Liikenneministeriön päätös ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
kumonnut ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8 päivänä helmikuuta 1983 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 150/83 ) 29 a §:n 2 momentin ja 168 a §:n 2 momentin, sellaisina kuin ne ovat 27 päivänä marraskuuta 1987 annetussa päätöksessä (875/87), sekä
muuttanut 29 a §:n 1 ja 4 momentin sekä 168 a §:n 1 ja 4 momentin, sellaisina kuin ne ovat 27 päivänä marraskuuta 1987 annetussa päätöksessä (875/87), seuraavasti:
3 luku Auto
29 a § Lisäjarruvalo
Autossa saa 23 §:ssä tarkoitettujen jarruvalaisimien lisäksi olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä, auton pituussuuntaiselle keskiviivalle sijoitettu lisäjarruvalon käsittävä valaisin. Valaisin ei saa olla umpinaisella korirakenteella varustetussa autossa sijoitettu enempää kuin 76 mm ja avoautossa enempää kuin 152 mm takalasin alareunan alapuolelle. Takalasin sisäpuolelle asennettu lisäjarruvalaisin on tiivistettävä takalasia vasten auton sisäpuolelle heijastuvan valon välttämiseksi.
Lisäjarruvalaisimen, tarvittaessa ilman kiinnitysja tiivistyselimiä sekä koteloa, tulee olla e-hyväksytty direktiivin n:o 76/758/EEC mukaisesti, sellaisena kuin se on viimeksi muutettuna direktiivillä n:o 89/516/EEC, tai E-hyväksytty säännön n:o 7/01 mukaisesti taikka täyttää standardin FMVSS 108 vaatimukset ja olla varustettu tätä osoittavalla kirjaimet DOT käsittävällä merkinnällä.
9 luku Autojen perävaunut
168 a § Lisäjarruvalo
Perävaunussa saa 162 §:ssä tarkoitettujen jarruvalaisimien lisäksi olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä, perävaunun pituussuuntaiselle keskiviivalle sijoitettu lisäjarruvalon käsittävä valaisin. Valaisin ei saa olla varsinaisen jarruvalon valaisimia alempana.
Lisäjarruvalaisimen, tarvittaessa ilman kiinnitysja tiivistyselimiä sekä koteloa, tulee olla e-hyväksytty direktiivin n:o 76/758/EEC mukaisesti, sellaisena kuin se on viimeksi muutettuna direktiivillä n:o 89/516/EEC, tai E-hyväksytty säännön n:o 7/01 mukaisesti taikka täyttää standardin FMVSS 108 vaatimukset ja olla varustettu tätä osoittavalla kirjaimet DOT käsittävällä merkinnällä.
Tämä päätös tulee voimaan 9 päivänä lokakuuta 1991.
Helsingissä 2 päivänä lokakuuta 1991
Liikenneministeri Ole Norrback Apulaisosastopäällikkö Reino Lampinen