Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

288/2010

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Verohallinnon työjärjestys

Säädöksen tyyppi
Työjärjestys
Antopäivä
Alkuperäinen julkaisu
Vihko 47/2010 (Julkaistu 29.4.2010)

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Verohallinnosta 18 päivänä huhtikuuta 2008 annetun lain (237/2008) 5 §:n 1 momentin, 7 §:n 2 momentin, 9 §:n 2 momentin ja 24 §:n 1 momentin nojalla Verohallinnolle annetaan seuraava työjärjestys:

YLEISTÄ

1 §Soveltaminen

Verohallinnon organisaatiosta, yksiköistä, tehtävistä ja niiden järjestämisestä sekä yksiköiden toimivallasta ja päätoimipaikoista on, sen lisäksi mitä muutoin on säädetty tai määrätty, voimassa tämän työjärjestyksen määräykset.

Verohallinnon taloushallinnon organisaatiosta ja tehtävistä, menettelyistä ja vastuista taloushallinnon tehtävissä sekä sisäisestä tarkastuksesta määrätään sen ohessa, mitä muutoin on säädetty, Verohallinnon taloussäännössä ja sisäisen tarkastuksen ohjesäännössä.

JOHTAMINEN JA ORGANISAATIO

2 §Johtaminen

Verohallintoa johtaa pääjohtaja.

Verohallinnon yksikköä johtaa yksikön päällikkö.

3 §Verohallinnon johtoryhmä ja kehitysjohtoryhmä

Verohallinnon johtamisen tukena on johtoryhmä, joka avustaa pääjohtajaa ja Verohallinnon yksiköiden päälliköitä Verohallinnon ja sen yksiköiden johtamisessa. Johtoryhmään kuuluvat pääjohtaja, hänen määräämänsä Verohallinnon yksiköiden päälliköt ja muut virkamiehet sekä henkilöstön keskuudestaan valitsema edustaja.

Verohallinnon tietojärjestelmä- ja tietotekniikkahankkeiden johtamisen apuna on kehitysjohtoryhmä, johon kuuluvat pääjohtaja, tietohallintojohtaja sekä pääjohtajan määräämät muut Verohallinnon yksiköiden päälliköt.

4 §Tulosohjaus

Verohallinnolle asetettujen tulostavoitteiden saavuttamiseksi pääjohtaja asettaa Verohallinnon yksiköille ja Verohallituksen toimintayksiköille tulostavoitteet. Yksiköt ja Verohallituksen toimintayksiköt raportoivat tavoitteiden saavuttamisesta pääjohtajalle tämän määrääminä ajankohtina.

Yksikölle asetettujen tulostavoitteiden saavuttamiseksi yksikön päällikkö asettaa yksikön toimintayksiköille tulostavoitteet. Toimintayksiköt raportoivat tavoitteiden saavuttamisesta yksikön päällikölle tämän määrääminä ajankohtina.

5 §Oikeellisuuden ja yhdenmukaisuuden ohjaus

Verohallinnon yksiköt huolehtivat tehtäviensä mukaisesti ja yhteistyössä muiden Verohallinnon yksiköiden kanssa Verohallinnon ratkaisukäytännön sekä menettelyiden oikeellisuudesta ja yhdenmukaisuudesta.

6 §Yhteistoiminta ja työsuojelu

Kaikkien Verohallinnon esimiestehtävissä toimivien virkamiesten on huolehdittava työsuojelusta ja siitä, että henkilöstöllä on mahdollisuus vaikuttaa työhönsä ja työoloihinsa yhteistoimintaa ja työsuojelua koskevien säädösten ja sopimusten edellyttämällä tavalla.

7 §Verohallinnon yksiköt

Verohallinnosta annetun lain (237/2008) ja Verohallinnon yksiköistä 24 päivänä huhtikuuta 2008 annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan Verohallinnossa on

1)

Verohallitus;

2)

Itä-Suomen verovirasto;

3)

Länsi-Suomen verovirasto;

4)

Pohjois-Suomen verovirasto;

5)

Sisä-Suomen verovirasto;

6)

Uudenmaan verovirasto;

7)

Konserniverokeskus;

8)

Veronkantokeskus;

9)

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö;

10)

Hallintopalvelu; ja

11)

Tietohallinto.

8 §Toimielimet

Verohallinnossa on viraston strategista suunnittelua tukeva Verohallinnon neuvottelukunta.

Verohallituksen yhteydessä on keskusverolautakunta. Jokaisessa verovirastossa ja Ahvenanmaan verotoimistossa on verotuksen oikaisulautakunta.

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikössä on oikeudenvalvontaa tukeva yhteistyöryhmä.

YKSIKÖIDEN TEHTÄVÄT JA ORGANISAATIO

Verohallitus

9 §Verohallituksen tehtävät

Verohallitus johtaa ja kehittää palvelua, veroriskien hallintaa, verotuksen toimittamista ja verovalvontaa. Verohallitus vastaa koko Verohallintoa koskevasta strategisesta suunnittelusta ja seurannasta sekä Verohallinnon toimintaa tukevista muista esikuntatehtävistä, kuten turvallisuus- ja viestintätehtävistä ja sisäisestä tarkastuksesta.

Edellä 1 momentissa tarkoitettuina tehtävinä Verohallitus muun muassa:

1)

vastaa Verohallinnon pitkän ja keskipitkän aikavälin suunnittelusta ja seurannasta;

2)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi Verohallinnon talousarvioehdotuksen ja lisätalousarvioehdotuksen;

3)

vastaa valtiovarainministeriön ja Verohallinnon välisen tulostavoiteasiakirjan valmistelusta;

4)

vastaa Verohallinnon yksiköille asetettavien tulostavoitteiden valmistelusta ja seuraa niiden toteutumista;

5)

vastaa Verohallinnon controller-toiminnosta;

6)

vastaa Verohallinnon sisäisestä tarkastuksesta sekä hallintokanteluiden valmistelusta pääjohtajan ratkaistavaksi;

7)

vastaa Verohallinnon tietoturvallisuuteen ja muuhun turvallisuuteen liittyvästä ohjeistuksesta ja seurannasta;

8)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi Verohallinnosta annetun lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitetut oikeussäännöt ja Verohallinnosta annetun lain 25 §:n tarkoittamat verotusta koskevan toimivallan siirtoa koskevat määräykset;

9)

osallistuu säädösvalmisteluun;

10)

antaa tehtäväalueelleen kuuluvat yhtenäistämis- ja muut ohjeet;

11)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi tehtäväalueelleen kuuluvat julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntöön liittyvät ohjeet;

12)

vastaa Verohallinnon viestinnästä;

13)

johtaa veroriskien hallintaprosessia ja suorittaa veroriskien havainnointiin, tunnistamiseen, analysointiin ja priorisointiin liittyviä tehtäviä;

14)

johtaa asiakas- ja palveluprosesseja;

15)

vastaa tehtäväalueelleen kuuluvasta kansallisesta ja kansainvälisestä viranomaisyhteystyöstä, tietojenvaihdosta, virka-apuasioista sekä kansainvälisistä verosopimuksista johtuvista muista tehtävistä; ja

16)

kehittää tehtäväalueelleen kuuluvia tietojärjestelmiä yhteistyössä Tietohallinnon kanssa.

Lisäksi Verohallitus toimii henkilötietolain (523/1999) 3 §:n 4 kohdan tarkoittamana Verohallinnon verotuksen tietojärjestelmän rekisterinpitäjänä

10 §Verohallituksen organisaatio

Verohallitus on Helsingissä ja sen toimialue on koko maa.

Verohallituksessa on seuraavat toimintayksiköt:

1)

Verotuskeskus, joka vastaa veroriskien hallintaan, palveluihin, verotuksen toimittamiseen ja sen yhteydessä tapahtuvaan verovalvontaan liittyvistä johto- ja kehittämistehtävistä, yhteyskeskustoiminnon koordinoinnista, käännöstehtävistä sekä Verohallinnon verotuksen tietojärjestelmän rekisterinpitäjän tehtävistä;

2)

Verotarkastusyksikkö, joka vastaa verotarkastukseen ja EU-sisäkaupan valvontaan liittyvistä johto- ja kehittämistehtävistä;

3)

Johdon tuki, joka vastaa Verohallinnon yhteisistä johdon tuen toiminnoista;

4)

Viestintäyksikkö, joka vastaa Verohallinnon yhteisistä viestinnän ja markkinointiviestinnän toiminnoista; ja

5)

Sisäisen tarkastuksen yksikkö, joka vastaa Verohallinnon sisäisestä tarkastuksesta ja hallintokanteluiden valmistelusta pääjohtajan ratkaistavaksi.

Johdon tuessa on Oikeusyksikkö, joka valmistelee ja esittelee pääjohtajan ratkaistavaksi Verohallinnosta annetun lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitetut oikeussäännöt sekä suorittaa muita oikeudellista erityisasiantuntemusta vaativia tehtäviä.

Verovirastot

11 §Verovirastojen tehtävät

Verovirastot toimittavat verotuksen ja suorittavat verovalvontaa sen mukaan kuin siitä erikseen säädetään tai määrätään.

Asiakkaita ohjataan, neuvotaan ja palvellaan sekä ennakkoperintään liittyviä muutoksia käsitellään myös sähköisessä yhteyskeskustoiminnossa. Yhteyskeskustoiminnon palveluita tuottavat Itä-Suomen, Länsi-Suomen ja Pohjois-Suomen verovirastot.

Uudenmaan veroviraston Uudenmaan yritysverotoimisto suorittaa arvonlisäverolaissa (1501/1993) säädetyt toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon sijoittautuneen elinkeinonharjoittajan Suomessa tekemiin hankintoihin ja Suomeen sijoittautuneen elinkeinonharjoittajan toisessa jäsenvaltiossa tekemiin hankintoihin sisältyvien arvonlisäverojen palauttamista koskevaan hakemusmenettelyyn liittyvät tehtävät.

Uudenmaan veroviraston Pääkaupunkiseudun verotoimisto ratkaisee veron kannosta ja siirrosta Pohjoismaiden välillä 30 päivänä kesäkuuta 1997 tehdyssä sopimuksessa mainittuna toimivaltaisena viranomaisena sopimuksessa tarkoitetut veron kantoa ja siirtoa koskevat yksittäiset asiat.

Konserniverokeskus käsittelee kansainvälisissä sopimuksissa tarkoitettua keskinäistä sopimusmenettelyä edellyttävät yksittäisiä verovelvollisia koskevat siirtohinnoitteluasiat.

12 §Itä-Suomen veroviraston organisaatio

Itä-Suomen verovirastossa, jonka päätoimipaikka on Mikkelissä, on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Kaakkois-Suomen yritysverotoimisto (Kouvola);

2)

Savo-Karjalan yritysverotoimisto (Kuopio);

3)

Etelä-Karjalan verotoimisto (Lappeenranta);

4)

Etelä-Savon verotoimisto (Mikkeli);

5)

Kymenlaakson verotoimisto (Kouvola);

6)

Pohjois-Karjalan verotoimisto (Joensuu);

7)

Pohjois-Savon verotoimisto (Kuopio);

8)

Kaakkois-Suomen verotarkastusyksikkö (Kouvola); ja

9)

Savo-Karjalan verotarkastusyksikkö (Joensuu).

13 §Länsi-Suomen veroviraston organisaatio

Länsi-Suomen verovirastossa, jonka päätoimipaikka on Turussa, on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Lounais-Suomen yritysverotoimisto (Turku);

2)

Länsi-Suomen yritysverotoimisto (Vaasa);

3)

Ahvenanmaan verotoimisto (Maarianhamina);

4)

Satakunnan verotoimisto (Pori);

5)

Varsinais-Suomen verotoimisto (Turku);

6)

Etelä-Pohjanmaan verotoimisto (Seinäjoki);

7)

Keski-Pohjanmaan verotoimisto (Kokkola);

8)

Pohjanmaan verotoimisto (Vaasa);

9)

Lounais-Suomen verotarkastusyksikkö (Turku); ja

10)

Länsi-Suomen verotarkastusyksikkö (Vaasa).

14 §Pohjois-Suomen veroviraston organisaatio

Pohjois-Suomen verovirastossa, jonka päätoimipaikka on Oulu, on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Pohjois-Suomen yritysverotoimisto (Rovaniemi);

2)

Jokilaaksojen verotoimisto (Ylivieska);

3)

Kainuun verotoimisto (Kajaani);

4)

Meri-Lapin verotoimisto (Kemi);

5)

Pohjois-Pohjanmaan verotoimisto (Oulu);

6)

Pohjois-Lapin verotoimisto (Kemijärvi);

7)

Rovaniemen verotoimisto (Rovaniemi); ja

8)

Pohjois-Suomen verotarkastusyksikkö (Oulu).

15 §Sisä-Suomen veroviraston organisaatio

Sisä-Suomen verovirastossa, jonka päätoimipaikka on Hämeenlinnassa, on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Sisä-Suomen yritysverotoimisto (Tampere);

2)

Kanta-Hämeen verotoimisto (Hämeenlinna);

3)

Keski-Suomen verotoimisto (Jyväskylä);

4)

Pirkanmaan verotoimisto (Tampere);

5)

Päijät-Hämeen verotoimisto (Lahti); ja

6)

Sisä-Suomen verotarkastusyksikkö (Hämeenlinna).

16 §Uudenmaan veroviraston organisaatio

Uudenmaan verovirastossa, jonka päätoimipaikka on Helsingissä, on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Uudenmaan yritysverotoimisto (Helsinki);

2)

Pääkaupunkiseudun verotoimisto (Vantaa);

3)

Uudenmaan verotoimisto (Järvenpää); ja

4)

Uudenmaan verotarkastusyksikkö (Helsinki).

17 §Konserniverokeskuksen organisaatio

Konserniverokeskus on Helsingissä.

Yksikössä ei ole toimintayksiköitä.

Veronkantokeskus

18 §Veronkantokeskuksen tehtävät

Veronkantokeskus:

1)

käsittelee Verohallinnosta annetussa laissa (237/2008), veronkantolaissa (609/2005), veronkantoasetuksessa (747/2005), veronlisäyksestä ja viivekorosta annetussa laissa (1556/1995), verontilityslaissa (532/1998), verontilitysasetuksessa (804/1998), verotililaissa (604/2009) sekä muissa laeissa ja asetuksissa Verohallinnon tehtäväksi säädetyt tai niiden nojalla säädetyt tai määrätyt verojen ja maksujen verotilimenettelyyn, veronkantoon, perintään, palauttamiseen, lykkäämiseen, huojentamiseen, verovarojen kirjanpitoon, tilittämiseen ja verotuskustannusten perintään liittyvät asiat;

2)

käsittelee Verohallinnosta annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuihin rikosasioihin sekä verotus-tietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 18 §:ssä tarkoitettuihin oma-aloitteisiin tietojen luovutuksiin liittyvät asiat;

3)

osallistuu tehtäväalueelleen kuuluvien säännösten ja pääjohtajan annettavien oikeussääntöjen valmisteluun;

4)

antaa tehtäväalueelleen kuuluvat yhtenäistämis- ja muut ohjeet;

5)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi tehtäväalueelleen kuuluvat julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntöön liittyvät ohjeet;

6)

vastaa tehtäväalueelleen kuuluvasta kansallisesta ja kansainvälisestä viranomaisyhteystyöstä, tietojenvaihdosta ja virka-apuasioista;

7)

myöntää arvonlisäverolain (1501/1993) 163 §:n 2 momentissa tarkoitetun luvan yhteenvetoilmoituksen antamiseen paperisena; ja

8)

kehittää tehtäväalueelleen kuuluvia tietojärjestelmiä yhteistyössä Tietohallinnon kanssa.

Sen lisäksi, mitä 1 momentissa määrätään:

1)

verovirastojen verotarkastusyksiköt voivat käsitellä edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja asioita sekä ryhtyä veronkantolain 35 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuihin turvaamistoimiin silloin, kun asia on tullut esille verotarkastusyksikön tehtävissä; ja

2)

Verohallituksen Verotarkastusyksikkö voi oma-aloitteisesti luovuttaa verotustietoja verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 18 § mukaisesti.

19 §Veronkantokeskuksen organisaatio

Veronkantokeskuksessa, jonka päätoimipaikka on Helsingissä, on ainakin seuraavat toimintayksiköt:

1)

Veronkanto- ja perintäyksikkö, joka vastaa verotilimenettelyyn, veronkantoon, perintään ja tilittämiseen liittyvistä tehtävistä; ja

2)

Ohjaus- ja kehittämisyksikkö, joka vastaa verotilimenettelyyn, veronkantoon, tilittämiseen ja verojen perintään liittyvistä ohjaus- ja kehittämistehtävistä.

20 §Veronkanto- ja perintäyksikön organisaatio

Veronkanto- ja perintäyksikön toimialue on koko maa ja sen päätoimipaikka on Helsingissä.

Veronkanto- ja perintäyksikössä on verojen ja maksujen kanto- ja verotilitehtäviä sekä tilittämistä varten ainakin seuraavat alueelliset toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka)

1)

Eteläinen veronkantoyksikkö (Hämeenlinna);

2)

Itäinen veronkantoyksikkö (Kuopio);

3)

Läntinen veronkantoyksikkö (Vaasa); ja

4)

Pohjoinen veronkantoyksikkö (Oulu).

Eteläinen veronkantoyksikkö käsittelee tilittämiseen ja verotuskustannusten perintään liittyvät asiat.

Veronkanto- ja perintäyksikössä on verojen ja maksujen perintätehtäviä varten ainakin (sulkeissa päätoimipaikka)

1)

Kaakkois-Suomen perintäyksikkö (Mikkeli);

2)

Lounais-Suomen perintäyksikkö

(Turku);

3)

Länsi-Suomen perintäyksikkö (Vaasa);

4)

Pohjois-Suomen perintäyksikkö (Oulu)

5)

Savo-Karjalan perintäyksikkö (Kuopio);

6)

Sisä-Suomen perintäyksikkö (Hämeenlinna); ja

7)

Uudenmaan perintäyksikkö (Vantaa).

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö

21 §Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön tehtävät

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö käsittelee sen ratkaistavaksi säädetyt tai määrätyt veronsaajien oikeudenvalvontaan liittyvät asiat.

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö välittää hallintotuomioistuimien verotusta koskevat ratkaisut Verohallinnon ohjaustoiminnasta vastaaville yksiköille siten kuin yksiköt keskenään sopivat.

22 §Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön organisaatio

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön päätoimipaikka on Vantaalla.

Yksikössä ei ole toimintayksiköitä.

Hallintopalvelu

23 §Hallintopalvelun tehtävät

Hallintopalvelu tukee tehtäväalueellaan Verohallinnon muita yksiköitä ja

1)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi Verohallinnon työjärjestyksen sekä päätöksen niistä virkamiehistä, jotka esittelevät Verohallinnon annettavaksi säädetyt oikeussäännöt;

2)

osallistuu tehtäväalueelleen kuuluvien säännösten valmisteluun sekä valmistelee Verohallinnon ehdotukset Verohallinnon organisaatiota ja hallintoa koskeviksi säädöksiksi;

3)

vastaa Verohallinnon yhteisistä asiakirjahallinnon, materiaalihallinnon, tilahallintapalveluiden ja sisäisten palveluiden tuottamisesta sekä toimitilojen ja muiden tilojen vuokraamisesta;

4)

vastaa verotuksen oikaisulautakunnan muodostamista koskevien asioiden valmistelusta pääjohtajan ratkaistavaksi;

5)

vastaa Verohallinnon työnantajatehtävistä ja henkilöstöpoliittisten linjausten valmistelusta;

6)

vastaa Verohallinnon yhteisestä henkilöstön kehittämisestä;

7)

vastaa Verohallinnon henkilöstöhallinnon yhteisten palvelujen tuottamisesta;

8)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi Verohallinnon virkojen perustamista, lakkauttamista ja yksiköstä toiseen siirtämistä koskevat päätökset lukuun ottamatta pääjohtajan virkaa;

9)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi työnantajavirkamiesten palkkaukset sekä keskusverolautakunnan, verotuksen oikaisulautakunnan, Verohallinnon neuvottelukunnan sekä Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön yhteistyöryhmän jäsenten ja asiantuntijoiden palkkioiden ja matkakustannusten korvausten perusteet;

10)

vastaa Verohallinnon tilivirastotehtävistä;

11)

vastaa pääjohtajan ja Verohallinnon yksiköiden välisten tulostavoiteasiakirjojen teknisestä valmistelusta ja seurannan järjestämisestä;

12)

vastaa Verohallinnon yhteisistä taloushallintopalveluista, kuten budjetoinnista, kirjanpidosta, kustannuslaskennasta ja raportoinnista;

13)

antaa tehtäväalueelleen kuuluvat yhtenäistämis- ja muut ohjeet;

14)

valmistelee pääjohtajan ratkaistavaksi tehtäväalueelleen kuuluvat julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntöön liittyvät ohjeet;

15)

kehittää tehtäväalueelleen kuuluvia tietojärjestelmiä yhteistyössä Tietohallinnon kanssa; ja

16)

käsittelee ne asiat, jotka eivät kuulu muulle Verohallinnon yksikölle ja joista pääjohtaja ei ole toisin määrännyt.

24 §Hallintopalvelun organisaatio

Hallintopalvelun päätoimipaikka on Helsingissä.

Yksikössä ei ole toimintayksiköitä.

Tietohallinto

25 §Tietohallinnon tehtävät

Tietohallinto vastaa Verohallinnon yhteisistä sovellus-, tuotanto- ja tietoteknisistä palveluista ja verotustietojen luovuttamista koskevista tehtävistä sekä tukee, ohjaa ja valvoo tietotekniikan hyödyntämistä Verohallinnossa. Tätä varten Tietohallinto:

1)

vastaa Verohallinnon tietoteknisistä linjauksista ja arkkitehtuureista;

2)

vastaa Verohallinnon tietoteknisestä infrastruktuurista sekä siihen kuuluvien laitteiden, järjestelmien ja palveluiden hankinnasta;

3)

vastaa Verohallinnon systeemityön menetelmistä sekä verotusjärjestelmien ja sähköisen asioinnin tarvitsemista tukijärjestelmistä ja yhteisistä palveluista;

4)

käsittelee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 28 §:n tarkoittamat tietojen antamista koskevat lupa-asiat;

5)

vastaa tietojen antamisesta sähköisessä muodossa Verohallinnon verotuksen tietojärjestelmästä;

6)

vastaa verotusta ja Verohallinnon toimintaa kuvaavien yhteisten tilastojen tuottamisesta;

7)

vastaa Verohallinnon tietosuunnittelusta;

8)

vastaa Verohallinnon automatisoidusta tuotannosta, lomakesuunnittelusta, lomakehuollosta, painatustöistä ja postipalveluista;

9)

vastaa Verohallinnon sovelluskehityksen tuesta, järjestelmien tuotannonaikaisesta keskitetystä tuesta sekä tietotekniikan hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä tehtävistä; ja

10)

vastaa tehtäväalueeseensa liittyvästä ohjauksesta;

11)

vastaa tietojärjestelmien tilaamisesta, valmistamisesta ja kehittämisestä yhteistyössä tietojärjestelmiä käyttävien yksikköjen kanssa; ja

12)

valmistelee pääjohtajan päätettäväksi laajat ja periaatteellisesti merkittävät tietojenkäsittelylaitteiden, tietojärjestelmien ja atk-käyttöpalveluiden hankinta-asiat.

26 §Tietohallinnon organisaatio

Tietohallinnon päätoimipaikka on Helsingissä.

Tietohallinnossa on ainakin seuraavat toimintayksiköt (sulkeissa päätoimipaikka):

1)

Tuotantoyksikkö (Jyväskylä); ja

2)

Sovellusratkaisut-yksikkö (Helsinki).

PÄÄJOHTAJAN RATKAISUVALLAN KÄYTTÄMISESTÄ

27 §Pääjohtajan ratkaistavat asiat

Sen lisäksi mitä Verohallinnosta annetussa laissa ja Verohallinnosta annetussa asetuksessa säädetään pääjohtajan ratkaistavista asioista, pääjohtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat:

1)

valtioneuvoston oikeuskanslerille, eduskunnan oikeusasiamiehelle, valtiontalouden tarkastusvirastolle, tietosuojavaltuutetulle tai lainsäädäntö- ja muissa laajakantoisissa asioissa valtioneuvostolle tai ministeriölle, keskusvirastolle taikka muulle vastaavalle viranomaiselle annettavia lausuntoja;

2)

virka- ja työehtosopimusten tekemistä;

3)

virkamiesten kollektiivista irtisanomista, kollektiivista osa-aikaistamista sekä lomauttamista;

4)

Verohallinnon yksikön päällikön sekä Verohallituksen toimintayksikön päällikön ja apulaisjohtajan nimittämistä, irtisanomista, virantoimituksesta pidättämistä ja varoitusta;

5)

niiden virkamiesten määräämistä, jotka valmistelevat Verohallinnon annettavaksi säädetyt oikeussäännöt;

6)

verotuksen oikaisulautakunnan muodostamista;

7)

virkojen perustamista, lakkauttamista ja yksiköstä toiseen siirtämistä lukuun ottamatta pääjohtajan virkaa;

8)

työnantajavirkamiesten palkkausta;

9)

keskusverolautakunnan, verotuksen oikaisulautakunnan, Verohallinnon neuvottelukunnan sekä Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön yhteistyöryhmän jäsenten ja asiantuntijoiden palkkioiden ja matkakustannusten korvausten perusteita;

10)

julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntöön liittyviä ohjeita, sekä ohjeita, jotka kuuluvat useamman kuin yhden Verohallinnon yksikön tehtäväalueelle; ja

11)

laajoja ja periaatteellisesti merkittäviä tietojenkäsittelylaitteiden, tietojärjestelmien ja atk-käyttöpalveluiden hankinta-asioita.

Pääjohtaja ratkaisee Verohallinnosta annetussa laissa, Verohallinnosta annetussa asetuksessa sekä edellä kohdissa 1-10 tarkoitetut asiat esittelystä. Verohallinnon tulostavoitteita koskevat asiat pääjohtaja ratkaisee kuitenkin asiaa valmistelleen virkamiehen ehdotuksesta.

Edellä kohdassa 11 tarkoitetut asiat pääjohtaja ratkaisee esittelystä tai allekirjoittamalla asiaa koskevan hankintasopimuksen tai tilausasiakirjan asiaa valmistelleen virkamiehen ehdotuksesta.

MUUT MÄÄRÄYKSET

28 §Virkojen sijoittaminen, virkavapaudet ja eräät muut virkoja koskevat päätökset

Verohallinnon yksiköt tekevät päätökset, jotka valtion virkamieslain (750/1994), valtion virkamiesasetuksen (971/1994) ja valtion virkaehtosopimuslain (644/1970) mukaan tekee asianomainen virasto ja joita ei edellä 27 §:n 1 momentin 7 kohdassa ole määrätty pääjohtajan ratkaistavaksi.

29 §Hallintokanteluiden ratkaiseminen

Verohallinnon yksikön tai sen virkamiehen toiminnasta Verohallinnon yksikölle osoitetun kantelun ratkaisee yksikön päällikkö, ellei Verohallinnosta annetun lain 24 §:n 2 momentista muuta johdu.

30 §Tiedottaminen pääjohtajalle

Verohallinnon yksiköiden on pidettävä pääjohtaja tietoisena tehtäväalueeseensa kuuluvista periaatteellisesti tai muutoin merkittävistä asioista.

31 §Verotustietojen oma-aloitteinen luovuttaminen

Sen lisäksi, mitä edellä 18 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja 2 momentissa määrätään, Verohallitus, verovirastot ja Veronkantokeskus käyttävät tehtäväalueensa osalta oikeutta verotustietojen oma-aloitteiseen luovuttamiseen siten kuin siitä erikseen säädetään.

32 §Rekisteriotteiden ja todistusten antaminen

Verovirastot ja Veronkantokeskus antavat Verohallinnon verotuksen tietojärjestelmästä yksittäisiä otteita ja todistuksia siten kuin siitä erikseen säädetään.

33 §Muu puhevallan käyttö

Verohallinnosta annetun lain 19 §:ssä tarkoitettua puhevaltaa tuomioistuimissa, muissa viranomaisissa, välimiesmenettelyssä sekä sopimuksissa käyttää se Verohallinnon yksikkö, jonka tehtäväalueeseen asia kuuluu.

34 §Toimivallan määräytyminen eräissä tapauksissa

Kahden tai useamman yksikön toimivaltaan kuuluva asia käsitellään siinä yksikössä, jonka tehtäväalueeseen se pääasiallisesti kuuluu. Jos toimivaltaista yksikköä ei voida tällä perusteella ratkaista tai muutoin on epäselvää, minkä yksikön tehtäväalueelle asia kuuluu, pääjohtaja määrää, missä yksikössä asia käsitellään.

Jos yksikössä käsiteltävä asia koskee myös toisen yksikön toimintaa, asiaa valmisteltaessa on neuvoteltava kysymyksessä olevan yksikön asianomaisten virkamiesten kanssa.

35 §Soveltaminen työsuhteiseen henkilöstöön

Mitä edellä on sanottu virkamiehistä, sovelletaan myös työsuhteiseen henkilöstöön. Esittelijänä voi kuitenkin toimia vain virkasuhteessa oleva henkilö.

VOIMAANTULO

36 §Voimaantulo

Tämä työjärjestys tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2010.

Helsingissä 15 päivänä maaliskuuta 2010

Pääjohtaja Mirjami LaitinenYlitarkastaja Mika Gylén

Sivun alkuun