Laki uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain ( 446/2007 ) 2 §:n 1 momentin 15 kohta ja 13 §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 603/2021, ja
lisätään 1 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 603/2021, uusi 2 momentti, 2 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 603/2021, uusi 16 kohta, 3 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 603/2021, uusi 5 momentti, 4 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 802/2020 ja 1134/2022, uusi 4 momentti ja lakiin uusi 11 a–11 d ja 14 b §, seuraavasti:
1 §Lain tarkoitus
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, lain tarkoituksena on myös toimeenpanna tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle (ReFuelEU Aviation ‑aloite) annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/2405 ( lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annettu asetus ) siltä osin, kuin kyse on lentopolttoaineen toimittajien velvoitteista ja oikeuksista johtuvista viranomaistehtävistä ja lentopolttoaineen toimittajia koskevasta seuraamusjärjestelmästä.
2 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
energiasisällöllä polttoaineen alempaa lämpöarvoa, jota määritettäessä polttoaine katsotaan toimitetuksi 15 celsiusasteen lämpötilassa;
lentopolttoaineen toimittajalla sitä, jolla on lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 6 kohdassa tarkoitetun lentopolttoaineen tai 3 artiklan 17 kohdassa tarkoitetun lentoliikenteeseen tarkoitetun vedyn omistusoikeus ennen kuin se luovutetaan mainitun asetuksen 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla unionin lentoasemalla ilma-alukseen.
3 §Jakeluvelvoite ja lain soveltamisala
Tämän lain 1–3, 4, 9, 11 a–11 d, 13, 14 a ja 14 b §:ää sovelletaan lentopolttoaineen toimittajiin.
4 §Toimivaltaiset viranomaiset ja tietojen luovuttaminen
Lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 11 artiklassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen lentopolttoaineen toimittajia koskevissa asioissa on Energiavirasto.
11 a §Lentopolttoaineen toimittajille määrättävät seuraamusmaksut
Seuraamusmaksu määrätään lentopolttoaineen toimittajalle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta:
jättää täyttämättä lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 4 artiklassa säädettyjä velvoitteita kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksista;
jättää noudattamatta lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 4 artiklassa säädettyjä velvoitteita, jotka koskevat asetuksessa tarkoitettujen synteettisten lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia ja synteettisten lentopolttoaineiden keskimääräisiä osuuksia vuosina 2030–2034;
on antanut harhaanjohtavia tai virheellisiä tietoja niiden kestävien lentopolttoaineiden ominaisuuksista tai alkuperästä, jotka se on toimittanut lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 9 artiklan 2 kohdan ja asetuksen 10 artiklan mukaisesti.
11 b §Lentopolttoaineen toimittajan seuraamusmaksujen määrääminen ja suuruus
Energiavirasto määrää 11 a §:ssä tarkoitetut seuraamusmaksut.
Edellä 11 a §:n 1 kohdan nojalla määrättävän seuraamusmaksun rahamäärän on oltava suuruudeltaan vähintään kaksi ja se saa olla enintään neljä kertaa se määrä, joka saadaan kertomalla lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 14 kohdassa tarkoitetun perinteisen lentopolttoaineen ja 7 kohdassa tarkoitettujen kestävien lentopolttoaineiden tonnilta lasketun vuotuisen keskihinnan erotus niiden lentopolttoaineiden määrällä, jotka eivät täytä asetuksen 4 artiklassa ja liitteessä I tarkoitettuja vähimmäisosuuksia.
Edellä 11 a §:n 2 kohdan nojalla määrättävän seuraamusmaksun rahamäärän on oltava suuruudeltaan vähintään kaksi ja se saa olla enintään neljä kertaa se määrä, joka saadaan kertomalla lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 12 kohdassa tarkoitetun synteettisen lentopolttoaineen ja 14 kohdassa tarkoitetun perinteisen lentopolttoaineen vuotuisen keskihinnan erotus tonnilta sellaisen lentopolttoaineen määrällä, joka ei täytä asetuksen 4 artiklassa ja I liitteessä tarkoitettuja vähimmäisosuuksia. Kaksinkertaisen seuraamuksen välttämiseksi seuraamusmaksun suuruudessa on otettava huomioon mahdolliset lentopolttoaineen toimittajalle synteettisten lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia koskevien velvoitteiden vuosien 2030–2034 velvoitekaudella noudattamatta jättämisestä määrätyt seuraamusmaksut.
Edellä 11 a §:n 3 kohdan nojalla määrättävän seuraamusmaksun rahamäärän on oltava suuruudeltaan vähintään kaksi ja enintään neljä kertaa se määrä, joka saadaan kertomalla lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 14 kohdassa tarkoitetun perinteisen lentopolttoaineen ja 7 kohdassa tarkoitettujen kestävien lentopolttoaineiden tonnilta lasketun vuosittaisen keskihinnan välinen erotus niiden polttoaineiden määrällä, joista on annettu harhaanjohtavat tai virheelliset tiedot.
Seuraamusmaksua määrättäessä on otettava huomioon rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus.
Energiaviraston on perusteltava seuraamusmaksua määrätessään menetelmä, jolla on määritetty lentopolttoaineen, kestävän lentopolttoaineen ja synteettisen lentopolttoaineen hinta Euroopan unionin lentopolttoainemarkkinoilla. Menetelmän on perustuttava todennettaviin ja puolueettomiin perusteisiin, joihin kuuluu myös lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 13 artiklassa tarkoitettu viimeisin saatavilla oleva tekninen kertomus.
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos on kulunut yli kolme vuotta siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on tapahtunut.
11 c §Energiaviraston velvollisuus varmistaa puuttuvan lentopolttoaineen toimitus
Energiaviraston on varmistettava, että jokainen lentopolttoaineen toimittaja, jolle on kertynyt vaje lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 4 artiklassa säädetystä velvoitteesta, joka koskee kestävien lentopolttoaineiden ja synteettisten lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia tiettynä mainitun asetuksen 3 artiklan 23 kohdassa tarkoitetulla raportointikaudella, toimittaa seuraavalla raportointikaudella markkinoille vajausta vastaavan polttoainemäärän kyseistä raportointikautta koskevan velvoitteensa lisäksi. Menettelystä säädetään mainitun asetuksen 12 artiklan 8 kohdassa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun velvollisuuden täyttäminen ei vapauta lentopolttoaineen toimittajaa velvollisuudesta maksaa seuraamusmaksu.
11 d §Eräät lentopolttoaineen toimittajan pyynnöt
Energiaviraston on käsiteltävä lentopolttoaineen toimittajan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 11 artiklan 8 kohdassa tarkoitettu pyyntö. Pyynnön käsittelystä säädetään mainitun asetuksen 11 artiklan 8 kohdassa.
13 §Muutoksenhaku
Työ- ja elinkeinoministeriön tämän lain nojalla tekemään päätökseen ja Energiaviraston 3 a, 5, 11 a ja 12 §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003).
14 b §Seuraamusmaksujen ja virhemaksun täytäntöönpano
Edellä 11, 11 a ja 12 §:n nojalla maksettaviksi määrättyjen seuraamusmaksujen ja virhemaksujen täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002).
Edellä 1 momentissa tarkoitetut seuraamusmaksut ja virhemaksu vanhenevat viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoiman saaneen ratkaisun antamispäivästä.
Tämä laki tulee voimaan 25 päivänä marraskuuta 2024.
LiVM 9/2024
EV 86/2024
Helsingissä 22.11.2024
Tasavallan PresidenttiAlexander StubbLiikenne- ja viestintäministeriLulu Ranne