Laki ilmailulain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan ilmailulain ( 864/2014 ) 2 §:n 30 kohta, 3 §:n 1 momentin 7 kohta ja 153 §:n 1 ja 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 30 kohta laissa 174/2023, 3 §:n 1 momentin 7 kohta laissa 965/2018 sekä 153 §:n 1 momentti laeissa 965/2018 ja 1327/2021 ja 3 momentti laissa 965/2018, sekä
lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 534/2020, 1327/2021 ja 174/2023, uusi 31 ja 32 kohta, 3 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 965/2018 ja 1327/2021, uusi 8 ja 9 kohta, lakiin siitä lailla 534/2020 kumotun 93 §:n tilalle uusi 93 § sekä lakiin uusi 93 a–93 c ja 151 a–151 d § seuraavasti:
2 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
U-spacen yhteisen tietopalvelun tarjoajalla palveluntarjoajaa, joka tarjoaa U-space-täytäntöönpanoasetuksen 2 artiklan 4 alakohdassa tarkoitettua yhteistä tietopalvelua U-space-ilmatilassa;
jakeluinfra-asetuksella vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2023/1804;
sähkönsyötöllä paikallaan olevaan ilma-alukseen jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 23 kohdassa tarkoitettua sähkön syöttöä paikoitettuna olevaan ilma-alukseen.
3 §Toimivaltainen viranomainen
Liikenne- ja viestintävirasto toimii Suomen kansallisena ilmailuviranomaisena. Sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään Liikenne- ja viestintäviraston tehtävistä, virasto toimii seuraavissa Euroopan unionin säädöksissä tarkoitettuna toimivaltaisena kansallisena viranomaisena:
tasapainoisen lähestymistavan mukaista meluun liittyvien toimintarajoitusten asettamista unionin lentoasemilla koskevista säännöistä ja menettelyistä sekä direktiivin 2002/30/EY kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 598/2014 ( melunhallinta-asetus );
tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle (ReFuelEU Aviation -aloite) annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/2405 ( lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annettu asetus ) siltä osin, kuin se koskee asetuksen 3 artiklan 3 kohdassa tarkoitettujen ilma-aluksen käyttäjille ja mainitun artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen unionin lentoasemien pitäjille säädettyjä oikeuksia ja velvoitteita;
jakeluinfra-asetus siltä osin, kuin se koskee asetuksen 12 artiklassa tarkoitettuja, sähkönsyöttöä paikallaan oleviin ilma-aluksiin koskevia vaatimuksia.
93 §Sähkönsyöttö paikallaan oleviin ilma-aluksiin
Lentoaseman pitäjä vastaa siitä, että paikallaan oleviin ilma-aluksiin varmistetaan sähkönsyöttö jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan mukaisesti.
Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen sähköä ei tarvitse toimittaa jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 2 kohdassa tarkoitetulle ilma-aluksen ulkopaikalle.
93 a §Tankkausvelvoitetta koskevien pyyntöjen käsittely
Liikenne- ja viestintäviraston on lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 5 artiklan mukaisesti käsiteltävä mainitun artiklan 3 kohdassa tarkoitetut 3 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun ilma-aluksen käyttäjän pyynnöt ja tehtävä niitä koskevat päätökset.
93 b §Unionin lentoaseman pitäjää koskevat ilmoitukset
Liikenne- ja viestintäviraston on käsiteltävä lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 3 kohdassa tarkoitettujen ilma-alusten käyttäjien tekemät ilmoitukset mainitun artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen unionin lentoaseman pitäjien puutteista noudattaa asetuksen 6 artiklan 1 kohdassa säädettyjä velvoitetta. Menettelystä säädetään mainitun asetuksen mainitussa artiklassa.
93 c §Eräät ilmoitukset
Liikenne- ja viestintävirasto voi lentoaseman pitäjän pyynnöstä päättää, että kyseinen lentoasema katsotaan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitetuksi unionin lentoasemaksi. Pyynnöstä ja päätöksestä säädetään mainitun asetuksen 2 artiklan 2 kohdassa.
Lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 2 artiklan 3 kohdassa tarkoitetut päätökset tulla kohdelluiksi ilma-aluksen käyttäjinä on ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle. Liikenne- ja viestintäviraston on ilmoitettava päätöksestä. Ilmoittamisesta säädetään asetuksen 2 artiklan 3 kohdassa.
14 lukuLupia, ilmoituksia ja hyväksyntöjä koskevat hallinnolliset seuraamukset
151 a §Ilma-aluksen käyttäjälle määrättävät seuraamusmaksut
Liikenne- ja viestintävirasto määrää seuraamusmaksun lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 3 kohdassa tarkoitetulle ilma-aluksen käyttäjälle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö mainitun asetuksen 5 artiklassa säädetyn tankkausvelvollisuuden.
Seuraamusmaksun rahamäärän on oltava suuruudeltaan vähintään kaksi kertaa ja se saa olla enintään neljä kertaa se määrä, joka saadaan kertomalla lentopolttoaineen vuotuinen keskimääräinen hinta tonnilta vuodessa tankkaamattomalla kokonaismäärällä. Seuraamusmaksua määrättäessä on otettava huomioon rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus.
Liikenne- ja viestintäviraston on perusteltava seuraamusmaksun määräämistä koskevassa päätöksessään menetelmä, jolla lentopolttoaineen hinta Euroopan unionin lentopolttoainemarkkinoilla on määritetty. Menetelmän on perustuttava todennettaviin ja puolueettomiin perusteisiin mukaan lukien lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 13 artiklassa tarkoitettuun viimeisimpään saatavilla olevaan tekniseen kertomukseen.
Liikenne- ja viestintävirasto voi vapauttaa ilma-aluksen käyttäjän määrätystä seuraamusmaksusta, jos tämä pystyy osoittamaan, että lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 5 artiklassa säädettyjen velvoitteiden noudattamatta jättäminen johtui sen tahdosta riippumattomista ja poikkeuksellisista sekä ennalta-arvaamattomista olosuhteista, joiden vaikutuksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu.
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos on kulunut yli kolme vuotta siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on tapahtunut.
151 b §Unionin lentoaseman pitäjälle määrättävät seuraamusmaksut
Liikenne- ja viestintävirasto määrää seuraamusmaksun lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 2 kohdassa tarkoitetulle unionin lentoaseman pitäjälle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää toteuttamatta tarvittavia toimenpiteitä sen korjaamiseksi, että mainitun artiklan 3 kohdassa tarkoitetuilla ilma-alusten käyttäjillä ei ole riittävää pääsyä kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia sisältäviin lentopolttoaineisiin asetuksen 6 artiklan 3 kohdassa säädetyn mukaisesti.
Määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään 100 000 euroa. Seuraamusmaksua määrättäessä on otettava huomioon rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus.
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos on kulunut yli kolme vuotta siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on tapahtunut.
151 c §Seuraamusmaksun täytäntöönpano
Edellä 151 a ja 151 b §:ssä tarkoitetut seuraamusmaksut määrätään maksettavaksi valtiolle. Seuraamusmaksun täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002).
Seuraamusmaksu vanhenee viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoiman saaneen ratkaisun antamispäivästä.
151 d §Kertomus seuraamusmaksutulojen käyttämisestä
Liikenne- ja viestintävirasto julkaisee kertomukset 151 a ja 151 b §:ssä ja uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain (446/2007) 11 a §:ssä tarkoitetuista seuraamusmaksuista kertyneiden tulojen käytöstä. Kertomuksesta säädetään lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 12 artiklan 10 kohdassa.
153 §Viranomaisten tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus
Liikenne- ja viestintävirastolla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi välttämättömät tiedot palveluntarjoajilta, luvanhaltijoilta, muilta toimijoilta ja henkilöiltä, joiden oikeuksista ja velvollisuuksista tässä laissa säädetään. Tiedot on luovutettava ilman aiheetonta viivytystä, viranomaisen pyytämässä muodossa ja maksutta.
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä Energiavirastolta välttämättömät tiedot sille 93 b §:ssä säädettyjen viranomaistehtävien hoitamiseksi. Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä Tullilta tarpeellisia tietoja 146 §:ssä tarkoitetun valvotun edustajan ja tunnetun lähettäjän hyväksyntämenettelyä varten.
Tämä laki tulee voimaan 25 päivänä marraskuuta 2024.
LiVM 9/2024
EV 86/2024
Helsingissä 22.11.2024
Tasavallan PresidenttiAlexander StubbLiikenne- ja viestintäministeriLulu Ranne