Laki sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta annetun lain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta annetun lain ( 887/2021 ) 2 §:n 11 kohta, 9 §:n 2 ja 4 momentti, 12 §:n 3 momentti, 14 §:n 2 momentti, 26 ja 27 § sekä 30 §:n 4 momentti, sekä
lisätään lakiin uusi 1 a §, 2 §:ään uusi 12–19 kohta, lakiin uusi 2 a §, 22 §:ään uusi 5 momentti, 23 §:ään uusi 4 momentti, 25 §:ään uusi 4 momentti sekä lakiin uusi 27 a–27 c § ja liite I ja II seuraavasti:
1 a §Tietosuoja
Tämän lain mukaisesti käsiteltäviä henkilötietoja saa käyttää ainoastaan:
tiemaksujen maksamisvelvoitteen rikkomisesta epäiltyjen tunnistamiseen;
sen varmistamiseen, että tietullioperaattori noudattaa velvollisuuksiaan veroviranomaisia kohtaan;
sellaisen ajoneuvon ja sen omistajan tai haltijan tunnistamiseen, jonka kohdalla on todettu tiemaksujen laiminlyönti.
Jos tässä laissa ei toisin säädetä, tämän lain mukaisesti käsiteltävät henkilötiedot on hävitettävä viimeistään kahden vuoden kuluttua niiden keräämisestä.
Jollei tässä laissa toisin säädetä, henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan, mitä luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus), tietosuojalaissa (1050/2018), henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetussa laissa (1054/2018) ja sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014) säädetään.
2 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
tietulli-ilmoituksella tietullipalvelujen tarjoajan ja tietullioperaattorin keskenään sopimassa muodossa tietullioperaattorille tehtävää ilmoitusta, joka vahvistaa ajoneuvon läsnäolon EETS-tietullikohteessa;
pääasiallisella palveluntarjoajalla tietullipalvelujen tarjoajaa, jolla on velvoite allekirjoittaa sopimuksia kaikkien halukkaiden käyttäjien kanssa tai muita vastaavia erityisiä velvoitteita taikka erityinen korvaus, taattu pitkäaikainen sopimus tai muu vastaava erityinen oikeus ja jonka oikeudet ja velvoitteet ovat erilaisia kuin muilla palveluntarjoajilla;
akkreditoinnilla tietullioperaattorin määrittämää ja ohjaamaa prosessia, joka EETS-palveluntarjoajan on käytävä läpi ennen kuin sille annetaan lupa tarjota EETS-palveluja EETS-tietullikohteessa;
EETS-vaatimusten mukaisella järjestelmällä sähköisen tietullijärjestelmän osia, joita tarvitaan EETS-palveluntarjoajien ottamiseksi järjestelmään ja EETS:n toimintaa varten;
tietullilla tai tiemaksulla maksua, joka tienkäyttäjän on maksettava tietyn tien, tieverkoston taikka sillan, tunnelin, lossin tai muun vastaavan rakenteen käyttämisestä;
tiemaksun laiminlyönnillä rikkomusta, joka koostuu siitä, että tienkäyttäjä ei maksa tiemaksua jäsenvaltiossa;
ajoneuvolla kaikkia moottorikäyttöisiä ajoneuvoja tai ajoneuvoyhdistelmiä, joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen maanteillä;
rekisteröintijäsenvaltiolla jäsenvaltiota, jossa tiemaksuvelvollinen ajoneuvo on rekisteröity;
ajoneuvon haltijalla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 15 kohdassa tarkoitettua haltijaa.
2 a §Tietullijärjestelmä
Tietullijärjestelmällä tarkoitetaan palvelua, jonka avulla käyttäjät voivat käyttää ajoneuvoa yhdessä tai useammassa EETS-tietullikohteessa yhden sopimuksen perusteella ja tarvittaessa yhdellä ajoneuvolaitteella.
Tietullijärjestelmään kuuluvat:
tarpeen mukaan räätälöidyn ajoneuvolaitteen tarjoaminen käyttäjille ja sen toiminnan ylläpitäminen;
sen takaaminen, että tietullioperaattorille maksetaan käyttäjältä veloitettava tietulli;
maksuvälineen tarjoaminen käyttäjälle tai olemassa olevan maksuvälineen hyväksyminen;
tietullin periminen käyttäjältä;
asiakassuhteiden hoitaminen käyttäjään;
tietullijärjestelmien turvallisuutta ja yksityisyyttä koskevien käytänteiden täytäntöönpaneminen ja noudattaminen.
9 §Tietullioperaattorin velvollisuudet tietullijärjestelmän yhteentoimivuuden varmistamiseksi
Järjestelmästä vastaisuudessa vastaavalla tietullioperaattorilla tarkoitetaan julkista tai yksityistä yksikköä, joka on nimetty toimimaan tietullioperaattorina tulevaisuudessa toimintansa aloittavassa EETS-tietullikohteessa. Sähköistä tietullijärjestelmää perustettaessa järjestelmästä vastaisuudessa vastaavan tietullioperaattorin on julkaistava verkkosivuillaan EETS-tietullikohteen määritys niin hyvissä ajoin ennen uuden EETS-tietullikohteen toiminnan käynnistämistä, että EETS-palveluntarjoajat voivat akkreditoitua viimeistään kuukautta ennen uuden järjestelmän toiminnan käynnistämistä.
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, ennen sähköisen tietullijärjestelmän olennaista muuttamista järjestelmästä vastaisuudessa vastaavan tietullioperaattorin täytyy laatia ja julkaista EETS-tietullikohteen määrityksessä yksityiskohtainen suunnitelma kohteeseen jo akkreditoituneiden EETS-palveluntarjoajien eritelmien mukaisuuden ja yhteentoimivuuden osatekijöiden käyttöönsoveltuvuuden uudelleenarvioinnista. Suunnitelman on mahdollistettava kyseisten EETS-palveluntarjoajien akkreditoituminen uudelleen vähintään kuukautta ennen muutetun järjestelmän toiminnan aloittamista. Tietullioperaattorin on noudatettava kyseistä suunnitelmaa. Sähköisen tietullijärjestelmän olennaisena muuttamisena pidetään uudelleenakkreditointia edellyttäviä muutoksia taustajärjestelmien rajapintojen uudelleenohjelmointiin tai mukauttamiseen ja muihin vastaaviin EETS-palveluntarjoajien toiminnassa oleviin yhteentoimivuuden osatekijöihin.
12 §Tietullioperaattorin palvelukorvaus EETS-palveluntarjoajalle
Jos EETS-tietullikohteessa on pääasiallinen palveluntarjoaja, EETS-palveluntarjoajien palvelukorvauksien määrittämisessä käytetyn menetelmän on oltava rakenteeltaan samanlainen kuin menetelmä, jota sovelletaan palvelukorvauksiin pääasiallisen palveluntarjoajan tuottamista vastaavista palveluista. EETS-palveluntarjoajan palvelukorvauksen määrä voi erota pääasiallisen palveluntarjoajan palvelukorvauksesta jos:
pääasialliselle palveluntarjoajalle aiheutuu kustannuksia sellaisista erityisvaatimuksista ja ‑velvoitteista, joita ei ole EETS-palveluntarjoajilla; ja
EETS-palveluntarjoajien korvauksista täytyy vähentää ne tietullioperaattorin asettamat kiinteät maksut, jotka määräytyvät EETS-vaatimusten mukaisen järjestelmän tarjoamisesta, toiminnasta ja ylläpidosta tietullikohteessa tietullioperaattorille aiheutuvien akkreditointi- ja muiden kustannusten perusteella, eikä näitä kustannuksia sisällytetä tietulliin.
14 §Tietullit
Jos se EETS-palveluntarjoajan tietullitariffien määrittelemiseen käyttämä ajoneuvotietoihin perustuva ajoneuvon luokitus, jonka mukaisesti tietullit lasketaan tietullin perustietojen perusteella, poikkeaa tietullioperaattorin käyttämästä, sovelletaan tietullioperaattorin käyttämää luokitusta, jollei sen voida osoittaa olevan virheellinen.
22 §EETS-tietullikohderekisteri
Liikenne- ja viestintäviraston on huolehdittava siitä, että rekisterissä olevat tiedot ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä.
23 §Rekisteri EETS-palveluntarjoajista
Liikenne- ja viestintäviraston on huolehdittava siitä, että rekisterissä olevat tiedot ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä.
25 §Valvontaviranomaisen oikeudet ja velvollisuudet
Liikenne- ja viestintävirastoa ei voida saattaa vastuuseen 23 §:ssä tarkoitetussa rekisterissä olevien EETS-palveluntarjoajien toimista.
26 §Pilottitietullijärjestelmät
Liikenne- ja viestintävirasto voi kokeilutarkoituksessa tilapäisesti sallia EETS-tietullikohteessa samanaikaisesti EETS-vaatimusten mukaisen järjestelmän kanssa pilottitietullijärjestelmän, jossa käytetään uusia teknologioita tai menetelmiä, jotka poikkeavat tässä laissa, EETS-täytäntöönpanoasetuksessa tai delegoidussa EETS-asetuksessa säädetyistä vaatimuksista.
Liikenne- ja viestintäviraston on pyydettävä Euroopan komissiolta lupa pilottitietullijärjestelmän käynnistämiseksi.
27 §Laiminlyötyjä tiemaksuja koskeva tiedonvaihto jäsenvaltioiden välillä
Liikenne- ja viestintävirasto toimii sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta ja tiemaksujen laiminlyöntiä koskevien tietojen rajatylittävän vaihtamisen helpottamisesta unionissa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/520, jäljempänä EETS-direktiivi , 23 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuna ajoneuvon rekisteritietojen rajaylittävään vaihtamiseen nimettynä kansallisena yhteyspisteenä.
Liikenne- ja viestintäviraston on annettava muiden jäsenvaltioiden kansallisille yhteyspisteille automaattisten hakujen perusteella liitteen I mukaiset pakolliset tiedot ajoneuvoista sekä niiden omistajista ja haltijoista tiemaksun laiminlyöneen ajoneuvon ja sen omistajan tai haltijan tunnistamiseksi. Tietojen vaihtamiseen on käytettävä eurooppalaista ajoneuvo- ja ajokorttitietojärjestelmää. Automaattisella haulla tarkoitetaan menettelyä, jolla verkon välityksellä voidaan tehdä hakuja yhden, useamman tai kaikkien EU-jäsenvaltioiden tietokannoista.
Liikenne- ja viestintäviraston on suoritettava kaikki lähetettävien pyyntöjen muodossa tehtävät automaattiset haut täydellistä rekisteritunnusta käyttäen. Automaattiset haut on tehtävä liitteen I sekä rajatylittävän yhteistyön tehostamisesta erityisesti terrorismin ja rajatylittävän rikollisuuden torjumiseksi tehdyn päätöksen 2008/615/YOS täytäntöönpanosta annetun neuvoston päätöksen 2008/616/YOS liitteen 3 luvun 2 ja 3 kohdan mukaisesti. Saatuja tietoja on käytettävä sen määrittämiseksi, kuka on vastuussa kyseisen maksun suorittamisesta.
27 a §Tiemaksun laiminlyöntiä koskeva ilmoitus
Jos tiemaksun laiminlyönnin johdosta päätetään aloittaa jatkotoimia, niistä on ilmoitettava ajoneuvon omistajalle tai haltijalle taikka muutoin tunnistetulle henkilölle, jota epäillään tiemaksun laiminlyönnistä. Ilmoitukseen on sisällytettävä tieto tiemaksun laiminlyönnin luonteesta, paikasta, päivämäärästä ja kellonajasta, tieto rikotuista säännöksistä, tieto muutoksenhakuoikeudesta ja oikeudesta saada tietoa, laiminlyönnin seuraamuksista sekä tarvittaessa tiedot tiemaksun laiminlyönnin toteamiseen käytetystä laitteesta. Ilmoitus on laadittava liitteessä II tarkoitetun mallin mukaiseksi.
Ilmoitus on lähetettävä ajoneuvon rekisteröintiasiakirjan kielellä, jos tällainen tieto on saatavilla. Jos tällaista tietoa ei ole saatavilla, ilmoitus on lähetettävä jollakin sen jäsenvaltion virallisista kielistä, jossa tiemaksuvelvollinen ajoneuvo on rekisteröity.
Edellä 1 momentissa tarkoitetulla henkilöllä on oikeus saada ilman aiheetonta viivytystä tietää, mitkä liitteen I mukaiset tallennetut henkilötiedot on toimitettu jäsenvaltiolle, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui, mikä kyseisen jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen tietoja on pyytänyt sekä pyynnön päivämäärä.
27 b §Tiemaksun perimisestä vastaavien yksikköjen jatkotoimet
Laiminlyödyn tiemaksun perimisestä vastaavalle yksikölle voidaan toimittaa 27 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun menettelyn avulla saadut tiedot ainoastaan, jos:
siirrettävät tiedot rajoitetaan ainoastaan siihen, mitä kyseinen yksikkö tarvitsee periäkseen tiemaksun;
tiemaksun laiminlyöntiä seuraava menettely on 27 a §:ssä säädetyn mukainen;
kyseinen yksikkö vastaa tämän menettelyn suorittamisesta;
tiedot vastaanottavan yksikön antaman maksumääräyksen noudattaminen päättää tiemaksun laiminlyönnin.
Laiminlyödyn tiemaksun perimisestä vastaavalle yksikölle annettavia tietoja saa käyttää vain tiemaksun perimiseen ja ne on tuhottava välittömästi, kun tiemaksu on maksettu. Jos laiminlyönti jatkuu, tiedot on tuhottava viimeistään kahden vuoden kuluttua tietojen siirron jälkeen.
27 c §Euroopan komissiolle toimitettava kertomus
Liikenne- ja viestintäviraston on toimitettava Euroopan komissiolle EETS-direktiivin 26 artiklassa tarkoitettu kattava kertomus.
30 §Voimaantulo ja siirtymäsäännös
EETS-palveluntarjoajat saavat 31 päivään joulukuuta 2027 tarjota niiden kevyiden ajoneuvojen käyttäjille, joiden suurin sallittu massa on enintään 3,5 tonnia, ajoneuvolaitteita, jotka soveltuvat käytettäviksi ainoastaan 5,8 gigahertsin mikroaaltotekniikan kanssa, käytettäviksi EETS-tietullikohteissa, joissa ei vaadita satelliittipaikannuksen tai matkaviestintätekniikan käyttöä.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.
LiVM 5/2023
EV 25/2023
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/520 (32019L0520); EUVL L 91, 29.3.2019, s. 45
Helsingissä 21.12.2023
Tasavallan PresidenttiSauli NiinistöLiikenne- ja viestintäministeriLulu Ranne
Liite 1
Edellä 27 §:n 2 momentissa tarkoitetun automaattisen haun suorittamiseen tarvittavat tietoelementit
Tieto | M/O ( 1 ) | Huomautuksia |
Ajoneuvoa koskevat tiedot | M | |
Rekisteröintijäsenvaltio | M | |
Rekisteritunnus | M | (A ( 2 )) |
Tiedot tiemaksun laiminlyönnistä | M | |
Jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui | M | |
Tapahtuman päivämäärä | M | |
Tapahtuman kellonaika | M |
Edellä 27 §:n 2 momentin mukaisen automaattisen haun perusteella toimitetut tietoelementit
Osa I. Ajoneuvoja koskevat tiedot
Tieto | M/O ( 3 ) | Huomautuksia |
Rekisteritunnus | M | |
Valmistenumero/Ajoneuvon valmistenumero (VIN) | M | |
Rekisteröintijäsenvaltio | M | |
Merkki | M | (D.1 ( 4 )) esim. Ford, Opel, Renault |
Ajoneuvon kaupallinen malli | M | (D.3) esim. Focus, Astra, Megane |
EU-luokkakoodi | M | J) esim. mopedi, moottoripyörä, henkilöauto |
Euro-päästöluokka | M | esim. Euro 4, Euro 6 |
Hiilidioksidipäästöluokka | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
Uudelleenluokituksen päivämäärä | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
CO2 g/tkm | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
Ajoneuvon suurin teknisesti sallittu kuormitettu massa | M |
Osa II. Tiedot ajoneuvojen omistajista tai haltijoista
Tieto | M/O ( 5 ) | Huomautuksia |
Tiedot ajoneuvon haltijoista | (C.1 ( 6 )) | |
Tiedot tietyn ajoneuvon rekisteriotteen haltijasta | ||
Rekisteriotteen haltijoiden sukunimi/yhtiönimi | M | (C.1.1) |
Sukunimeä, infiksiä, titteliä jne. varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja nimi on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Etunimi | M | (C.1.2) |
Etunimeä (etunimiä) ja nimikirjaimia varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja nimi on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Osoite | M | (C.1.3) |
Katua, talon numeroa ja rakennusta, postinumeroa, asuinpaikkaa, asuinmaata jne. varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja osoite on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Sukupuoli | O | Mies, nainen |
Syntymäaika | M | |
Oikeussubjekti | M | Yksityishenkilö, yhdistys, yhtiö, yritys jne. |
Syntymäpaikka | O | |
Tunnistenumero | O | Tunniste, josta henkilö tai yhtiö on tunnistettavissa yksiselitteisesti |
Tiedot ajoneuvon omistajista | (C.2) Tiedot viittaavat ajoneuvon omistajaan | |
Omistajien sukunimi/yhtiönimi | M | (C.2.1) |
Etunimi | M | (C.2.2) |
Osoite | M | (C.2.3) |
Sukupuoli | O | Mies, nainen |
Syntymäaika | M | |
Oikeussubjekti | M | Yksityishenkilö, yhdistys, yhtiö, yritys jne. |
Syntymäpaikka | O | |
Tunnistenumero | O | Tunniste, josta henkilö tai yhtiö on tunnistettavissa yksiselitteisesti |
Jos on kyse romuajoneuvoista, varastetuista ajoneuvoista tai rekisterikilvistä tai vanhentuneesta rekisteröinnistä, omistajan/haltijan tietoja ei toimiteta. Sen sijasta on palautettava viesti "Tietoja ei ilmoiteta". |
1 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
2 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista 29 päivänä huhtikuuta 1999 annettu neuvoston direktiivi 1999/37/EY (EYVL L 138, 1.6.1999, s. 57).
3 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
4 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. direktiivi 1999/37/EY
5 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
6 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. direktiivi 1999/37/EY.
Liite 2
Malli 27 a §:ssä tarkoitetusta tiemaksun laiminlyönnin johdosta aloitettavia jatkotoimia koskevasta ilmoituksesta
[Kansilehti]
…
…
[Lähettäjän nimi, osoite ja puhelinnumero]
…
…
[Vastaanottajan nimi ja osoite]
ILMOITUS
tiemaksun laiminlyönnistä, joka tapahtui …
[jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui]
Sivu 2
… [päivämäärä] todettiin tiemaksun laiminlyönti seuraavalla ajoneuvolla:
Rekisterinumero … merkki … malli …
Laiminlyönnin havaitsi …
[vastuullisen elimen nimi]
[Vaihtoehto 1]( 7 )
Teidät on rekisteröity edellä mainitun ajoneuvon rekisteriotteen haltijaksi.
[Vaihtoehto 2] ( 8 )
Edellä mainitun ajoneuvon rekisteriotteen haltija on ilmoittanut, että Te kuljetitte kyseistä ajoneuvoa tiemaksun laiminlyönnin tapahtuessa.
Yksityiskohtaiset tiedot tiemaksun laiminlyönnistä esitetään sivulla 3.
Tiemaksun laiminlyönnistä määrätty sakkorangaistus on … (euroina tai kansallisena valuuttana).( 9 )
Maksettavan tiemaksun määrä on … (euroina tai kansallisena valuuttana).( 10 )
Maksu erääntyy …
Jollette maksa sakkoa ( 11 ) / tiemaksua ( 12 ), kehotamme Teitä täyttämään oheisen vastauslomakkeen (sivu 4) ja lähettämään sen siinä mainittuun osoitteeseen.
Tämä kirje käsitellään … [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] kansallisen lainsäädännön mukaisesti.
Sivu 3
Yksityiskohtaiset tiedot tiemaksun laiminlyönnistä
a) Tiemaksun laiminlyönnin yhteydessä käytettyä ajoneuvoa koskevat tiedot:
Rekisteritunnus: …
Rekisteröintijäsenvaltio: …
Merkki ja malli: …
b) Tiedot tiemaksun laiminlyönnistä:
Tiemaksun laiminlyönnin paikka, päivämäärä ja kellonaika:
…
…
…
…
Tiemaksun laiminlyönnin luonne ja oikeudellinen luokittelu:
…
…
…
…
Tiemaksun laiminlyönnin yksityiskohtainen kuvaus:
…
…
Asiaa koskevien oikeudellisten säännösten viitetiedot:
…
…
Tiemaksun laiminlyöntiä koskevan todistusaineiston kuvaus tai sen viitetiedot:
…
…
c) Tiemaksun laiminlyönnin toteamiseen käytetyn laitteen tiedot ( 13 )
Laitteen kuvaus:
…
…
Laitteen tunnistenumero:
…
…
Viimeisimmän kalibroinnin voimassaolon päättymispäivä:
…
…
Sivu 4
Vastauslomake
(täytettävä suuraakkosin)
A. Kuljettajan henkilöllisyys:
– Koko nimi:
…
…
– Syntymäpaikka ja -aika:
…
– Ajokortin numero: … myönnetty (päivämäärä): … paikka: …
– Osoite:
…
…
…
B. Kysymykset:
1. Onko ajoneuvo, jonka merkki on: … ja rekisteritunnus: …, rekisteröity nimiinne? … kyllä/ei ( 14 )
Jos ei, rekisteriotteen haltija on:
…
(sukunimi, etunimi, osoite)
2. Myönnättekö jättäneenne tiemaksun maksamatta? kyllä/ei ( 15 )
3. Jos ette myönnä, esittäkää perustelut:
…
…
Lähettäkää täytetty lomake 60 päivän kuluessa tämän ilmoituksen päivämäärästä seuraavalle viranomaiselle tai yksikölle: …
seuraavaan osoitteeseen: …
LISÄTIETOJA
(Jos ilmoituksen lähettää 25 artiklan mukaisesti tiemaksun perimisestä vastuussa oleva elin):
Jos tiemaksua ei makseta tässä ilmoituksessa mainitun määräajan kuluessa, asia annetaan …:n [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] toimivaltaisen viranomaisen tutkittavaksi.
Jos asian käsittelyä ei jatketa, Teille ilmoitetaan siitä 60 päivän kuluessa vastauslomakkeen tai maksutositteen ( 16 ) vastaanottamisesta. ( 17 )
/
(Jos ilmoituksen lähettää jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen):
Asian tutkii …:n [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] toimivaltainen viranomainen.
Jos asian käsittelyä ei jatketa, Teille ilmoitetaan siitä 60 päivän kuluessa vastauslomakkeen tai maksutositteen ( 18 ) vastaanottamisesta.
Jos asian käsittelyä jatketaan, sovelletaan seuraavaa menettelyä:
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
[Jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti on tapahtunut, täyttää – tiedot myöhemmässä vaiheessa toteutettavasta menettelystä, myös yksityiskohtaiset tiedot mahdollisuudesta hakea muutosta asian käsittelyn jatkamista koskevaan päätökseen ja tässä noudatettavasta menettelystä. Tiedoissa on aina mainittava asian käsittelyn jatkamisesta vastaavan viranomaisen tai yksikön nimi ja osoite, maksun määräaika, muutoksenhakuelimen nimi ja osoite ja muutoksenhaun määräaika].
Tällä kirjeellä ei sinällään ole oikeudellisia seurauksia.
Tietosuojaseloste
[Kun sovelletaan asetusta (EU) 2016/679:
Asetuksen (EU) 2016/679 mukaisesti Teillä on oikeus pyytää pääsyä henkilötietoihinne sekä pyytää niiden oikaisemista tai poistamista taikka pyytää niiden käsittelyn rajoittamista tai vastustaa käsittelyä sekä oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Teillä on myös oikeus tehdä valitus [asianomaisen valvontaviranomaisen nimi ja osoite].]
[Kun sovelletaan asetusta (EU) 2016/680:
[Kansallinen laki direktiivin (EU) 2016/680 täytäntöönpanemiseksi] mukaisesti Teillä on oikeus pyytää rekisterinpitäjältä pääsy henkilötietoihinne sekä oikeus pyytää niiden oikaisemista tai poistamista ja henkilötietojenne käsittelyn rajoittamista. Teillä on myös oikeus tehdä valitus [asianomaisen valvontaviranomaisen nimi ja osoite].]
7 Tarpeeton yliviivataan.
8 Tarpeeton yliviivataan.
9 Tarpeeton yliviivataan.
10 Tarpeeton yliviivataan.
11 Tarpeeton yliviivataan.
12 Tarpeeton yliviivataan.
13 Ei täytetä, jos mitään laitetta ei ole käytetty.
14 Tarpeeton yliviivataan.
15 Tarpeeton yliviivataan.
16 Tarpeeton yliviivataan.
17 Tarpeeton yliviivataan.
18 Tarpeeton yliviivataan.