Valtioneuvoston asetus hätäkeskustoiminnasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
muutetaan hätäkeskustoiminnasta annetun valtioneuvoston asetuksen ( 877/2010 ) 3, 4 ja 5 §, sellaisena kuin niistä on 3 § osaksi asetuksessa 342/2013, sekä
lisätään asetukseen uusi 3 a ja 3 b § seuraavasti:
3 §Hätäkeskuslaitoksen tukipalvelut
Hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen kuuluvia kiireellisiä tukipalveluja ovat:
työturvallisuuteen liittyvien varotietojen hakeminen ja välittäminen pelastustoimen, poliisin sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisille ja Rajavartiolaitokselle;
lisähälytykset ja hälytysvasteen muuttaminen;
väestöhälyttimien käynnistäminen vaaratilanteessa;
vaaratiedotteiden sekä operatiivisten tiedotteiden välittäminen;
tietojen selvittäminen ja välittäminen viranomaisille;
virka-apupyyntöjen ja muiden tukipyyntöjen välittäminen;
suuronnettomuus- ja monipotilastilanteen edellyttämien ennakkoilmoitusten välittäminen hoitolaitoksille ja kiireellisten operatiivisten tietojen välittäminen toimintayksiköille;
rekisterikyselyt, tiedonhaut, yhteystietojen selvittämiset ja tukipyyntöjen välittämiset sekä tehtävien, tietojen ja suoritteiden kirjaamiset;
operatiiviseen viestiliikenteeseen liittyvät tehtävät;
järjestelmien toimivuuden testaamiseen liittyvät kokeilut;
osallistuminen toimivaltaisen viranomaisen päätökseen perustuvaan kiireelliseen paikannukseen.
Hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen kuuluvia muita tukipalveluja ovat:
rekisterikyselyt ja tiedonhaut;
yhteystietojen selvittäminen;
tukipyyntöjen välittäminen toimintaa johtavan viranomaisen pyynnöstä;
operatiiviseen viestiliikenteeseen liittyvät tehtävät;
järjestelmien toimivuuden testaamiseen liittyvät kokeilut;
tehtävien, tietojen ja suoritteiden kirjaaminen.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja kiireellisiä tukipalveluja annetaan riippumatta siitä, saadaanko viranomaisen välittömiä toimenpiteitä edellyttävä tieto Hätäkeskuslaitoksen välityksellä vai onko kyseessä viranomaisen oma-aloitteinen tehtävä.
3 a §Hätäkeskuslaitoksen muut tehtävät
Hätäkeskuslaitos voi hoitaa seuraavia muita tehtäviä:
hätäkeskukseen kytkettyjen ilmoitinlaitteiden testaus laitteen haltijan kanssa tehdyn sopimuksen perusteella;
kadonneiden lasten vihjepuhelinpalvelu;
Pelastusopistolle hätäkeskuspäivystäjäopiskelijoiden koulutukseen liittyvä työharjoittelu.
3 b §Muun viranomaisen avustaminen
Hätäkeskuslaitoksen oikeudesta avustaa ulkoasiainhallintoa konsulipalveluihin liittyvissä avustavissa tehtävissä säädetään konsulipalvelulain (498/1999) 9 §:n 4 momentissa. Hätäkeskuslaitoksen ja ulkoministeriön välisellä sopimuksella voidaan sopia seuraavista tehtävistä:
ulkoministeriön konsulipalveluiden asiakasyhteydenottojen vastaanottaminen, asiakkaiden antamien tietojen kirjaaminen ulkoministeriön osoittamaan ja hallinnoimaan tietojärjestelmään sekä niiden välittäminen ulkoministeriölle, Suomen ulkomaan edustustolle ja muulle Suomen viranomaiselle ympärivuorokautisesti ulkoministeriön antamien toimintaa koskevien ohjeiden mukaisesti;
asiakkaiden neuvonta avustavissa päivystysluonteisissa asiakaspalvelutehtävissä ulkoministeriön antamien ohjeiden mukaisesti; jos asia vaatii muita viranomaistoimenpiteitä, kuin neuvontaa, Hätäkeskuslaitos siirtää asian käsittelyn ulkoministeriön antamien ohjeiden mukaiselle viranomaiselle;
tietojen välittäminen ulkoministeriölle konsulipalvelulain 15 §:n mukaisista Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuneista suuronnettomuuksista, sotatilanteista, luonnononnettomuuksista ja muista vastaavasta kriisitilanteista.
Hätäkeskuslaitoksen oikeudesta avustaa Onnettomuustutkintakeskusta onnettomuusilmoitusten vastaanottamisessa säädetään turvallisuustutkintalain (525/2011) 16 §:n 1 momentissa.
4 §Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajan tehtävät
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajan tehtävänä on:
vastata Hätäkeskuslaitoksen toiminnan tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta sekä raportoinnista sisäministeriölle;
ratkaista Hätäkeskuslaitokselle kuuluvat asiat, jollei työjärjestyksessä toisin säädetä.
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja voi ottaa yksittäistapauksessa ratkaistavakseen asian, joka muutoin olisi muun virkamiehen ratkaistava.
5 §Päivystystehtävää hoitavan henkilöstön kelpoisuusvaatimukset
Päivystystehtävää hoitavalta henkilöstöltä vaaditaan hätäkeskuspäivystäjän tutkinto tai vastaava aikaisempi tutkinto taikka poliisin perustutkinto tai vastaava aikaisempi tutkinto.
Hätäkeskuspäivystäjäopiskelijoiden koulutukseen liittyvässä työharjoittelussa hätäkeskuspäivystäjäopiskelijalta ei kuitenkaan vaadita 1 momentin mukaista tutkintoa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun tutkintovaatimuksen täyttää myös henkilö, jolla on ammattipätevyyden tunnustamisesta annetun lain (1384/2015) 13 §:ssä tarkoitettu päätös muussa Euroopan unioniin tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa saavutettua muodollista pätevyyttä osoittavien asiakirjojen tuottamasta kelpoisuudesta. Ammattipätevyyden tunnustamisesta säädetään Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) 2 a §:ssä.
Tämä asetus tulee voimaan 7 päivänä huhtikuuta 2023. Sen 5 §:n 3 momentti tulee kuitenkin voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.
Kelpoinen toimimaan tämän asetuksen 5 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tehtävissä on myös se, joka ennen tämän asetuksen voimaan tuloa on saanut Opetushallituksen ehdollisen ammattipätevyyden tunnustamispäätöksen kelpoisuudesta mainittuihin tehtäviin ja saa lopullisen tunnustamispäätöksen viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2025.
Helsingissä 30.3.2023
UlkoministeriPekka HaavistoLainsäädäntöneuvosAnnika Parsons