouluviranomainen antaa asiasta tämän mukaisen lausunnon,

f)

jos kunta kantaa kokonaisuudessaan taloudellisen vastuun sen henkilölinjaliikenteen ylläpitämisestä, jota saman kunnan jonkun viranomaisen tilaama tilausliikenne muutoin tämän päätöksen mukaan haittaisi,

g)

jos edestakainen kuljetus, jota ei ole järjestetty pelkästään matkan suorittamiseksi, sisältää kaikille matkustajille myös muita olennaisia palveluja kuten majoituksen tai kiertoajelukuljetuksissa opastuksen,

h)

jos edestakainen kuljetus koskee samaa ryhmää henkilöitä, jotka ovat valikoituneet tilaajan asettamien erityisten perusteiden mukaan kuten yhdistysten jäsenmatkat,

i)

jos koululaiskuljetuksissa tilausliikenteen käyttäminen on koulusäännösten, -määräysten ja -ohjeiden mukaan välttämätöntä, ei kuitenkaan pelkästään taloudellisista syistä, ja tilauksen suorittanut kouluviranomainen antaa siitä kirjallisen lausunnon,

j)

jos tilausajo suoritetaan linja-autolla tilausliikenneluvassa olevia linjaliikenteen haittaamista rajoittavia ehtoja noudattaen tai muunlaisella kuin yleisellä henkilötilausliikenneluvalla toimivalla henkilöautolla matkustajan erityislaatuisen kuljetustarpeen sellaista edellyttäessä.

Silloin kun yhdenkin koululaisen kuljettaminen voi tapahtua tämän päätöksen nojalla linjaliikennettä haittaamatta, voidaan samalla henkilöautolla ja samalla tilausliikenteen reitillä kuljettaa myös muita koululaisia linjaliikenteen reitin ulkopuolelta tai sinne takaisin.

4 §Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 1988.

Sivun alkuun